Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika
1.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Projekt BMW nazvaný Highly Automated Driving udělá z řidiče pouze dohlížejícího statistu. Máme se bát definitivní ztráty kontroly nad řízením aut?
A měla by motoristická média brojit proti dopravním prostředkům, které se dokážou autonomně pohybovat v provozu? Je tohle opravdu předzvěst konce automobilové éry jak ji známe? Podle mě zní odpovědi na všechny tři otázky ne a pokusím se vysvětlit, proč.
Osobně se ani mě nelíbí, že mám nastoupit do plechovky, jako vyvíjí Google nebo třeba teď aktuálně BMW, v uměle družném rozhovoru nadiktovat digitální spolujezdkyni adresu a svěřit svou nebohou schránku do rukou počítače, jehož inteligence je někde na úrovni vodícího psa pro slepce. Na druhou stranu jsou tady čtyři aspekty, proč uznávám, že existence a vývoj takových aut je zcela v pořádku.
Zaprvé, jako řidiče mě zatím nikdo nenutí, abych něco takového dělal. Pokud některý z úředníků odtržený od reality neřekne: „Všichni musíte, protože i kdyby to mělo zachránit jen jeden život, má to smysl,“ pak se nic neděje, protože je na svobodné volbě každého z nás, jak se rozhodne. Zároveň ovšem nelze nepřemýšlet ani nad černým scénářem vhledem k tomu, jakým způsobem se systém, potažmo EU, snaží kontrolovat a řídit naše životy, včetně těch automobilových. Opatrnost je proto namístě.
Zadruhé, podívejte se někdy na silnicích kolem sebe a řekněte, jestli vás nikdy nenapadlo, že někteří „uživatelé“ automobilů by měli raději zůstat doma. Pochopitelně, opět jde o právo na svobodnou volbu a možná i oni považují vůz za nutné zlo, které je pro ně pouze dopravním prostředkem. A nepřekvapilo by mě, kdyby právě lidé ukvapení, roztržití, ti co nemají pro řízení vlohy anebo prostě někdo, kdo právě potřebuje v autě pracovat, jednoduše uvítali možnost nechat se svézt.
Zatřetí, věk aktivních řidičů se zvyšuje paralelně se stoupajícím průměrným věkem a chápu, že i starší člověk se jen velmi nerad vzdává možnosti udržet si vlastní mobilitu nezávislou od státu. A to nemusí být pouze starší řidič. Může jít o tělesné postižení, vyšší věk spojený s predispozicí k náhlému infarktu, cokoli. Pokud by i oni dostali možnost mít svůj vlastní prostředek dopravy, myslím, že by jim vůbec nevadilo zůstat v roli pasažéra.
A začtvrté a asi to nejdůležitější. Nevím o tom a ani jsem neslyšel, že by společnosti Google, BMW, Volkswagen a další, kteří vyvíjejí tyto typy vozidel, někdy vyžadovaly dotace, jako se děje v případě vývoje třeba elektromobilů. Tyto firmy si prostě spočítaly, že se jim investice můžou vrátit buďto v podobě obchodu se státem, jak se děje v závodech DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) financovaných americkou armádou, nebo zkrátka mají vizionářské myšlení a v autonomních vozidlech vidí ohromný tržní potenciál. Opět říkám, že se mi takový automobil nemusí líbit, ale budu respektovat, že jej chce někdo jiný, zejména pak v momentě, kdy jsme mu jeho robota na čtyřech kolech nemuseli profinancovat prostřednictvím různých daňových úlev a státních dotací.
Než ale nastane doba totální automobilové automatizace, chvíli to asi potrvá. Samotné BMW zdůrazňuje, že jejich technologie založená na chytrém softwaru a známých systémech jako je například radarový tempomat, sledování dopravních značek, podélných pruhů a dalších, a doplněných 360stupňovým skenováním silnice pomocí laseru a extrémně precisním GPS, je zatím určen pouze na dálnice. A navíc by řidič měl neustále sledovat provoz, takže croissant, kafe, telefon a sličná asistentka v jedné chvíli se zatím opravdu nekoná.
Koná se to, že BMW má v této chvíli funkční prototyp techniky nainstalované do řady 5, která po zmáčknutí tlačítka dokáže samostatně akcelerovat, zpomalovat vyhýbat se pomaleji jedoucím automobilům, podle potřeby zastavit a to vše do rychlosti 130 km/h. BMW má za sebou pět tisíc testovacích prototypů, a protože se právě pochlubilo, patrně funguje vše tak, jak má. Nic víc, nic míň.












BMW Highly Automated Driving se umí samostatně pohybovat zatím pouze na dálnicích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejčtenější články
Šéf VW už si nevidí ani na špičku nosu, jeho slova při prezentaci posledního konceptu nemají s realitou společného ani ň
10.3.2025Trh s ojetými auty v Albánii připomíná Krajní meze. Vytvoří vám iluzi čehokoli, co je schopna pojmout vaše fantazie
10.3.2025Čínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
10.3.2025Aukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
10.3.2025Od původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
10.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.09. 14:40 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.09. 13:06 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 04.09. 10:43 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 08:58 - řidičBOB
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.