Automechanik s víc jak 50letou praxí se dostal k ojeté Tesle a varuje před její koupí, prodraží se z hlediska údržby i oprav

Pokud má koupě ojetiny představovat výhodnější alternativu pořízení nového vozu, neměla by být elektrická. Aspoň to naznačuje Scotty Kilmer, který na ojetém Modelu 3 ukázal několik podstatných neduhů hlavně z pohledu kupců ojetých aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Automechanik s víc jak 50letou praxí se dostal k ojeté Tesle a varuje před její koupí, prodraží se z hlediska údržby i oprav

3.1.2024 | Petr Prokopec

Automechanik s víc jak 50letou praxí se dostal k ojeté Tesle a varuje před její koupí, prodraží se z hlediska údržby i oprav

/

Foto: Tesla

Pokud má koupě ojetiny představovat výhodnější alternativu pořízení nového vozu, neměla by být elektrická. Aspoň to naznačuje Scotty Kilmer, který na ojetém Modelu 3 ukázal několik podstatných neduhů hlavně z pohledu kupců ojetých aut.

Scotty Kilmer proslul jako velezkušený mechanik, jako příznivce elektrických aut už tolik ne. Pro svůj postoj ale má pádné argumenty, i když se může zdát, že ve svém nejnovějším videu ojeté Tesle Model 3 vyčítá i věci, nad kterými měl moc spíše její předchozí majitel. Řeč je třeba o sjetých pneumatikách, jenže Kilmerovo tvrzení, že elektromobily při stejném způsobu využití „žerou“ směs běhounu násobně (hovoří o trojnásobku) rychleji než srovnatelná spalovací auta kvůli jejich hmotnosti i průběhu výkonu, je znovu relevantní.

Jde o jednu z věcí, před kterou zkušený americký mechanik varuje, pokud chcete sáhnout po ojetém elektromobilu. Stejně tak upozorňuje na neférovost plateb za odemčení vyššího výkonu, který je to či ono auto schopno přirozeně produkovat z výroby přesně v tom stavu, v jakém si ho koupíte. Automobilka ho ale uměle omezí a pak chce za vyšší výstup pohonu peníze navíc, obvykle jde o desítky tisíc korun.

Je sice pravdou, že něco podobného známe i ze světa spalovacích aut, není to ale úplně ekvivalentní stav. Takový benzinový dvoulitr od Volkswagenu může produkovat kdejaký výkon od méně než 200 až po víc než 300 koní, stejný ale není a není možné pouze softwarovou tovární úpravou proměnit jeden ve druhý. Stejný zůstává pouze blok motoru, jeho „vnitřnosti“ jsou vždy specifické a šité na míru konkrétní variantě.

U elektromobilů to tedy opravdu zavání laciným taháním peněz z kapes lidí, neboť se vždy jedná pouze o softwarovou modifikaci, kterou lze klidně provést na dálku, snadno přes mobil. To ovšem znamená, že svým způsobem opakovaně platíte za to, za co jste již jednou zaplatili. K těmto fíglům se bohužel automobilová branže upíná stále více (jako v případě softwarové aktivace topných spirál vyhřívání sedadel, které má vámi koupený vůz tak jako tak na palubě a jejichž použití je vám pouze upřeno) a elektromobily jí k tomu daly víc prostoru také v případě jízdních aspektů.

Zcela jednoznačně lze dát Kilmerovi za pravdu v případě jeho stížnosti mířící k portu, ke kterému připojíte diagnostický nástroj a přečtete si tak vše o případných chybách. Tesla totiž nepoužívá zásuvku OBD II, stejně jako něco takového nenajdete u dalších elektromobilů. A i když sáhnete po adaptéru, stále před vámi zůstává část dat skryta. Proč tomu tak je? Důvod je prostý, znovu jde o peníze, tentokrát za opravy.

Sami majitelé aut si tak své vozy neopraví a moc si neškrtnou ani mimo autorizovaná servisní centra. To logicky přináší Tesle zájem a peníze navíc, a to i za úkony, které by jiní udělali podstatně levněji. Také to je podle Kilmera důvod, proč raději ojeté elektromobily minout - to kdyby vám nestačilo, že jde o relativně drahá auta a nejasnou životností za hranicí konce záruky na baterii.


Automechanik s víc jak 50letou praxí se dostal k ojeté Tesle a varuje před její koupí, prodraží se z hlediska údržby i oprav - 1 - Tesla Model 3 2021 poradna sada 01Automechanik s víc jak 50letou praxí se dostal k ojeté Tesle a varuje před její koupí, prodraží se z hlediska údržby i oprav - 2 - Tesla Model 3 2021 poradna sada 04Automechanik s víc jak 50letou praxí se dostal k ojeté Tesle a varuje před její koupí, prodraží se z hlediska údržby i oprav - 3 - Tesla Model 3 2021 poradna sada 15
Kvalita Modelu 3 šla dle Scottyho Kilmera nahoru, absence displeje před volantem však bývalý mechanik vnímá jako problém. Mnohem podstatnější jsou ale jiné problémy, nakonec i to, že výrobci elektromobilů svá auta neosazují klasickým portem OBD II. Diagnostika problémů je tak mnohem těžší a vyhrazená hlavně drahým oficiálním servisním centrům. Do takové pasti se nechcete dostat, když koupíte ojetinu. Foto: Tesla

Zdroj: Scotty Kilmer@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše