Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta řízená lidmi budou zakázaná. „Jsou to dvoutunové mašiny smrti,” říká Musk
18.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Budoucnost velmi nepříznivou jak pro petrolheady, tak pro zastánce osobní svobody předpovídá šéf Tesly. Nechat člověka řídit auto je prý nebezpečné.
Dožijeme se doby, kdy bude řízení auta člověkem postaveno mimo zákon, míní zakladatel automobilky Tesla Elon Musk. Nebudou podle něj moci dokonce ani jezdit auta, která řídit fyzicky můžete. Jediné, co se bude moci prohánět po silnicích, tedy mají být stroje typu autonomního vozítka Googlu, resp. jeho prvního prototypu, který neměl volant ani pedály.
Musk věří, že počítače se dostanou na takovou úroveň, že lidský faktor, člověk za volantem, bude vnímán jako riziko, a proto bude zákonný tlak na jeho eliminaci. „Nemyslím si, že se musíme autonomních vozů obávat, protože to je něco jako omezená forma umělé inteligence,” uvedl Musk v rozhovoru s prezidentem firmy NVidia Jenem-Hsunem Huangem. „Bude to jako výtah. Dřív měly výtahy obsluhu a později vznikly jednoduché počítače, které ovládají výtahy automaticky. Auta budou stejná,” pokračoval.
Jenže výtah není auto, výtah je stroj, který jezdí po „kolejích” tam a zpátky a na jedněch „kolejích” je vždycky jen jeden výtah. Nemůže se s ničím srazit, nemusí reagovat na cyklisty či chodce nerespektující základní pravidla silničního provozu, jako třeba červenou na semaforu. I srovnání výtahu s vlakem by bylo extrémně nepřesné, natož s automobilem.
Podle Muska je postavení aut řízených lidmi mimo zákon samozřejmým krokem. „Je to příliš nebezpečné. Nemůžete nechat člověka řídit dvoutunovou mašinu smrti,” uvedl Musk - použil tato konkrétní slova, „death machine”. To je nebetyčná hloupost velmi blízká tomu, když někdo označí auto za zbraň.
I přes takovéto očima nejen petrolheada, ale každého zastánce svobody jednotlivce kacířské myšlenky však Musk připouští, že přeměna světa do stavu, kdy bude na silnicích většina aut s autopiloty, bude velmi pomalá. Hovoří zde o nějakých 20 letech, pravděpodobně bez „pomoci” onoho zákonného zákazu aut řízených lidmi. Sama Tesla bude nyní uvádět nová auta, která budou moci být osazena autopilotem, podobně jako Model S, který se ukázal vloni na podzim a jehož jízdu si můžete prohlédnout na videu níže.
V současnosti je podle Muska pro autopilota nejsložitější jízda rychlostí mezi 25 a 80 km/h, protože v těchto rychlostech se - nečekaně - většinou auta pohybují ve městech, kde je potenciálních zdrojů nečekaných překážek či problémů spousta. Zahrnují uzavírky částí silnic kvůli opravám, cyklisty, nepozorné chodce či i řidiče na vedlejších ulicích, prostě všechno, na co člověk je schopen reagovat, ale počítač s tím má problém.
Tesla se prý také zabývá kybernetickou bezpečností svých aut, která je zejména u autopilotů skutečně klíčová - ale nejen u nich, jak ukázalo nedávné video, na kterém se agentura DARPA probourala do obyčejného Chevy Impala, vybaveného systémem OnStar. „Vyvíjíme tímto směrem značné úsilí a také necháváme hackery prověřovat, zda se jde do našich aut dostat,” uvedl Musk. Dodejme, že to jde, jak ukazuje nejeden pokus.
„Hacknutelná” jsou nicméně všechna auta, která nějak umí komunikovat s internetem; Tesle musíme připsat k duhu, že se snaží o zlepšení. Aktualizace mají do aut přicházet po internetu, jako doposud a také jako plánované skoncování s obavami z dojezdu, představené začátkem týdne. Jak tyto snahy dopadnou, se zatím musíme nechat překvapit.
Elon Musk, spoluzakladatel a šéf automobilky Tesla
Takto vypadá jízda s autopilotem v Modelu S
Zdroj: The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 09:59 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie