Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Bude platit záruka na vaše auto, i když s ním vyrazíte na okruh? Záleží na značce
5.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jsou auta, u kterých se náročné využití třeba i na okruhu dá očekávat, přesto si s něčím takovým záruka nerozumí. A někdy zase realita překvapí pozitivně.
Záruky na nová auta jsou běžná věc, však je v určitém rozsahu nařizuje zákon. Někdy se výrobci drží minimálního intervalu, jindy jdou za jeho rámec a používají to jako jedno z prodejních lákadel. Jenže to se bavíme jen o omezení délkou trvání či ujetými kilometry. Co přesně záruka kryje, je trochu jiná a obvykle do hloubky nezkoumaná otázka.
Přitom je jasné, že všechno záruka krýt nemůže - nelze totiž dost dobře očekávat, že vám třeba Ferrari opraví auto, které nevydrželo ježdění po poli, podobný způsob neadekvátního zacházení je záručními podmínkami zapovězen. Jaké zacházení s autem ale adekvátní a jaké ne? Ferrari vs. pole je jasný případ, ale co třeba Porsche vs. ostrá jízda?
Právě případ Porsche je jedním z těch, kde člověk nečeká, že by automobilka ostré ježdění okruhové ježdění v rámci záručních podmínek zakazovala. Však její auta mají být pro zacházení přímo stvořena a snad ani neexistuje Porsche, které by nebylo vyvíjeno s tím, že ho bude občas řídit náruživý petrolhead a že mu bude chtít řádně protáhnout perka. I Macan, ve kterém vídáme snad častěji paničky než petrolheady, je po podvozkové stránce velice schopný.
Na oblíbené okresce se ale málokomu povede dostat auto až na jeho limit. Obvykle tam na to nebývají vhodné podmínky a také člověk musí počítat s vnějšími vlivy v podobě zvěře, cyklistů a jiných nepředvídatelných elementů. Rovněž tam nebývá mnoho místa na chybu. Pro opravdu limitní jízdu je tedy nezbytné vyrazit na uzavřený závodní okruh, jenže i to má svá rizika. Na takovém místě obvykle vstupuje do hry klauzule, která buď ruší úplně nebo alespoň velmi omezuje sjednané havarijní pojištění. Takže nehoda může přijít hodně draho. Ale co technická závada, jak je to se zárukou?
Inspirováni prací kolegů z amerického Autoblogu jsme dali dohromady, jak se ke konfliktu „okruh vs. záruka” staví jednotlivé automobilky. A výsledky jsou docela zajímavé. Zrovna ono Porsche třeba otevřeně zmiňuje, že záruka neplatí, pokud vůz jezdí na okruhu, a to nikoliv při závodech, ale jakkoliv - i při turistických jízdách na deštěm zmáčeném Ringu, kde se budete asi držet zkrátka, protože svodidla se tehdy zdají zatraceně blízko.
Jak to je u řady dalších značek, se můžete podívat níže. Část informací vychází z informací poskytnutých americkými zastoupeními automobilek, ale v jiných případech jsme nenarazili na to, že by se jedna automobilka stavěla k této věci na dvou kontinentech odlišně. Podmínky v tomto případě vychází z vůle výrobce a odlišné zákony na ně nemají přímý vliv. Což pochopitelně neznamená, že se na různých místech nelze domoci třeba u soudu jiného výsledku - přístup automobilek je ale zkrátka takovýto a naznačuje něco o tom, jak moc věří odolnosti svůj produktů při jejich náročném využití...
Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Fiat, Chrysler
Koncern FCA uvádí v záručních podmínkách tučným písmem, že na závodění se záruka nevztahuje. V následujícím odstavci stojí, že jakékoliv poškození při účasti v jakýchkoliv soutěžních kláních není kryto zárukou. Normální jízda po okruhu nebo v rámci turistických jízd na Nordschleife není závodění a jestli se na ni vztahuje záruka, zatím nemáme potvrzeno. Tak trochu ale předpokládáme, že pro automobilku (jako v některých dalších případech) bude jakákoli jízda po okruhu rovna závodění.
Aston Martin
Tahle britská automobilka kryje zárukou svá auta i na okruzích, ale jen pokud tam vůz jezdí v rámci akce pořádané nebo podporované Astonem samotným. Když jen tak vyrazíte se svým V12 Vantage S na Ring, cokoliv se stane na posvátném asfaltu, je na vás. To je aspoň jasný a férový, třebaže ne ideální přístup.
Audi
Audi si zakládá na svých sportovních úspěších, stále je na tomto poli aktivní a už jeho „Vorsprung durch Technik” by měl zajistit, že pro jeho vozy nebude použití na okruhu představovat problém. Z obecných záručních podmínek to tak ale úplně nevyznívá - ty uvádí, že záruka padá v momentě, kdy vozidlo přetěžováno, „např. motoristickým sportem”. To je dost vágní formulace, dokážeme si ale představit, že výlet na okruh může automobilka za „motoristické sportování” označit.
Žádnou jinou oficiální klauzuli ani stanovisko firmy zatím nemáme, jeden z majitelů předchozí generace R8 ale uvedl, že v záručních podmínkách k jeho vozu je uvedeno, že okruhové hrátky jsou přípustné, auto ale musí být pro takové využití pouze řádně upřesněno. A prý to tak mají všechna Audi S, RS a R. Dávalo by to smysl, na potvrzení ale čekáme.
BMW
BMW samo pořádá akce, na kterých si mohou zákazníci sjet na okruhu, takže by bylo podivné, kdyby toho následně jen využívalo pro odepření záruční opravy kvůli účasti na takové akci. Pokud jde o modely M, automobilka použití na okruhu vzhledem k záruce neomezuje, stanoví ale několik podmínek. Před použitím vašeho eMka na okruhu s plnou zárukou je třeba se zúčasnit tréninku BMW Driver Experience, nechat si předtím zkontrolovat vůz v servisu a zkontrolovat hladinu oleje.
BMW nicméně dodává, že záruka nepokrývá účast v závodech a standardní brzdy, zejména pak jejich indikátory opotřebení nejsou vhodné pro ježdění na okruhu a mohou být opotřebeny či zničeny bez pokrytí zárukou. To vše ale platí jen pro M, u standardních modelů BMW nic konkrétního neuvádí a hovoří jen o zákazu „neadekvátního použití” vozu či nemožnosti jej jakkoli upravovat neoriginálním příslušenstvím. To ale platí snad u všech automobilek bez ohledu na okruhové využití.
Chevrolet
Značka Chevrolet u Camara ZL1 kryje zárukou i okruhy. Máte-li Camaro SS nebo vyšší verzi, záruka se vztahuje i na okruhové použití, je-li všechno sériové, včetně mapování řídicí jednotky, U šesti- a čtyřválců tomu tak není. U modelu Corvette platí záruka i na okruhu od generace C5. Za to palec nahoru.
Ford
I Ford specifikuje, že se záruka nevztahuje na závodění, ale je to skutečně jen závodění. Zástupce automobilky uvedl, že vozidla jako „Mustang, GT350, Focus RS, Focus & Fiesta ST a Raptor jsou stavěna pro ostrou jízdu a pokud s nimi bylo zacházeno v rámci limitů naznačených uživatelskou příručkou, záruka platí, a to i když vůz jezdí v režimu Track a/nebo na okruhu”. Snad to lze chápat jako bernou minci.
Honda
V záručních podmínkách je uvedeno, že se nevztahují na soutěžní nebo závodní používání. Jenže normální jízda po okruhu není závoděním, takže pokud je auto sériové, pokud nemá žádné úpravy, např. obuté slicky, záruka se na něj vztahuje i na okruhu.
Kia
Kia obecně nemá moc co nabídnout pro ostrou jízdu, snad až na Cee'd GT a nový stroj s názvem Stinger. Záruční podmínky specifikují, že se záruka nevztahuje mj. na poškození vzniklé „při závodění nebo účasti v aktivitách nepopsaných v uživatelské příručce nebo v produktové dokumentaci". Normální jízda po okruhu zmíněna není a kdyby měly dokumenty obsahovat všechna možná použití auta, byly by to mnohasetstránkové bichle, takže si tu nemůžeme být jisti.
Nissan, Infiniti
Nissan sice postavil úžasné GT-R, auto jako stvořené pro okruhy a čtvrtmílové sprinty, ale v záručních podmínkách přímo uvádí, že závodění, jízda po okruhu anebo na jakémkoliv letišti není kryta, stejně jako jízda s vypnutou stabilizací. A protože to vůz zaznamenává, v servisu to poznají. U 370Z a modelů Infiniti jsou podmínky stejné. Finito basta.
Peugeot
Peugeot je výrobcem několika povedených modelů s označením GTi a R a můžeme říci, že většina z nich zvládá náročné zacházení s nadhledem. Peugeot se tak ale oficiálně netváří, záruční podmínky praví: „Nárok na plnění z titulu smluvní záruky zanikne v následujících případech: (...) vozidlo bylo používáno abnormálním způsobem nebo pro soutěžní účely nebo bylo přetíženo (byť i krátkodobě).” Do toho se řádění na okruhu vejde velmi snadno, byť samo o sobě uvedeno není.
Porsche
U vozu Porsche by člověk očekával ostrou jízdu, mimo jiné i na okruhu. Záruka na to myslí, ale přesně naopak, než by zákazník chtěl - na používání na okruhu se záruka nevztahuje. Nevíme ani o výjimkách pro modely divize GT, se kterými bychom, po pravdě, na okruh vyrazili velmi záhy po doručení. Smůla.
Renault
Další francouzská automobilka je hlavně s předchozím modelem Clio RS a stále ještě aktuálním Méganem RS dobře zapsaná u fandů hot hatchů a na okruzích je vídáme v houfech. Značka něco takového ze záruky výslovně nevylučuje, ale úplně jednoznačné její vyjádření též není - používání vozidla „v jiných podmínkách, než je předepsáno výrobcem (např. nadměrné zatížení vozidla či použití v jakýchkoli závodech)” by si s okruhovým nasazením též nemuselo rozumět.
Škoda
Škoda ve svých záručních podmínkách uvádí, že „záruční nároky nevznikají, pokud poškození vzniklo kvůli nesprávnému nebo nedovolené užívání a nepřiměřenému zacházení (např. při motoristických závodech nebo při přetěžování nákladem)”. Ježdění na okruhu výslovně vyloučeno není a minimálně v případě adekvátních modelů, jako jsou RS, bychom se divili, kdyby jakýmkoli způsobem bylo - však k těm si můžete pořídit i „funkci Laptimer měřící čas ujetých kol např. při jízdě na závodním okruhu”, to citujeme návod k obsluze Octavie. Takže těžko lze jízdu po okruhu označit za „nesprávné využití”.
Co je ale podstatné, Škoda dále uvádí, že „chybějící příčinnou souvislost prokazuje zákazník”. Takže automobilka vám může říci, že auto jste poškodili při závodě a je na vás dokázat, že to tak nebylo. To je u nás možné, např. v USA ale zákon výslovně stanoví opak, tedy že záruční oprava může odepřena jen tehdy, pokud je to automobilka, kdo prokáže existující příčinnou souvislost.
Toyota, Lexus
Podobně jako u Nissanu, ani u Toyoty neplatí záruka na okruzích včetně volných jízd pro veřejnost, které z principu nejsou závody a při kterých je závodění často přímo zakázáno. GT86 ani ostré verze Lexusů nejsou výjimkou.
Toto jsou značky, které jsme zatím dali dohromady, informace o dalších zjišťujeme, u některých ještě čekáme na upřesnění. Víte-li ze záručních podmínek nebo nejlépe řešení podobné otázky přímo s automobilkou o dalších, podělte se v diskuzi, ostatní to jistě ocení. Seznam budeme dále doplňovat a zpřesňovat, už teď je ale jasné - pokud chcete mít jistotu, zda záruka platí či neplatí při využití auta na okruhu, raději si u automobilky ověřte aktuální platné podmínky právě pro váš vůz. Jak vidíte, mohou se lišit i v rámci nabídky jedné značky.
Nad rámec tohoto přehledu ale musíme říci jedno: pro automobilku - pokud to není Nissan a jeho GT-R či jiný „logovaný” vůz - bude obtížné poznat, že jste s autem tvrdě zacházeli skutečně na okruhu a ne třeba při... ostré jízdě pro rohlíky, kterou v rámci možností vozu záručními podmínkami omezí stěží. Pokud tedy Facebook nebude plný fotek, jak vám hoří auto v kačírku v Mostě...
Inspirace/zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva