Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC otestoval 28 typů zimních pneu pro sezónu 2024/2025, čtyřem z nich se radí obloukem vyhnout
30.9.2024 | Petr Prokopec
Německý autoklub se u každoročního testu nezaměřil jen na ovladatelnost či brzdnou dráhu, ale také na hmotnost. Rozdíly mezi vítězi a poraženými jsou opravdu značné.
Pohled ven nevyhnutelně prozrazuje příchod podzimu. Očekávat tak lze pokles teplot, stejně jako četné deště, které mnohde mohou přejít i ve sněhové přeháňky. Jinými slovy se blíží času pravidelné návštěvy pneuservisu a výměnu letního obutí za zimní. A pokud nemáte schovanou sadu z předchozích let, která plní legální limity, možná vám přijde vhod tradičně rozsáhlý test nových typů dostupného obutí od německého autoklubu ADAC. Zkoumal relevantní vlastnosti 28 typů zimních pneumatik určených asi z poloviny pro konvenční osobní auta a z „větší poloviny” pro SUV.
ADAC se pnezaměřil pouze na obvyklé disciplíny, jako je brzdná dráha či ovladatelnost, ale rovněž na hmotnost. Právě ta se v nemalé míře podepsala na velmi špatném hodnocení pneumatik Triangle WinterXTW401, Kend Wintergen2 KR501 a Davanti Wintoura+. Zatímco totiž třeba jeden kus pláště Goodyear UltraGrip Performance 3, který je nejlehčí mezi pneumatikami pro SUV o rozměru 215/55 R17, váží 8,8 kg, na nejtěžší Kendu připadá 12,4 kg. To je rozdíl více než 14 kil na sadu.
Vyšší hmotnost, navíc neodpružená, se negativně podílí jak na jízdních vlastnostech, tak na spotřebě i opotřebení. Zmíněná trojice si tak přišla na nemalý počet trestných bodů, přičemž další ji přinesla mnohem delší brzdná dráha na mokrém asfaltu - na zastavení z rychlosti 80 km/h totiž potřebuje o nějakých 7 metrů více než pláště od Pirelli, Continentalu či Dunlopu, které se vešly pod 35 metrů. Daný rozdíl odpovídá více než délce jednoho vozu a může vést k nemilým následkům.
Nač by tedy majitelé SUV měli sázet? Zmíněný Goodyear skončil na prvním místě, přičemž chválen je za vyvážené chování na všech typech silnic, stejně jako za nízkou hmotnost i dlouhou životnost. Podobně je na tom typ Dunlop Winter Sport 5, u kterého je sice třeba počítat s o chlup horší brzdnou drahou, v ovladatelnosti na limitu však exceluje. Třetí Vredestein Wintrac Pro exceluje na sněhu, ideálem je proto do horských oblastí, body však ztrácí za rychlejší opotřebení.
Co se týče pneumatik pro osobní vozy, u těch došlo na test rozměru 205/55 R16. Doporučován pak není jediný typ, a sice Winrun Winter-max A1 WR22, neboť nabízí prakticky nulovou přilnavost za mokrých podmínek. Na zcela opačné škále se pak nachází vítězný Continental WinterContact TS870, na jehož konto jde nejlepší ovladatelnost na mokru i na sněhu. Za sucha se pak chlubí největším komfortem, v rámci hluku ale ztrácí na druhý Goodyear UltraGrip Performance 3. Třetí Michelin Alpin 6 se pro změnu chlubí nejvyšším nájezdem, legálně s ním můžete zvládnout až 53 200 km. Oproti tomu desátý Vredestein Wintrac má na kontě jen 33 400 km, rozdíl mezi nejlepším a nejhorším v této kategorii je tedy značný.
Jakým typům se tedy výslovně, nejlépe obloukem vyhnout vyhnout? Vedle zmíněného Winrunu Winter-max A1 WR22 jde dále o typy Triangle WinterX TW401, Kenda Wintergen 2 KR501 a Davanti Wintoura +. Samá neznámá jména, i takové Pirelli Cinturauto Winter 2 ale uniklo „nedoporučení” jen o málo. Přiložená grafika vám prozradí víc.
Klíčové výsledky testu zimních pneu pro sezónu 2024/2025 v kostce. Grafika: ADAC Presse
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 5 hodinami - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha 10:00
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech včera 15:00
- MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi včera 10:00
- BMW R 12 S: pocta ikoně včera 09:40
- MS Women - WorldWCR 2025 - 25 startujících žen 19.12.2024
Nejnovější články
- Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 2 hodinami - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
před 4 hodinami - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 5 hodinami - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
před 6 hodinami - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 12.21. 14:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.21. 10:39 - Truck Daškam
- Chlubítko univerzální 12.21. 09:54 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 12.20. 18:03 - Zajda
- BMW Divize 12.20. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.20. 14:33 - Stepan
- Volkswagen obecne 12.20. 12:39 - řidičBOB
- Politický koutek 12.19. 15:07 - řidičBOB