Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
8 důkazů faktu, že i sportovní auto může být praktické
30.8.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(78 foto) Sportovní auta nemusí být jen víkendovými hračkami. Některá jimi nejsou z podstaty, u jiných stačí vůle z nich něco takového nedělat.
Určitě jste to sami slyšeli mnohokrát. Někteří lidé zatvrzele odmítají sportovní auta zejména proto, že jsou nekomfortní a nepraktická. Nechceme říci, že je to nesmysl, takové přesvědčení má jistě své racionální opodstatnění. Však dozajista nemůže jít o vozy nejkomfortnější a nejpraktičtější - už proto, že pro uspokojování takových potřeb nebyla primárně stvořena. Troufneme si ale tvrdit, že slova o jejich nekomfortnosti a nepraktičnosti se nekonečným omíláním vyvinula spíše v klišé, které realitu více překrucuje než vystihuje.
Už mnoho let platí, že vysloveně nekomfortní sporťák musíte na trhu spíše hledat, než že by šlo o jeho automatickou vlastnost. Hlavní důvody jsou dva. Jednak platí, že sportovní automobil dávno není jen tužbou omezeného množství nadšených řidičů, kteří od něj očekávají hlavně schopnost fungovat v extrému kdesi na okruhu. Kupují je povětšinou movití lidé hlavně proto, že na ně prostě mají, že se jim líbí jejich styl, aura a pochopitelně i dynamika. Ale chtějí tyto vlastnosti používat každý den, ne jednou za týden nebo za měsíc na okruhu. A podle toho musí tyto vozy fungovat.
Sporťák s prkenným podvozkem prakticky neexistuje, protože by jej skoro nikdo nekupoval. Sporťák permanentně zaplavující interiér hlukem od motoru, podvozku nebo obtékajícího vzduchu prakticky neexistuje, protože by jej skoro nikdo nekupoval. A sporťák, s jehož ovládáním byste se nadřeli... ano, prakticky neexistuje, protože by jej skoro nikdo nekupoval. Výjimky existují, ale jsou to opravdu jen výjimky, pravidlo je právě opačné a nahrává třeba i rozmachu automatických převodovek na úkor těch manuálních tím více, čím více se ta oči ona značka stává spíše módní záležitostí než volbou automobilových nadšenců.
Ani o takovém Ferrari 458 nemůžete dnes říci, že jde o nekomfortní auto
Druhým důvodem, částečně se překrývající s tím prvním je, že sporťák musí být poddajný, aby vůbec mohl v reálném světě předvést to, co dokáže. Poznáte to zejména na podvozku, který prostě musí být schopen kopírovat i velmi nekvalitní povrch. Někteří říkají, že auta jsou dnes kvůli rozsáhlému testování na Severní smyčce Nürburgringu příliš tvrdá. My říkáme, že jen díky tomu jsou poddajná. Tamní povrch je tak nekvalitní, že supertvrdý podvozek by vozu z času na kolo ubral klidně i desítky sekund, a to žádný rozumný výrobce nemůže připustit.
A tak rovněž díky Nordschleife mají Porsche nebo BMW M už léta tak poddajné podvozky schopné fungovat třeba i v České republice. U BMW situace zašla až tak daleko, že kolikrát jen modely s písmenem M ve jméně mají více „přítulné” odpružení než standardní modely, už kvůli absenci pneumatik run-flat. Platilo to o M3 E92 a Z4 M Coupe a platí to dnes o M135i nebo M3 F80. A pochopitelně, není to jen věc naladění podvozku - využitelný výkon resp. dynamika vyžadují i jistou ovladatelnost a další vlastnosti, které charakter sportovně laděných modelů značně rozmělňují (zde v dobrém slova smyslu). Takový Seat Leon Cupra je jednou z nejrychlejší předokolek vůbec, i na Ringu, přesto při každodenním použití sotva poznáte, že něco takového dokáže, je to skoro normální Leon. Ale to jsme trochu odbočili.
Sportovní vozy jsou dnes na každý pád povětšinou vcelku komfortní auta, která můžete používat denně a příliš tím netrpět. Ale jak je to s tou praktičností? Zde už je to pochopitelně složitější, neboť pokud vyvíjíte vůz, který má být lehkým, aerodynamicky příhodným a koncepčně optimálním dvoudvéřovým strojem, těžko stvoříte vyloženě praktické auto. A to zvláště pokud konstruktéři sáhnou po koncepci s motorem uprostřed nebo vzadu a nebo se dokonce rozhodnout vůz zbavit střechy.
Můžete namítnout, že existují modely jako Mercedes C 63 AMG kombi, které mají výkonu a dynamiky na rozdávání a přitom jsou praktické až běda. To je nepochybně pravda a nemáme nic proti takovým autům, jsou to ale pořád sportovní kombíky či sedany, sportovní verze běžných aut, nikoli sporťáky jako takové. Ty jsou bez výjimky kupátky, v extrémním případě roadstery či kabriolety.
Právě na ně jsme se zaměřili a zkusili dát dohromady někdy s nadsázkou, nikoli však zcela nevážně míněný seznam argumentů, který ukazuje, že i takové vozy mohou být praktické. Jednotlivé vozy často těží ze své relativně příhodné koncepce, někdy jde ale o ryzí důkazy rčení „kde je vůle, je i způsob”. Však posuďte, tohle je 8 velmi široce pojatých argumentů, že spojení „nepraktický sporťák” nelze vypustit z úst přinejmenším bez jistého „ale”...
1. Ferrari FF
Ferrari vytvářelo model FF od začátku s cílem nabídnout svým věrným zákazníkům také něco praktičtější. Ve hře bylo i něco jako SUV, nakonec ale zvítězil model, který dnes už dobře známe - jakýsi velký hatchback či shooting brake s motorem vpředu a zvláštně řešeným pohonem všech kol.
Mělo to být pořád Ferrari, ale přitom opravdu praktické. Jak moc se podařilo to první, posuďte sami, to druhé ale vyšlo na jedničku. Koncepce vozu s pohonnou jednotkou vpředu a výklopnou zádí je - jak uvidíte v tomto seznamu ještě několikrát - prostě ideální řešení praktického sportovního stroje a z FF se stala zjevná modla všech majetných převážečů harampádí všeho druhu. Příklady táhnou...
FF má opravdu velký kufr...
...do kterého naložíte náklad všeho druhu
Dokonce i fošny...
...bicykly...
...nebo bubny Nicka Masona z Pink Floyd
Na FF se v nabídce Ferrari nic jiného v tomto směru nechytá, ale když na to přijde, poslouží také...
California rodině
Kupé s motorem uprostřed cyklistům, u roadsteru obzvláště bizarně
A ano, na F40 jde také sušit prádlo
2. BMW Z3 M a Z4 M
BMW Z3 je takové Ferrari FF z Mnichova, s trochou nadsázky. Jeho charakter je tedy poněkud ostřejší, byl to svého času primárně sporťák, pořád je to kvůli své koncepci ale nadmíru praktické auto. A pak je tu novější Z4 první generace, v podstatě klasické kupé, jenž opět s motorem vpředu a výklopnou zádí. Je to prťavé auto, do kufru se toho ale vejde vážně spousta...
Z3 M Coupe snad nemá limity...
Do Z4 M Coupe naložíte také skoro cokoli
A když na to přijde, poslouží i Roadster
A nemusíme jen vzpomínat na minulost, také tu máme novou i8 s podobnou koncepcí. To vypadá na...
The Ultimate Carrying Machine budoucnosti
3. Porsche Cayman a 928
Kupé Cayman má pro přítomnost v podobném seznamu ty nejhorší předpoklady - motor uprostřed obvykle spolehlivě „zabije” převozní možnosti zádě a vepředu zbude prostoru jen minimum. Nicméně tohle auto má motor typu boxer, a tak se dá schovat tak nízko, že převozní prostor zbude i nad ním. Přidejte výklopnou záď a máte před sebou pozoruhodně praktický sporťák. Nevěříte?
Cayman pojme bicykly...
...spoustu harampádí...
...nebo třeba lyže a dva golfové bagy
A když už zavazadelník nestačí...
Porsche ale v minulosti nabídlo ještě praktičtější model, 928 a s ním spřízněné stroje s motorem vpředu a pohonem zádě. Zákazníky příliš neoslovily, možná uvažovali málo prakticky...
928 má vážně obrovský zavazadelník...
...který pojme skoro všechno
A 944 a spol., na tom nebyly hůře
Když na to ovšem přijde, poslouží i extrémně nevhodná 911, kde vzadu nemáte zavazadlový prostor žádný a vepředu minimální. Stačí chtít...
I 911 pojme bicykly, ve svému nitru
A nebo má také střechu
4. Jaguar F-Type S/R Coupe a XKR(-S)
Také z Británie tu máme čerstvého praktika se stejnou koncepcí pohonu i karoserie jako třeba Z4. Jmenuje se Jaguar F-Type Coupe a vhodně tak navazuje na ostřejší XK se stejnými přednostmi.
F-Type se nezdá...
...ale pojme toho spoustu
Starší model XK na tom byl i ještě o něco lépe
5. Chevrolet Corvette
Být v Americe, je Corvette jasná jednička tohoto seznamu, však je to opravdu výkonný a schopný sporťák, který přidává zavazadelník srovnatelný klidně i se Škodou Octavia, bez velké nadsázky. V Evropě ale Corvette nikdy tolik neznamenala, bohužel. Třeba to i „objevení” přednosti v podobě její praktičnosti změní, je taková už po generace...
I zavazadelník Vette je obří...
...a „ubytuje” toho opravdu hodně, C6 třeba i kočku s domem
6. Audi TT RS
Někteří už jistě hlasitě křičí, že TT je přece auto pro ženy a pro gaye. No, myslet si to klidně můžete, aspoň o základních verzích, ale byl tu i stroj jménem TT RS, který se znovu vrátí. A to prostě je sportovní kupé, které umí prakticky to samé co Z4 M. Podívejte se...
Prostoru pro posádku je poskrovnu, pro zavazadla jej ale může být hora
A tak se do něj vejde kde co, v obou generacích
Audi R8 je na tom hůře, ale na Vorsprung durch Pivo si troufne
7. Nissan 350 a 370 Z
Malému kupé Nissanu se moc nedaří a automobilka jej chce nahradit praktičtějším SUV. Škoda, praktické je dost už nyní a když nestačí kufr, na karoserii se také dá leccos „přilepit”...
8. Další pozoruhodné případy
Výše zmíněné vozy jsou povětšinou předurčené k tomu stát se praktickými sporťáky, a tak jimi jsou. Dále zmíněné vozy ukazují spíše to, že praktické využití je hlavně v hlavě majitele a pokud budete chtít, můžete klidně...
Nakupovat toaletní papír s Astonem Vanquish
Připřáhnout bicykl za Ford GT
Nakupovat v Mercedesu SLS AMG či SL AMG
Jako praktické auto použít i takové Subaru BRZ
A nebo klidně i extrémně nevhodné Lotusy. Poslední fotku neberte jako návod...
Je takové zacházení se sporťákem svatokrádeží, nesmyslem? Možná, ale co když jsou sportovní auta váš život a prostě s nimi chcete prožívat vše? Nechávat je v garáži a pro všechno ostatní krom pár vyjížděk „huntovat” nějaké obyčejnější auto bude pro mnohé totéž jako šetřit svou přítelkyni pro jiného muže. A i na tomto pohledu je jistě trocha pravdy...
Foto: Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis