Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi. Reznutí stále není minulostí
18.8.2018 | Petr Miler
Rezly stodvacítky, Favority, Felicie a pak už nic, zaslechnete občas. Není to pravda, auta reznou dál, ne však všechna stejně. Která korodují snáze?
Jsou místa, kde sotva kdy prší a v nabídce ojetých aut snadno najdete i inzeráty s popisem „nikdy nejeto v dešti”. Že v takových destinacích málokdy sněží a když už, na silnici nespadne ani zrnko soli, netřeba dodávat. A pak jsou místa, kde stará auta vůbec nepotkáte, protože prostě stihnou dřív zreznout než zestárnout. To je případ třeba takového Islandu, kde je sůl přítomná i ve vzduchu a kde je zima a vlhko.
Střední Evropa je někde uprostřed - v létě se snadno stane, že celé týdny pořádně nezaprší, v zimě se pak po podobnou dobu všude drží sníh. Dovádět na něm na silnici s autem může být zábava, zima na silnicích se ale pojí také s další věcí - silničáři cesty sypou solí, aby na nich nezůstával sníh a led, aby se po nich snáze jezdilo.
Tahle sůl je drahá, ekologicky není příliš šetrná a hlavně napomáhá korozi automobilů. A jak už to bývá, různá auta jsou různě odolná proti rezivění. Rzi musí odolávat jak karoserie, tak i podvozkové díly, výfukové potrubí a šrouby, protože co je příliš zkorodované, nemusí správně fungovat - a nemusí to jít ani vyměnit bez ulomení šroubů nebo strhnutí matek.
Rez zkrátka není přítelem automobilů a velmi intenzivně to poznal každý, kdo měl tu čest se staršími auty včetně zde oblíbených starších Škod, Lad, ale i leckterými zahraničními vozy té doby - bez speciální ochrany byly schopné při náročném zimním provozu zreznout klidně za pár let. Dnes je situace podstatně lepší, ale bylo by naivní si myslet, že potíže s korozí jsou úplnou minulostí. Nejsou a změna k lepšímu se u všech aut neprojevila stejně. Ostatně i u prvních Fabiií a Octavií rády „kvetly” páté dveře a loni jsme vám ukazovali Fabii s 1 267 000 km, která kvetla tak trochu celá. Jistě, po tolika kilometrech nic až tak podivného, ukazuje to ale, že i relativně moderní auta mohou za určitých okolností reznout podobně jako ta velmi dávná.
Probírali jsme také, proč zinek nezmůže vše a že i mezi ještě mnohem novějšími auty ale existují taková, která rzi odolávají mizerně. V Evropě stav věcí zkoumá málokdo, kanadská Asociace ochrany motoristů (Automobile Protection Association, APA) ale dává každoročně dohromady žebříček nejlépe a nejhůře odolných aut proti korozi. A asi vás nepřekvapí, že jde právě o kanadskou studii - tam sníh na silnicích znají velmi dobře.
APA podrobuje zimní zátěži všechna auta na tamním trhu, která jsou až na drobné výjimky stejná jako u nás. A také paleta dostupných modelů není tak odlišná jako třeba v USA, však do Kanady se kdysi vyvážely i staré škodovky. Výsledkem je hodnocení po sedmi bodech od velmi nízké až po excelentní ochranu, kdy do výsledného žebříčku se dostanou všechny modely s podprůměrnou i nadprůměrnou ochranou - ty neuvedené mají ochranu průměrnou, běžnou. Tedy bezproblémovou, ale nikoli mimořádnou.
Přiložený žebříček (do kterého jsme zahrnuli pouze auta nabízená ve stejné podobě také u nás) reflektuje vozy vyráběné od roku 2010, to aby si na své přišli i zájemci o ojetiny. A pakliže toto rozmezí zasahuje více generací, jsou zohledněny všechny a výsledek je zprůměrován. Pozoruhodné je, že navzdory rychlému vývoji aut se najdou na nejlepších místech v obou smyslech hodnocení prakticky tytéž značky, maximálně trochu jiné modely. A jak sami uvidíte, vozy s opravdu špatnou ochranou jsou obvykle asijské a americké provenience - a v hodnoceních APA je to tak už vážně dlouho.
Pochopitelně, pár pro nás relevantních aut APA vůbec nezkoumá, neboť se v Kanadě nenabízí, třeba takovou Dacii Duster, ale není jich tolik. Dost bylo řečí, podívejte se na poražené. A také vítěze...
Vozy s velmi nízkou ochranou proti korozi
Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, Mazda Tribute
Mazdy jsou auta velmi dobrá řidičsky a v posledních letech mají i kvalitní interiéry a dobrou výbavu. A jsou také relativně lehká, mají tenčí plechy, což se bohužel projevuje také na antikorozní ochraně. Mazdy žebříčkům APA s velmi slabou ochranou vévodí už léta, proto tu také vidíme starší modely 5 a Tribute. Potíže ale mají i novější stroje, o korozi modelů 3 a 6 existují celá fóra a problémy údajně nejsou zcela vyřešené ani u modelových let 2015 a 2016.



Narazit na fotky hodně zrezlých Mazd poslední dekády či dvou není nic obtížného
Dodge Caliber
Tahle náhrada za model Neon chtěla hrát na notu crossoverů a prodávala se také u nás. Ve výsledku byla ošklivější, hůře postavená a s horšími jízdními vlastnostmi. A očividně ani ochrana proti korozi zdaleka nepatřila k nejlepším.
Jeep Wrangler TJ, Jeep Wrangler JK, Jeep Patriot, Jeep Compass
Pokud vlastníte vůz značky Jeep, je vhodné se o kondici jeho podvozku po stránce koroze dobře starat. Neodolává jí příliš dobře a mimo asfalt se vodě a blátu člověk nevyhne. Zrovna tady by člověk čekal víc, ale bohužel.
Vozy s nízkou ochranou proti korozi
Ford Focus, Ford Kuga
Ford je oblíbená značka skoro na celém světě, Kanadu nevyjímaje. Přesto její vozy potřebují dodatečnou ochranu proti korozi. Nejvíce jsou údajně postiženy modely Focus a Escape, u nás prodávaný jako Kuga. Odolnost korozi je slabá.
Suzuki Swift, Suzuki Grand Vitara
Vozy značky Suzuki jsou též k vidění po celém světě a zejména v případě Vitary by člověk čekal velkou odolnost. Nedočkáte se ji a pokud s jedním z těchto dvou strojů chcete jezdit v náročných zimních podmínkách (Swift se dělá i s pohonem 4x4, jako jeden z mála vozů této třídy), je třeba, abyste se o vůz starali více, než je běžné - z výroby je ochrana proti korozi slabá.
Vozy s podprůměrnou ochranou proti korozi
Dodge (Grand) Caravan/(Grand) Voyager, Lancia (Grand) Voyager
Ani americké značky ale nejsou zcela ze hry, mezi nejvíce reznoucími auty máme všechny z „velké trojky”. Dodge Grand Voyager, a příbuzní Dodge Caravan a Grand Caravan nejsou výjimkou, stejně jako přeznačkované pokusy Lancie. Odolnost korozi je podprůměrná.
Chevrolet Aveo, Chevrolet Equinox/Opel Antara
Chevrolet Evropu opustil, ale jeho modely tady budou žít ještě chvíli. Zejména levnější typy také mohou mít s korozí problémy, jak ukazuje přítomnost Avea a Equinoxu na tomto seznamu. A pokud vám zrezivěl Opel Antara, nedivte se - je to jen jiná verze Chevroletu Equinox. Odolnost korozi je vždy podprůměrná.
A kdo je na tom naopak nejlépe?
Když někdo patří k nejhorším, musí být také někdo, kdo patří k nejlepším, přinášíme i všechny modely, které jsou v ochraně proti korozi naopak nadprůměrné až excelentní.
Je to především karneval evropských značek, několik Japonců a Korejců ale dokazuje, že také asijské firmy špičkovou ochranu proti korozi umí, pakliže chtějí...
Vozy s excelentní ochranou proti korozi
Audi A3, Audi A4
VW Golf, VW Jetta, VW Beetle, VW Passat, VW CC
Volvo S60, Volvo V70, Volvo XC70
Vozy s dobrou ochranou proti korozi
BMW řady 3
Mini Cooper, Mini Countryman
Lexus LS
Honda Jazz, Honda Civic, Honda Accord, Honda CR-V
Toyota Yaris, Toyota Corolla, Toyota Prius, Toyota RAV4
Vozy s dostatečně dobrou ochranou proti korozi
Hyundai Elantra, Hyundai ix35/Tucson, Hyundai Santa Fe
Chcete-li auto s nejlepší ochranou proti korozi, sázka na něco od koncernu VW nebo švédského Volva se zdá být jistotou. U Volva velmi pochopitelně...
Zdroj: Automobile Protection Association
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 12 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 12 minutamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie