Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil

Pokud k této věci přistoupíte skutečně transparentně, jinak to vyjít ani nemůže. A aby se elektrický pohon dostal aspoň mezi lepší z hodnocených aut, musí jít o relativně levný vůz v místě s uměle drahým palivem. Může za to hlavně propad hodnoty, který mnozí pořád ignorují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil

4.3.2025 | Petr Prokopec

Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil

/

Foto: Tesla

Pokud k této věci přistoupíte skutečně transparentně, jinak to vyjít ani nemůže. A aby se elektrický pohon dostal aspoň mezi lepší z hodnocených aut, musí jít o relativně levný vůz v místě s uměle drahým palivem. Může za to hlavně propad hodnoty, který mnozí pořád ignorují.

Pokud jste někdy zavítali na web Tesly, nejspíš jste nepřehlédli, že americká automobilka ráda čaruje s cenami svých aut. Hlavně pak ve své domovině, kde kupříkladu takový Model Y Long Range s pohonem zadních kol startuje na 31 490 dolarech neboli na necelých 758 tisících korun. Když byste ovšem zkusili daný vůz zaplatit jen s pomocí této částky, máte smůlu, neboť Model Y ve skutečnosti stojí 44 990 USD (1 087 000 Kč). K nižší sumě se totiž Tesla dopracovala poté, co vzala v potaz nejen federální dotaci ve výši 7 500 USD (cca 181 000 Kč), ale rovněž údajné úspory za palivo, které by vás jinak vyšlo na 6 tisíc dolarů (asi 145 tisíc Kč).

Jako lákadlo je taková strategie jistě úspěšná a zmíněná data mohou platit i v praxi, přesto ji lze považovat za klamavou reklamu. Tesla totiž zmiňuje jen pozitiva, což je logické, ovšem koupě elektromobilu je spojena také s mnohými negativy. Tím asi největším v současné době je ztráta hodnoty, která je vskutku enormní, jak jsme naposledy názorně ukazovali před pár hodinami. A neplatí to jen v případě této značky, jde o obecný neduh bateriového pohonu. Právě proto se od něj lidé stále více odvrací, neboť na to prostě nemají.

Je poněkud tristní, že se druhou stranou téže mince málokdo zabývá, ztráta hodnoty je ignorována nejen mnohými nadšenými majiteli, ale i studiemi zkoumajícími provozní náklady auta. Jako by neexistovala. Když se ale někdo na věc podívá skutečně a transparentně, pravda vyjde najevo.

Potvrzují to data společnosti Cap HPI zveřejněná kolegy ze stále realističtějšího Auto Expressu, která si vzala na paškál 10 nejprodávanějších aut ve Velké Británii za loňský rok. U všech pak vyrukovala s cenou vlastnictví za tři roky, kam započítala nejen náklady na palivo, servis, pneumatiky apod., ale také ztrátu hodnoty. A najednou je všechno jinak.

Kompletní žebříček najdete níže a elektrická i elektrifikovaná auta nenajdete jen na dně - to ale musí jít o relativně velmi levné vozy na pořízení, u kterých se citelněji projevuje úspora na palivu (protože benzin a nafta jsou v Británii uměle velmi drahé, např. nafta podle RaC aktuálně přijde v zemi na 45 Kč/l v průměru a 52 Kč/l na dálnici) a malá průměrná kilometráž. Pro Teslu už je ale všechno jinak.

Americký elektromobil tak skončil až na poslední příčce, neboť se vším všudy jeho majitel za jeden najetý kilometr zaplatí 16,7 Kč. Ve srovnání s tím u Volkswagenu Polo lze počítat s necelými 10 korunami, tedy s částkou o 42 procent nižší. Ač je tedy německý hatchback spojen s vyšším náklady na palivo, neboť benzin stojí víc než elektřina, Tesla je kromě vyšší ztráty hodnoty spojována třeba s četnějšími útratami za nové pneumatiky. Celkově tak majitele za 3 roky přijde na 806 500 Kč, to není málo (Polo je se 470 500 Kč skoro na polovině).

Za dalšími konkrétními sumami vás odkážeme na přehled níže, u kterého jsme sumy celkové ceny vlastnictví za tři roky zaokrouhlili na pětisetkoruny a u těch relativních přepočítali libry na míle na nám bližší koruny na kilometr.

Provozní náklady 10 nejprodávanějších aut Velké Británie podle Cap HPI

(pořadí - celkové náklady na 3 roky vlastnictví - průměrné náklady na ujetý kilometr)

1. VW Polo 1,0 - 470 500 Kč/3 roky - 9,76 Kč/km
2. MG HS 1,5 T-GDI PHEV - 488 000 Kč/3 roky - 10,11 Kč/km
3. Ford Puma Gen-E - 545 000 Kč/3 roky - 11,30 Kč/km
4. Nissan Juke 1,0 DiG-T - 565 000 Kč/3 roky - 11,70 Kč/km
5. Kia Sportage 1,6 T-GDI - 589 500 Kč/3 roky - 12,22 Kč/km
6. VW Golf 1,5 TSI - 604 000 Kč/3 roky - 12,52 Kč/km
7. Nissan Qashqai 1,3 DiG-T - 646 500 Kč/3 roky - 13,39 Kč/km
8. Hyundai Tucson 1,6T PHEV - 689 000 Kč/3 roky - 14,28 Kč/km
9. Volvo XC40 2,0 - 784 500 Kč/3 roky - 16,25 Kč/km
10. Tesla Model Y Long Range RWD - 806 500 Kč/3 roky - 16,70 Kč/km


Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil - 1 - Tesla Model Y 2025 facelift vs pre-facelift srovnani 01Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil - 2 - Tesla Model Y 2025 facelift vs pre-facelift srovnani 02Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil - 3 - Tesla Model Y 2025 facelift vs pre-facelift srovnani 03
Jakkoli dražší elektromobily jsou provozně extrémně drahou věcí, dokonce i tam, kde je elektřina relativně levnější než u nás. Ani nedávno faceliftovaný Model Y od Tesly nebude výjimkou, obrovská ztráta hodnoty si vybírá svou daň. Foto: Tesla

Zdroj: Auto Express

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.