Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Britové chtějí do roku 2040 zakázat benziny i diesely, povolí jen elektromobily
9.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Liberální demokraté chystají novodobý hon na čarodějnice. Cílem je, jak jinak, snížení emisí CO2. Nákladních automobilů se zákaz kupodivu týkat nemá.
Kdysi dávno se říkalo, že „českých knížek hubitelé lití, moli, plíseň, jezuiti“. Stačilo ovšem pár století a rázem můžeme toto přísloví lehce parafrázovat. A to na „britského automobilismu hubitelé lití, Liberální demokrati“. Právě tato strana momentálně přišla s plánem, který by velmi ráda zrealizovala, pokud se v Anglii dostane k moci. Na jeho základě by do roku 2040 neměla po Británii jezdit žádná čistě benzinová a dieselová vozidla, místo nich by provoz byl povolen jen těm nejúspornějším hybridům a elektromobilům.
Tím ovšem snaha o likvidaci konvenčních automobilů, potření osobních svobod a poškození ekonomiky nekončí. Další částí plánu je totiž zpoplatnění silnic, zejména v přeplněných oblastech. Motoristé by podle Liberálních demokratů již neplatili jednorázovou částku (Vehicle Excise Duty, jde v podstatě o emisní daň), místo ní by byla zpoplatněna každá cesta, kterou podniknou. A to na základě vzdálenosti, emisí, které by případný hybrid vypouštěl, lokace a denní doby.
„Do roku 2040 budou na britských silnicích povolena pouze vozidla s velmi nízkou karbonovou stopou určená pro osobní provoz. Pokud to navíc technologie dovolí, rádi bychom tento záměr uskutečnili ještě dříve,“ píše se v dokumentu. Z toho mimo jiné vyplývá, že nákladní automobily produkující emisí několikanásobně více než vozy osobní budou z novodobého honu na čarodějnice vyjmuty. Je tedy patrné, že o ochranu životního prostředí Liberálním demokratům zase tak moc nejde. Něco podobného ostatně předvedl už před pár dny jejich člen Chris Davies, který se postaral o zákaz prodeje Mercedesů na území Francie - rovněž to je považováno za oportunistický krok neberoucí ohledy na racionální argumentaci Daimleru.
A co se má stát se současnými benzinovými a dieselovými vozy? Nic zvláštního, prostě je nebude možné provozovat a jejich majitelé nedostanou jakoukoliv náhradu. Plán totiž zmiňuje pouze tu kompenzaci, že emisní daně vybrané od řidičů vozidel s vyšší karbonovou stopou poslouží jako dotace pro ještě čistší vozidla. To znamená, že poplatky vybrané do roku 2040 by měly posloužit jako finanční zvýhodnění pro následný nákup elektromobilů. V době přeměny ovšem Liberální demokraté rozhodně nesáhnou do kapsy a nevykoupí váš starý vůz, stejně jako to neudělá ani žádný autobazar - takové auto se stane prakticky neprodejným.
Asi proto nepřekvapí, že proti danému záměru se již zvedla velká vlna nevole. Přece jen, britské silnice byly zaplaceny z peněz daňových poplatníků a nyní budou znovu zpoplatňovány? Jaké následky to bude mít pro firmy, jejichž aktivita je přímo spojena s provozem současných aut, jako jsou čerpací stanice? A proč se vlastně zákaz týká jen osobních vozů, když ty nákladní představují stejný „problém”?
To jsou otázky, na které Liberální demokraté nemají odpověď. Mluvčí britské automobilové asociace AA proto naznačuje, že jejich plán je ukvapený a měl by být uskutečněn teprve až v okamžiku, kdy bude po vozech s nízkou či nulovou karbonovou stopu opravdový zájem. Jak jsme si ovšem řekli již včera, poptávka tu prozatím není.
„Stanovit datum bez ohledu na existenci dat, která by ukázala dopad tohoto plánu, je velmi riskantní. AA proto věří, že automobily vybavené malým benzinovým nebo dieselovým motorem budou mít zásadní roli i po roce 2040. Věříme také, že poroste i prodej hybridů a elektromobilů, ovšem ne takovou měrou, aby v daném roce byly dominantní.“
Alespoň někdo tak má na celou záležitost zdravý pohled, podobné plány nelze zkrátka nalajnovat s třicetiletým předstihem bez ohledu na realitu. Je ale otázkou, nakolik se organizace jako AA prosadí. Zvláště v prostředí, kde po zákazu klasických automobilů volá kdejaký politik, kromě Britů má totiž podobné záměry i Francie či celá Evropská unie...



Doprava, tak jak ji známe, by ve Velké Británii měla do roku 2040 zaniknout. Tedy až na kamiony, ty budou paradoxně navzdory větší karbonové stopě povoleny i nadále
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva