BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika

Projekt BMW nazvaný Highly Automated Driving udělá z řidiče pouze dohlížejícího statistu. Máme se bát definitivní ztráty kontroly nad řízením aut?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika

1.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Projekt BMW nazvaný Highly Automated Driving udělá z řidiče pouze dohlížejícího statistu. Máme se bát definitivní ztráty kontroly nad řízením aut?

A měla by motoristická média brojit proti dopravním prostředkům, které se dokážou autonomně pohybovat v provozu? Je tohle opravdu předzvěst konce automobilové éry jak ji známe? Podle mě zní odpovědi na všechny tři otázky ne a pokusím se vysvětlit, proč.

Osobně se ani mě nelíbí, že mám nastoupit do plechovky, jako vyvíjí Google nebo třeba teď aktuálně BMW, v uměle družném rozhovoru nadiktovat digitální spolujezdkyni adresu a svěřit svou nebohou schránku do rukou počítače, jehož inteligence je někde na úrovni vodícího psa pro slepce. Na druhou stranu jsou tady čtyři aspekty, proč uznávám, že existence a vývoj takových aut je zcela v pořádku.

Zaprvé, jako řidiče mě zatím nikdo nenutí, abych něco takového dělal. Pokud některý z úředníků odtržený od reality neřekne: „Všichni musíte, protože i kdyby to mělo zachránit jen jeden život, má to smysl,“ pak se nic neděje, protože je na svobodné volbě každého z nás, jak se rozhodne. Zároveň ovšem nelze nepřemýšlet ani nad černým scénářem vhledem k tomu, jakým způsobem se systém, potažmo EU, snaží kontrolovat a řídit naše životy, včetně těch automobilových. Opatrnost je proto namístě.

Zadruhé, podívejte se někdy na silnicích kolem sebe a řekněte, jestli vás nikdy nenapadlo, že někteří „uživatelé“ automobilů by měli raději zůstat doma. Pochopitelně, opět jde o právo na svobodnou volbu a možná i oni považují vůz za nutné zlo, které je pro ně pouze dopravním prostředkem. A nepřekvapilo by mě, kdyby právě lidé ukvapení, roztržití, ti co nemají pro řízení vlohy anebo prostě někdo, kdo právě potřebuje v autě pracovat, jednoduše uvítali možnost nechat se svézt.

Zatřetí, věk aktivních řidičů se zvyšuje paralelně se stoupajícím průměrným věkem a chápu, že i starší člověk se jen velmi nerad vzdává možnosti udržet si vlastní mobilitu nezávislou od státu. A to nemusí být pouze starší řidič. Může jít o tělesné postižení, vyšší věk spojený s predispozicí k náhlému infarktu, cokoli. Pokud by i oni dostali možnost mít svůj vlastní prostředek dopravy, myslím, že by jim vůbec nevadilo zůstat v roli pasažéra.

A začtvrté a asi to nejdůležitější. Nevím o tom a ani jsem neslyšel, že by společnosti Google, BMW, Volkswagen a další, kteří vyvíjejí tyto typy vozidel, někdy vyžadovaly dotace, jako se děje v případě vývoje třeba elektromobilů. Tyto firmy si prostě spočítaly, že se jim investice můžou vrátit buďto v podobě obchodu se státem, jak se děje v závodech DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) financovaných americkou armádou, nebo zkrátka mají vizionářské myšlení a v autonomních vozidlech vidí ohromný tržní potenciál. Opět říkám, že se mi takový automobil nemusí líbit, ale budu respektovat, že jej chce někdo jiný, zejména pak v momentě, kdy jsme mu jeho robota na čtyřech kolech nemuseli profinancovat prostřednictvím různých daňových úlev a státních dotací.

Než ale nastane doba totální automobilové automatizace, chvíli to asi potrvá. Samotné BMW zdůrazňuje, že jejich technologie založená na chytrém softwaru a známých systémech jako je například radarový tempomat, sledování dopravních značek, podélných pruhů a dalších, a doplněných 360stupňovým skenováním silnice pomocí laseru a extrémně precisním GPS, je zatím určen pouze na dálnice. A navíc by řidič měl neustále sledovat provoz, takže croissant, kafe, telefon a sličná asistentka v jedné chvíli se zatím opravdu nekoná.

Koná se to, že BMW má v této chvíli funkční prototyp techniky nainstalované do řady 5, která po zmáčknutí tlačítka dokáže samostatně akcelerovat, zpomalovat vyhýbat se pomaleji jedoucím automobilům, podle potřeby zastavit a to vše do rychlosti 130 km/h. BMW má za sebou pět tisíc testovacích prototypů, a protože se právě pochlubilo, patrně funguje vše tak, jak má. Nic víc, nic míň.


BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 1 - BMW Highly Automated Driving 01BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 2 - BMW Highly Automated Driving 02BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 3 - BMW Highly Automated Driving 03BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 4 - BMW Highly Automated Driving 04BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 5 - BMW Highly Automated Driving 05BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 6 - BMW Highly Automated Driving 06BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 7 - BMW Highly Automated Driving 07BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 8 - BMW Highly Automated Driving 08BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 9 - BMW Highly Automated Driving 09BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 10 - BMW Highly Automated Driving 10BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 11 - BMW Highly Automated Driving 11BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika - 12 - BMW Highly Automated Driving 12
BMW Highly Automated Driving se umí samostatně pohybovat zatím pouze na dálnicích

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.