Británie chce nové poplatky za CO2, je dalším adeptem na pohřbení trhu s auty

Jednorázové registrační poplatky za přihlášení automobilu mají zatížit všechny vozy se spotřebou od 3,8 litru. Dosáhnou výše až přes 700 tisíc Kč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Británie chce nové poplatky za CO2, je dalším adeptem na pohřbení trhu s auty

5.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Británie chce nové poplatky za CO2, je dalším adeptem na pohřbení trhu s auty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jednorázové registrační poplatky za přihlášení automobilu mají zatížit všechny vozy se spotřebou od 3,8 litru. Dosáhnou výše až přes 700 tisíc Kč.

Velká Británie si od Evropské unie drží mírný odstup nejen geograficky, pokud ale jde o regulace, příkazy a zákazy v dopravě nebo prosté podojení motorizovaného lidu, tamní byrokracie je mistrem ve svém oboru a v jistém smyslu dokonce určuje trendy. Vzpomeňte na taxy za vjezd do měst, poplatky v emisních zónách anebo jednu z nejhustějších sítí sledovacích kamer i stacionárních radarů. Provozování sociálních experimentů v duchu Orwellova nejslavnějšího díla je ale zjevně finančně ještě náročnější, než by se mohlo zdát, a tak si tamní vláda vymyslela nový poplatek, který by nahradil dosud vybíranou daň z motorových vozidel VED (Vehicle Excise Duty).

Podle současných právních předpisů je VED (s výjimkou pozitivně diskriminovaných elektromobilů, veteránů vyrobených před rokem 1973, aut královské rodiny atp.) vybírána ročně od všech majitelů vozidel registrovaných po 1. dubnu 2001 podle výše udávaných emisí oxidu uhličitého. Třeba do 100 g CO2, což je přibližně 4,0 l/100 km (tzv. pásmo A) nemusíte platit nic. V následujících pásmech B až M, zejména pak těch vyšších, naopak platíte jako mourovatí.

Nějaké přímé úměry zde příliš nefungují, až na jednu. Rok od roku jsou daně vyšší. Kupříkladu vlastník auta zařazeného v poslední skupině M (nad 255 g/km - což je asi 10 l/100 km) musel v roce 2006 odvést do státní pokladny celkem 165 liber (cirka 5 100 Kč). Stejná třída o dva roky později, 300 liber (9 400 Kč). Letos - 475 liber (14 800 Kč). Zkrátka čím méně úsporné, tím je nárok pořád státu vyšší. Opak, tedy pozvolné snižování sazeb funguje pouze do hranice 130 g CO2/km. Pro úplnost - majitelé aut registrovaných před rokem 2001 jsou kasírováni podle objemu (pod 1 549 a nad 1549 cm3) a i zde zpoplatnění stoupá.

Aktuálně se v Británii rozvířila o tom, že by se VED zrušila. Soudný člověk samozřejmě neočekává, že by státní chobotnice usekla některé ze svých chapadel, zeštíhlila a uskromnila se. A měl by samozřejmě pravdu. I tentokrát chce nasypat ještě více ve formě jednorázových sazeb. Ty přitom existují už dnes vedle samotné VED a nejsou nejmenší. Platí se při první registraci, osvobozena jsou od něj auta do 130 g, ale jinak je to opět výživné čtení. Pro ilustraci: od 131 do 140 g - 120 liber, 186-200 - 400 liber, nejvyšší třída 1 030 liber.

Nově by došlo k jakémusi sloučení VED a registračního poplatku. Nová sazba by se platila jednorázově při koupit, v mnohem vyšších sazbách a zcela nepochybně by dokázala nabourat trh s novými automobily podobně, jak se stalo v Itálii a díky dani z výkonu už brzy stane i na Slovensku.

Podle plánů vypracovaného vládním poradcem by britští motoristé měli platit jakousi „přímou daň z nákupu“ vypočítanou opět podle výrobcem udávaného objemu emisí CO2 na kilometr, která jde tentokrát ještě hlouběji i mezi nejúspornější auta. Hranice by byla stanovena na 94 g, tedy asi 3,76 l/100 km. Za každý gram oxidu uhličitého navíc by pak majitel jednorázově zaplatil 50 liber, asi 1 560 Kč. Co by takové počty udělaly s poptávkou? No, rozhodně ji nevylepší.

Kupříkladu Octavia 1,6 TDI s udávanou průměrní spotřebou jen 4,5 litru by musela být dražší v přepočtu o 40 tisíc korun. Passat Variant 2,0 TDI s DSG by zvýšil svou cenovku o 70 tisíc. A co třeba BMW 335i xDrive s manuálem, budou majitelé ochotni k nemalé nákupní ceně přihodit v librách dalších 155 tisíc korun? Někteří asi ano, spousta z nich ale bezpochyby ne. Kolegové z Auto Expressu uvádějí, že ta nejméně úsporná auta vláda zatíží poplatkem až 23 tisíc liber, v přepočtu téměř 720 tisíc Kč. A to už nenechá chladnými ani leckoho, kdo si na nové auto připravil pár milionů.

Toto opatření by britský trh nových aut patrně nepoložilo, není ale těžké domyslet si, co by s ním provedlo. I mezi majiteli luxusních vozů může být hodně takových, kteří nezískali své majetky po nebohé babičce s titulem, ale prostě umí šetřit a drahé auto je jedna z mála věci, které si dopřejí. Ukazuje to i aktuální příklad z Itálie - propadajícímu se trhu „vévodí” značky jako Porsche a Ferrari, prostě ani lidé s miliony nehodlají vyhazovat statisíce navíc jen tak. Nebylo by proto překvapivé, kdyby se zrovna tito motoristé začali pídit po možnosti registrace aut s pravostranným řízením někde mimo území Británie a neměli bychom jim to za zlé. Rozhodně by však tamní vláda donutila lidi kupovat méně aut nebo menší modely, takže přínos pro pokladnu by byl v konečném důsledku výrazně nižší, než si obvykle autoři podobných opatření vysní.

Jediné, o co tu pak může jít, je falešná ekologická nota spojena s omezováním individuální dopravy ve prospěch státem kontrolovaného monopolu a vyháněním aut ze silnic, které si do roku 2050 naplánovala také EU. Takže i v tomto směru, zdá se, půjde Británie Evropské unii příkladem, pokud tento latentní návrat socialistické diktatury konečně někdo nezastaví.


Británie chce nové poplatky za CO2, je dalším adeptem na pohřbení trhu s auty - 1 - Test Skoda Octavia Combi 4x4 20 TDI DSG 13Británie chce nové poplatky za CO2, je dalším adeptem na pohřbení trhu s auty - 2 - VW_Passat_Bluemotion10Británie chce nové poplatky za CO2, je dalším adeptem na pohřbení trhu s auty - 3 - Test BMW 335i F30 15
I ty nejúspornější Octavie a Passaty (a samozřejmě nejen ty) by v Británii podražily o 40 až 70 tisíc korun, nemluvě třeba o BMW 335i, které by kvůli novému poplatku stálo o téměř 160 tisíc více

Zdroj: Auto Epress, Foto: Crapwalthamforest

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.