Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Austrálie znovu zavádí rychlostní limity, i když bez nich roky nikdo nezemřel
30.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Aktuální dění v Austrálii je nejlepším důkazem toho, že rychlostní omezení jsou zaváděna kvůli lecčemu, jen ne kvůli avizované bezpečnosti provozu.
Že paušální omezování maximální rychlosti jízdy po veřejných silnicích není otázkou bezpečnosti, jak se nám jeho zastánci snaží tvrdit, jsme probírali mnohokrát. A nejnověji to ukazuje i případ australské Stuartovy dálnice.
Tomuto kousku silnice v Severním teritoriu jsme se věnovali dost často na to, jak daleko to je. A a to z jednoho prostého důvodu - vláda tam postupně rušila rychlostní limity. Začala s tím v roce 2013 poté, co zavedení limitů nic dobrého nepřineslo. Pochopitelně, odpůrci tohoto kroku varovali před tím, že takový krok přinese krvavá jatka. Jenže nepřinesl. A nepřinesl, od zavedení rychlosti do dnešního dne - za více než 2,5 roku - tady dokonce nezahynul jediný člověk.
Když bylo začátkem července zrušeno omezení na dalších 60 km, komentář vlády liberálů zněl velmi rozumně: „Otevřené rychlostní limity jsou zavedeny na částech unikátní silniční sítě Severního teritoria s dlouhými vzdálenostmi mezi městy a s nízkou hustotou dopravy. Vláda očekává, že lidé budou jezdit přiměřenou rychlostí, bezpečně a tak, jak zvládnou. Není to povolení k bezohledné jízdě, je to podpora jednotlivců, aby sami rozhodovali o své zodpovědné jízdě.”
Rychle ale bylo dodáváno, že s blížícími se volbami a pravděpodobnou výhrou labouristů doba svobody na Stuartově dálnici skončí. „Nenechte se zmást, opozice zruší otevřené rychlostí limity,” uvedl tehdy premiér Adam Gilles. A vskutku - volby v Severním teritoriu vyhráli labouristé a jednou z prvních věcí, které oznamují, je zrušení neomezené rychlosti.
„Na zóny, které jsou nyní otevřené, bude navrácen limit 130 km/h,” uvedl mluvčí premiéra Michaela Gunnera. „Byla to zásada labouristů po čtyři uplynulá volební období. Kdysi jsme zavedli limit 130 km/h a nyní to uděláme znovu,” pokračoval. Odkazoval na limit, který byl zaveden v roce 2006, kdy byli labouristé naposledy u moci. Změna tehdy ale nebyla ku prospěchu věci, alespoň ne v počtu úmrtí na silnicích. V šesti letech před zavedením limitu na silnicích Severního teritoria zemřelo 292 lidí, v šesti letech po něm však 307.
Důvody, proč labouristé chtějí rychlostní limity znovu zavést, jsou velmi jednoduché - přejí si to některé zájmové skupiny. Mluvčí odmítl výzkum, který ukazoval, že absence limitu pomáhá bezpečnosti na silnicích snižováním únavy řidičů. „Policejní spolky, policie, zdravotnické organizace apod. po zavedení limitu volaly,” více než naznačil mluvčí, odkud vítr vane.
Nepochybujeme, že policie nyní Stuartovu dálnici obestoupí s radary a „vydělá” pár dolarů navíc. Doufejme, že to bude jediná změna, na dálnici by totiž - jako už v nejednom případě nejen z Austrálie - mohlo omezení vrátit i mrtvé...
Neomezená rychlost na Stuartově dálnici bohužel končí, minimálně na jedno volební období. Politika a lobbing vyhrály před zdravým rozumem a svobodou
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 09:37 - Snowman000
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:10 - Truck Daškam
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB