Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta vás při bočním nárazu ochrání jen z jedné strany, druhá se totiž netestuje
3.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Ve zkoušce sice byly jen tři modely, ale u všech se ukázalo, že jak řidič, tak spolujezdec jsou při nárazu zprava vystaveni většímu riziku.
Už párkrát se ukázalo, že naprostá většina automobilek vyvíjí svá auta nikoli s ohledem na to, aby byla co nejbezpečnější v jakékoli myslitelné situaci, ale aby se co nejbezpečnějšími jevila ve zkouškách, které onu bezpečnost ověřují. Jejich metodika je předem do detailu popsaná, a tak jí výrobci přizpůsobují konstrukci automobilů stejným způsobem, jakým „optimalizují” svá auta pro testy normované spotřeby. Když víte, jak konkrétně bude vypadat zkouška, „naučíte se” přesně na ni - ať jste výrobce aut nebo student.
Jen málo firem tak bere crashtesty jako pouhou součást zkoušek v rámci homologační procedury, ve které se jen tak mimochodem ukáže, že pasivní bezpečnosti je na výši. To kdysi dokonale dosvědčily testy americké IIHS provedené jiným než roky dopředu známým způsobem. Na jednu stranu je takový přístup automobilek pochopitelný - je tu snaha o minimalizaci nákladů potažmo zvýšení zisku či dosažení možnosti nabídnout auto co nejlevněji, to jsou všechno spojité nádoby. Na druhou stranu je třeba se ptát, zda zrovna pasivní bezpečnost je tou oblastí, kde by měly mít podobné principy hlavní slovo.
Většina automobilek ale v tomto směru jasno, a tak pokračují v zažité praxi. Nedávno se tak ukázalo, že automobilky staví pro náraz bezpečnou jen levou půlku auta, protože ta pravá se netestuje. A co není vidět na bodech z crash testů, není zajímavé. Německý autoklub ADAC, od nějž jsme tu před pár dny měli test zimních pneumatik, zkusil nyní něco podobného - auta podrobil bočním nárazům, ale na pravou stranu vozu, které v crash testech NCAPu opět nefigurují
Takové nehody přitom údajně tvoří třetinu všech případů, kdy jeden vůz narazí z boku do druhého. ADAC pro tento účel otestoval VW Golf V a VII a také BMW Z4. Z pravé strany do nich narazila platforma o hmotnosti 1,3 tuny, která měla deformovatelnou příď. Zkoumané rychlosti byly 50 a 65 km/h, tedy v podstatě městské rychlosti.
Nikoliv překvapivě ADAC zjistil, že pravá půlka auta není nárazu tak odolná, jako ta levá. Na náraz z pravé strany totiž nejsou bezpečnostní prvky optimalizovány, i když tu jsou stejné boční a hlavové airbagy. Spoleh znovu není na totožnou konstrukci auta a fakt, že na podobné nárazy výrobci nemyslí, dokazuje i jeden překvapivý „detail” - bezpečnostní pás v případě takového nárazu neudrží řidiče v sedačce, protože se neaktivuje předepínač.
To pro řidiče znamená velké pohyby a právě ty jsou příčinou zranění. Podle ADACu tu je riziko vážných zranění hlavy, hrudní, bederní a pánevní oblasti. Další velké nebezpečí pramení z toho, pokud se srazí hlavy řidiče a spolujezdce, či pokud hlava řidiče udeří do jiné části spolujezdcova sedadla. Kdyby přitom předepínač pásů fungoval i při bočním nárazu, řidič by byl lépe držen v sedačce a riziko zranění by bylo menší. Takže ve výsledku je ve větším ohrožení i spolujezdec, protože auta bez řidiče (zatím...) po silnicích nejezdí.
Ukázalo se, že čím je auto užší, tím je větší riziko, že se řidič se spolujezdcem srazí. Také bylo vidno, že vyšší středový tunel mezi sedadly pomohl figuríny udržet od sebe. A že by nejlepší byl airbag mezi řidičem a spolujezdcem. To ale není nový nápad, pracuje se na něm a do aut se dostane někdy v budoucnu.
Co lze na straně automobilek udělat nejrychleji, je nastavit předpínače bezpečnostních pásů tak, aby pás „zatáhly” i v případě bočního nárazu. Že na to automobilky nepřišly samy, opravdu dosvědčuje jen to, jak málo se odolností auta proti podobným nárazům zabývají. A co můžete udělat vy, kupujete-li si nové auto? Vyberte si takové, které je co nejširší, a vyhněte se autům bez pevné loketní opěrky mezi sedadly - není to dokonalé řešení, ale lepší než nic...












Při nárazu zprava není řidič moc dobře chráněn
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včeraI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včeraČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva