Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Až 40 procent majitelů elektrických aut se chce vrátit ke spalovacím motorům, revoluce je zjevně dokonána
16.6.2024 | Petr Miler
Představa o tom, že 100 procent zákazníků akceptuje elektrický pohon jako jediné dostupné řešení, je od začátku tak neuvěřitelně tupá, že není třeba žádné studie, abychom si tím byli jistit. Fascinující ale je, jak moc elektromobily odmítají i lidé, kteří už se do nich jednou nechali uvrtat.
Pamatuji si, jak jsem se ještě v hloubi minulé dekády bavil s jedním člověkem z vývoje Škody, který mi řekl v kostce následující: Zkoušeli jsme dát dohromady elektromobily, které by smysluplně nahradily modely se spalovacími motory, ale teoreticky nám to nikdy nevycházelo. Zkusili jsme i něco takového postavit, ale nevycházelo to stejně. Zejména propast v rozdílech mezi použitelností obou řešení s přihlédnutím k jejich ceně byla vždy příliš velká.
Že Škoda o pár let později stejně zatroubila k přechodu na ryzí elektromobilitu, dnes nechme stranou, otázkou je, co se od té doby změnilo. Odpověď je prostá: V zásadě nic. Dílčí posuny se odehrály, ale když do Macochy nasypete pár Tater s pískem, stejně budete stát před propastí. Muselo by se toho změnit příliš mnoho, aby obě řešení byla skutečné srovnatelná. A nic takového se nestalo.
Je to věc, o které píšeme snad každý den, a to jednoduše proto, že se někdo pořád pokouší tuto realitu zastřít, zamlčet či jinak upozadit. A je pikantní, že byť právě tato snaha je těžce manipulativní, jsou to ti, kteří jen nastavují zrcadlo realitě a brání se jejímu překrucování, jež skončí s nálepkami manipulátorů na čele. Faktem ale je, že tyto snahy realitu stejně nezmění a naprostá většina lidí zkrátka sama přijde na to, že jim někdo dráž prodává horší řešení.
Obvykle si to uvědomí dřív, než si něco koupí, proto jsou prodeje elektromobilů stále relativně okrajové. Například v Česku mají letos podle dat SDA 2,73% podíl na trhu, což je po letech krutého přerozdělování v jejich prospěch s skoro nekonečné mediální i marketingové masáže směšné. Nejpikantnější ale je, že ani ti, kteří si elektromobil nakonec koupí, u něj velmi často nehodlají zůstat.
Je to jako když vás někdo na ulici přesvědčí, abyste si koupili něco, co byste přirozeně nechtěli. Schopný obchodník to umí a byť v případě auta je to jistě těžší než u „fejkové” voňavky od Vuittona, prostě se to občas povede. Jenže jednou přijdete domu, poznáte klady i zápory toho, co jste si koupili, uvědomíte si cenu takové věci, začnete se rozhodovat sami a zjistíte, že ji prostě nechcete. V případě elektromobilů na to přichází až 40 % jejich majitelů, což je neuvěřitelně vysoké číslo.
Uvádí to kolegové z Auto News s odkazem na každoroční výzkum společnosti McKinsey, ve kterém víc než 30 000 majitelů aut z 15 zemí, kde se prodává 80 procent všech elektromobilů na celém světě, odpovídalo na 200 otázek týkajících se jejich dosavadních zkušeností a dalších plánů. Nelze tedy hovořit něčem nevypovídajícím, to spíš přesně naopak.
V globálním měřítku se 29 procent majitelů elektromobilů chce vrátit ke spalovacímu pohonu mj. kvůli vysokým nákladům spojeným s vlastnictvím elektrického auta a nutnosti pravidelně hledat náhradu při delším cestování. Na některých významných trzích, jako jsou USA, ale tento podíl stoupá až ke 40 %. Jinými slova skoro každý druhý z těch, kteří se do koupě elektromobilu nechali navrtat, po zkušenosti s ním ví, že už ho nechce. To je skutečně zboží, které se prodává samo.
Jde o vyšší čísla než v přechozích průzkumech, takže ani trend není dobrý. A jak dodává Dr. Philipp Kampshoff, šéf střediska pro budoucí mobilitu u McKinsey, procento lidí toužících po návratu k vnitřnímu spalování, bude nejspíš výhledově ještě vyšší, neboť další generace kupujících elektromobilů „bude spoléhat na veřejné dobíjení mnohem víc než ta současná”. A to je právě jeden z faktorů, které z elektrických aut dělají tak problematickou věc.
Když si k tomu přidáme, že 21 procent účastníků tvrdí, že si elektromobil „nikdy” nekoupí a jen 38 procent lidí je obecně ochotných o koupi elektromobilu či dobíjecího hybridu (přičemž zahrnutí druhého jmenovaného řešení výsledky nesmírně pokřivuje, neboť dobíjecí hybrid je pořád primárně spalovací auto), je zjevné, že elektrická revoluce je dokonána. Akorát opačným než očekávaným způsobem, a to dřív, než stihla pořádně začít.
Co k tomu po všech těch letech dodat, co? Elektromobil je dnes prostě nekonkurenceschopné řešení, nabízí podstatně méně použitelnosti za podstatně víc peněz. A rozdíl je tak velký, že se to nedá přehlédnout, pokud to přehlížet nechcete. Jistě, i tak ho někdo může chtít a my absolutně nemáme problém s tím, že si elektrické auto kdokoli koupí. Ale představa, že to bude dokonalé řešení pro všechny během pár let, je nekonečně naivní, hloupá a její protlačování „na sílu” je jen zdrojem ohromné a úplně zbytečné neefektivity, která akorát uškodí nám všem.



Taková Škoda Enyaq může leckomu posloužit dobře, začneme-li se ale bavit o co možná nejlepším řešení za co možná nejmenší peníze, nevyhoví skoro nikomu. A protože to je přirozená optika většiny zákazníků, elektromobily se prodávají málo. A ty, které se prodají, jejich majitele zjevně ve velké míře nejsou s to přesvědčit. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto News
Bleskovky
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
včeraAukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Celá čtvrtina Tesel neprojde už první STK, hlásí z Dánska. Někteří se diví, stejná data ale už chvíli přichází z více míst
před 6 hodinamiNový velký model levné značky VW se nakonec prodává ještě levněji, víc než Škoda Octavia nabízí za 317 tisíc Kč
před 7 hodinamiOd původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
před 9 hodinamiAukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
před 10 hodinamiČínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva