Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
7 cest, jak i levně snížit hmotnost vašeho auta
10.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Autu nelze prospět více než snížením jeho hmotnosti. Lehčí vůz při stejném výkonu lépe akceleruje, je úspornější i lepší v zatáčkách. Jak toho docílit?
Snad nejslavnější věta legendárního britského konstruktéra Colina Chapmana zní: „To add speed, add lightness,”, tedy: „Pro zrychlení auta přidejte lehkost.” I když ji vyřkl již před mnoha dekádami, platnosti ani v nejmenším nepozbyla - lehčí auto rychleji reaguje na povely volantem, rychleji akceleruje, lépe brzdí, méně opotřebovává pneumatiky a spotřebuje méně paliva.
Jenže moderní auta jsou vážně těžká. V posledních letech se to začíná pomalu zlepšovat, vozy jsou dnes ale pořád o mnoho těžší než bývaly třeba ještě před dvěma dekádami, jakkoli vyšší hmotnost nepřichází výměnou za nic. Přesto je kouzlo každého snížení hmotnosti jasně znát, stačí si přečíst třeba náš test Škody Rapid 1,2 TSI na Nordschleife - relativně primitivní vůz se stokoňovým motorem vděčí za mnohé ze svých schopností právě nízké hmotnosti, alespoň na poměry posledních let.
Pokud je vaše auto těžké a vy chcete mít lehčí, jedním z řešení je ho prodat a koupit si jiné, které bude vážit méně. Jenže to nemusí být úplně levná cesta, zejména nechcete-li přijít o výkonný motor nebo cokoliv z toho, co máte na vašem autě rádi. Naopak relativně jednoduchý způsob je pokusit se vaše současné auto odlehčit.
Leckdy stačí jen uklidit v zavazadelníku a v celém autě a vozit jen vážně potřebné věci. Třeba čtyřlitrovou láhev oleje nepotřebujete, stačí litr, stejně tak většinou stačí trocha nemrznoucí směsi a kapalinu do ostřikovačů většinou není nutné vozit vůbec, té je na každé benzince dost. Také ale můžete z auta spoustu věcí odstranit tak nějak trvaleji, nebo je alespoň nahradit lehčími.
Jistě, v závislosti na využití auta nemusí být každý z níže sedmi zmíněných způsobů vhodný - z auta, které používáte i pro rodinné přesuny asi nevymontujete všechen tlumící materiál, protože jde o minci s příliš patrnou druhou stranu. Jsou tu ale také cesty, kdy hmotnost půjde dolů bez podstatných či vůbec nějakých ústupků využitelnost vozu. Sami podle toho, kolik zrovna vezete lidí, víte, jak moc velký vliv má na dynamiku vozu změna hmotnosti o 50 až 100 kilogramů. A té se lze i podomácku dobrat docela rozumnými způsoby.
Ostatně sami uvidíte, že některé z cest jsou snadné a levné, jiné naopak náročnější a dražší. A než se na ně podíváme, dodejme jednu věc - pokud z auta odstraníte rezervu i s další povinnou výbavou, zadní sedačky a koberce od předních míst dozadu, hmotnosti sice uspoříte dost, ale také se změní rozložení hmotnosti. A pokud je vaše auto předokolka, může to mít určité následky na jeho projev. Už ale nezdržujme, tohle jsou ony cesty k dietě...
1. Vymontujte nebo vyměňte těžké elektrické díly
Stavíte-li auto na okruhy, asi těžko budete při jízdě na okruhu mít zapnutou klimatizaci. Takže nepotřebujete kompresor, který váží asi pět kilo. Rovněž asi těžko budete jezdit v zimě, takže můžete vymontovat některé části topení, což uspoří další hmotnost. Jedním z kandidátů na vymontování při dietě je také rádio a reproduktory - budete si muset za jízdy pískat, ale ušetříte třeba pět šest kilo jen touhle úpravou.
Ovšem, pro auto na každý den tohle nejde úplně doporučit, ale třeba autobaterii můžete vyměnit za lehčí lithium-ionovou - jen tou ušetříte desítky kilogramů hmotnosti a nepřijdete o nic krom větší sumy peněz. Ta se ale ve všem, čím takto autu prospějete, může rychle vrátit...
2. Odlehčete interiér
Při jízdě na okruhu nepotřebujete rezervu, zvedák ani zbytek povinné výbavy a všechno tohle může ležet na hromadě v boxech, kde se pro to zas vrátíte, až pojedete domů. Doma ale můžete nechat třeba kusy koberce nebo zadní sedačky, které dají dohromady třeba 20 kg. Také se dá vyřezat koberec a odstranit zvukovou izolaci z podběhů a dalších míst; v autě bude randál, ale ušetříte hezkých pár kilo.
Něco ze zmíněného lze použít i u auta pro běžný provoz, třeba pokud máte třídvířko a pro zadní sedadla nemáte využití. I to je ovšem ústupek a jde to také bez nich - například vymontovat přední sedačku či sedačky a nahradit je lehkými, které váží klidně o desítky kilo méně, těžko bude vadit vašim dětem cestujícím vzadu...
3. Namontujte lehčí panely karoserie
Ocel je vážně těžká, ale na spoustu aut se vyrábí nejen laminátové, ale i plastové nebo karbonové díly karoserie. Karbon je dost drahý, ale pokud chcete ušetřit hmotnost a nezaplatit za to moc peněz, můžete zkusit plast. Kapota z plastu na BMW řady 3 E36 třeba váží 3 kg, zatímco originální ocelová má kilogramů patnáct. A můžete vyměnit třeba i blatníky nebo víko kufru.
Tohle je další způsob, který můžete aplikovat i na univerzální silniční auto, však ani pasivní bezpečnosti se tato změna podstatně nedotkne - odolnost proti nárazu spočívá primárně v jiných částech karoserie vozu.
4. Vyměňte skleněná okna za plexisklová
Tohle je úprava proveditelná spíš u auta na okruhy než na běžnou jízdu, ale přesto - sklo je dost těžké a je v horní části auta. Takže když ho nahradíte lehčím plexisklem a vyhodíte mechanismus stahování včetně elektromotorků, uspoříte nemálo hmotnosti, která je navíc velmi daleko od těžiště auta.
S rozumem lze ale touto cestou kráčet i u rodinných aut. Například zadní „plastové sklo” nepředstavuje podstatné ústupky pro cokoli a vliv na hmotnost i těžiště vašeho vozu bude znatelný.
5. Pořiďte lehčí kola
Proč mají vysokovýkonná auta hořčíková či dnes už i karbonová kola? Protože jsou lehčí, což pomáhá několikrát. Jednak lehčí kola sníží celkovou hmotnost auta, a to leckdy o pořádný kus (považte, že kolo s pneumatikou o větším průměru snadno váží přes 20 kg, jedno), jednak sníží neodpruženou hmotnost, což znamená snazší a rychlejší práci podvozku, a jednak se lehčí kola snáze roztočí a zastaví, takže bude auto lépe zrychlovat i brzdit.
Tohle je další věc, kterou můžete bez ústupků aplikovat na jakýkoli vůz, lehčí kola jen pomáhají. Ovšem, takové disky mohou být vážně drahé, ale také hned nemusíte mít ty karbonové za cenu celé Octavie. I v hmotnostech běžně dostupných kol z lehkých slitin existují velké rozdíly a vyplatí se je sledovat.
6. Netankujte plnou nádrž
Mít plnou a stovky kilometrů netankovat je pochopitelně příjemné, jenže pořád s sebou musíte vozit desítky kilogramů paliva v nádrži. Je to nemalé zatížení a u slabších a lehčích aut rozdíl mezi plnou a skoro prázdnou nádrží na dynamice bezpečně poznáte. Asi nemá smysl jezdit každých 50 kilometrů k benzince po 5 litrů benzinu, ale vzít místo 60 jen 30 litrů už lze.
A když jezdíte po okruhu, můžete snadno udělat jednu věc - dovézt si 40 litrů benzínu v kanystrech a ty pak nechat na hromadě haraburdí v boxech vedle rezervy, zvedáku a dalších věcí. V nádrži můžete mít čtvrtku či i půlku kapacity, což místo 50 litrů bude znamenat třeba 20 - a tedy i méně než půlku hmotnosti. Jakmile začne benzín docházet, pro další stačí zajet do boxů.
7. Zhubněte nebo nevozte kamarády
Pokud patříte k lidem s... plnějšími tvary, řekněme, shození přebytečných kil bude znamenat mimo jiné to, že auto s vámi na palubě bude vážit méně. Je to úprava, která je téměř zdarma. Za snadnou se označit vážně nedá, ale benefitů je víc než jen lepší čas na kolo. A pokud chcete autu ušetřit víc než jen pár kilo, můžete třeba nevozit kamarády - a najednou je váš vůz o 70, 140 či 210 kilogramů lehčí, což můžou být i desítky procent. Ovšem, to je trochu vtip, ale nedivte se, když vás někdo se zajímavým autem nebude chtít na okruhu svézt, protože se snaží o co nejlepší čas na kolo...
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
před 3 hodinami - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
včera - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva