Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Automobilky zkouší odvrátit klesající zájem o auta obřími slevami, u elektromobilů dosahují až 44 procent
8.4.2024 | Petr Prokopec
Lidé více obrací každou korunu a na prodejích aut je to znát. Problémem teď není vyrobit, problémem je prodat. U elektromobilů navíc obchody nemohou stát už proto, že automobilky s jejich odbytem předem počítají, aby se vyhnuly likvidačním pokutám EU, a tak jsou slevy zpátky.
Elektrický pohon auta jako takový dokáže být lákavý, ve své současné podobě se ale schází s možnostmi a potřebami jen velmi omezeného spektra zákazníků. Pokud potřebujete pravidelně jezdit dál a nemáte k dispozici vlastní garáž s dobíječkou, jste nahraní. A i kdybyste přistoupili k jistým obětem v podobě lelkování u veřejných dobíjecích stanic, stále tu jsou jiné potíže. V současné době totiž na nové auto dosáhne jen málokdo, a to i v případě, že disponuje spalovacím pohonem. Elektromobily jsou ovšem ještě dražší, tudíž představují mnohem tužší oříšek k rozlousknutí. Když k tomu přihodíte ještě onu zhoršenou využitelnost a rychlý pokles hodnoty, je pochopitelné, proč se lidé do jejich koupě nehrnou.
Pro výrobce to nicméně představuje problém, a to nikoli jen proto, že do jejich vývoje investovali miliardy. Vedle toho je na ně vyvíjen tlak ze strany politiků, kteří od zeleného stolu stanovili flotilové limity emisí CO2, které jsou bez prodeje určitého množství elektrických aut prakticky nesplnitelné. A když je jako firma výrazně překročíte, budete platit Bruselu takové pokuty, že pro vás mohou být i zcela likvidační.
Prakticky všechny automobilky si tak předem daly za cíl prodat určité množství elektrických aut, aby se takovému osudu vyhnuly. To znamená, že je vyvíjí a vyrábí hlava nehlava bez ohledu na poptávku po nich, snad jen Toyota říká, že raději zaplatí pokuty, než aby vyhazoval peníze za nechtěné elektromobily. Jen vyrobit je ale nestačí, pro započítání do flotilového mixu je musíte prodat. A to jde stále hůř, když se aspoň náznaky přirozeného zájmu vyčerpávají a konec dotací v Německu posílá prodeje na největším trhu s elektromobily v Evropě do kopru.
Automobilky tak nemají jinou možnost než tato auta prodávat za cenu vysokých slev. Dnes už by se jim možná více vyplatilo uhradit ony pokuty jako zmíněné Toyotě, před takovou alternativou ale už nestojí - vývoj byl zaplacen, výroba proběhla, vozy stojí na skladech a musí do světa. Účetní automobilek si tak snadno spočítají, že lepší bude prodat elektromobil klidně s 50% zápornou marží, než si ho držet neprodaný na skladě, snášet veškeré náklady jeho vývoje a výroby a pokuty Bruselu nakonec zaplatit stejně.
Proto tu aktuálně máme pomalu bezprecedentní vlnu slev, která se zvedá v Německu, jak shrnuje tamní Focus. A dá se čekat, že zprostředkovaně aspoň částečně zasáhne i náš trh. Týká se všech typů aut, neboť prodeje jsou obecně nízko, elektromobily ale stíhá v prvé řadě
Jejich ceny jsou u 30 nejprodávanějších elektromobilů v průměru o 14,5 procenta pod ceníkovými ciframi, což je v průměru méně než u spalovacích aut (17,5 %), ale rychle se mění (jen za poslední měsíc o 1,3 procenta) a dosahují daleko větších extrémů. Třeba takovou Dacii Spring si naši sousedé mohou koupit o 44 procent levněji, než je uvedeno v oficiálním ceníku. Cupra Born E pak zamířila dolů o 28 procent, Volkswagen ID.3 o 20,1 a ID.4 o 19,2 procenta. Se slevami je nicméně nabízeno i takové BMW i4 (-22,4 %) či Fiat 500e (-18 %).
Co se spalovacích aut týče, také v jejich případě lze umáznout až čtvrtinu ceny. Platí to i u takové Škody Fabia (-24,7 %), Renaltu Captur (-24,8 %) či Cupry Formentor (-25,4 %). To jsou vskutku zajímavé pobídky, které již mohou děním patřičně zamávat. Pro výrobce však může být problém to, že publikum zamíří hlavně ke spalovací části nabídky. V té chvíli ale bude hrozit další snížení již tak klesajícího zájmu o elektromobily. A to by znamenalo další slevy.
Pro úplnost je třeba zmínit i vývoj na poli ojetin, který elektromobilitě ani trochu nehraje do karet. V březnu se totiž průměrná cena ojetého vozu s bateriemi pohybovala na 29 548 Eurech (cca 748 tisíc Kč), což je o 26 procent méně než loni (!), zatímco průměrné dieselové ojeté auto vycházelo na 28 115 Eur (cca 712 tisíc Kč), což je v podstatě nezměněná hodnoty.
Zůstatková hodnota elektromobilů tedy ve srovnání s vozy jiných koncepcí dál dramaticky klesá a jak uvádí Stefan Schneck, šéf pro prodeje u společnosti Autoscout24, ani po všech předchozích propadech show neskončila. Podle něj jsou zákazníci ojetin jen jedni a nemají důvod platit za ojeté elektromobily víc, to spíš naopak kvůli jejich omezené životnosti. „Z čistě matematického hlediska je jen otázkou času, než se ceny ojetých elektrických aut vyrovnají obecným cenám ojetých spalovacích vozů nebo dokonce klesnou pod ně,” uvádí. A to bez ohledu na to, že jsou nové mnohem dražší.
Ve finále jsou tedy elektromobily dražší při koupi, méně využitelné při používání a dostanete za ně relativně i absolutně nesrovnatelně méně při pozdějším prodeji. To prostě není lákavá nabídka a jsme zvědavi, jak se situace na stokrát ohnutém trhu bude dál vyvíjet. Pochybujeme ale, že vývoj zamíří k cíli, který si strůjci onoho ohýbání vysnili.
Dacia Spring nedávno prošla faceliftem, což je jeden z dalších důvodů, proč jsou vozy před modernizací nabízeny tak levně. Pořídit je totiž můžete již od nějakých zhruba 300 tisíc korun, což z rumunského elektromobilu dělá sice enormně zlevněné, přesto ne až tak lákavé zboží. Foto: Dacia
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva