Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejčastější fígle, kterými dnes zloději kradou auta a jak se jim bránit
4.8.2019 | Petr Miler
Zamezit zlodějům ukrást vaše auto nikdy nejde stoprocentně, minimálně značně ztížit „práci” jim ale lze. Tady je šest způsobů, jak na vás chtějí vyzrát.
Krádež auta je pokaždé otřesný zážitek. I když ke svému vozu nechováte žádné zvláštní city, jeho odcizení vám značně zkomplikuje život ve chvíli krádeže i v týdnech či měsících po ní. A pokud ke svému autu nějaké city chováte, je to jen horší. Váš krásný vůz, se kterým jste prožili kus života, rázem někdo rozebere na náhradní díly a identifikovatelné součástky zničí. V lepším případě dostanete alespoň peníze z pojistky, v horším vám zbudou jen oči pro pláč.
Pokud vás zajímá, jak se vlastně dá auto ukrást, když má zámky, imobilizéry, alarmy a kdo ví, co všechno ještě, můžeme se podívat na šest nejčastějších způsobů, které zloději používají podle britské organizace AA. Nejsou to samozřejmě detailní návody, však nikoho nechceme navádět, jak by to měl zkoušet. Ale když člověk tuší, jak se to či ono dělá, může se tomu lépe bránit, s čímž se také pokusíme poradit.
Zkraje zopakujme, že dokonalá ochrana proti krádeži auta je nemít auto. Pokud auto máte, existuje vždy určitá pravděpodobnost, že bude ukradeno. Je ale možné ji snížit na minimum a velmi dobře funguje např. zamčená garáž na dvorku za zamčenou bránou. Ne každý ale něco takového má a i když podobným způsobem doma auto parkujete, pořád s ním musíte stavět i jinde. Podívejme se tedy na to, jak lze takhle zaparkované auto odcizit a co s tím jako majitel nebo řidič můžete dělat.
1. Mechanická krádež
Máte-li starší auto, dejme tomu z 80. či první půlky 90. let, které není kromě zámků nijak zabezpečeno, je možné ho ukrást „postaru”. Dovnitř se zloděj dostane pomocí speciální planžety nebo i jen háčku na konci pevného drátu, který zastrčí mezi okno a těsnění, chytne za táhlo zámku vedoucí k čudlíku na horní hraně výplně dveří a povytáhne ho nahoru. Vnitřky dveří bývají konstruovány tak, aby to co nejvíce znesnadnily, jenže pokaždé to nějak jde.
Pod přístrojovou deskou pak najde správné dva kabely a spojí je, čímž uzavře elektrický okruh a auto si myslí, že bylo klíčkem zapnuto zapalování. Další kabely spojí krátce pro aktivaci startéru. Tenhle způsob je k vidění v mnoha filmech a není tak jednoduchý, jak na plátnech kin vypadá, ale schémata elektrické soustavy se dají na internetu najít snad pro každé auto. Rozhodně pro každé, které je dost běžné na to, aby se vyplatilo krást jej na náhradní díly.
Bránit se tomuto primitivnímu způsobu odcizení lze jakýmkoli posílením zabezpečení. Pomůže v podstatě cokoli, od jednoduchého imobilizéru až po jakékoli mechanické zabezpečení. I tyto způsoby ochrany lze sice překonat, jenž zloděj naučený takto jednoduše krást např. Škody Favorit, nebude mít zájem překonávat jakékoli další zabezpečení zrovna vašeho vozu a zkusí raději ukrást jiný, nezabezpečený. Buď tedy krádež předem vzdá, nebo odejde s nepořízenou, když obvyklými postupy neuspěje.
2. Krádež výměnou řídící jednotky
U modernějších, ale ne zase tak moderních aut už je situace složitější. Standardní mechanická zabezpečení tedy zloději překonají velmi podobně jako u starších vozů, překážkou je jim ale elektronika, zejména pak imobilizér a případně alarm. Auta řekněme z 90. let a začátku nového tisíciletí ale obvykle nejsou zase tak komplikovaná a činnost těchto zařízení obstarává jediný počítač, řídící jednotka, kterou lze vyměnit za jinou.
Zloději tak mají předem připravené vlastní řídící jednotky pro pár typů jimi „obstarávaných” vozů a ukradnou je prostě tak, že po vloupání do nich odpojí akumulátor a nahradí standardní řídící jednotku vlastní, která už jim není překážkou nejen v tom vůz nejen otevřít, ale také s ním odjet.
Bránit se zde lze nejlépe dodatečným mechanickým zabezpečením či systémy sledování a případného vyhledávaní vozu, už jsme ale viděli i to, že někdo značně ztížil přistup k samotné řídící jednotce. I to je pochopitelně možnost.
3. Krádež s pomocí portu OBD
V případě ještě novějších aut a trochu sofistikovanějších zlodějů je i taková operace zbytečně složitou. OBD, On-Board Diagnostics, je přístupový bod do elektroniky auta pro servisy, příp. stanice technické kontroly. S nástupem standardu OBD-II v 90. letech jsou navíc ve všech autech tyhle konektory úplně stejné, což usnadňuje práci servisům, ale zlodějům také. Mohou ke konektoru připojit zařízení, které jim dovolí s autem dělat prakticky cokoliv.
Mohou tedy přeprogramovat řídící jednotku a vyřadit elektronické zabezpečení a zbytek provést postaru. A nebo si rovnou mohou přinést software, pomocí něhož auto během pár vteřin nastartují, jako by byl klíč v zapalování, i když žádný nemají. Pak prostě normálně odjedou, auto nepozná, že za volantem je zloděj. Také si můžou přinést nový přístupový modul k danému typu auta, pomocí zařízení připojeného do portu OBD ho s autem spárují a pak už normálně zmáčknou tlačítko Start a odjíždějí.
Stejně jako v předchozím případě i tady pomůže jen věc jako zámek řadicí páky nebo online monitoring pohybu vozu. Popř. zkomplikování přístupu k portu OBD, takovou věc lze schovat, zamknout, cokoli na ten způsob.
4. Krádež zesílením signálu modulu bezklíčového přístupu
Jestli máte z dosavadní „gradace” tohoto článku pocit, že čím je vůz novější, tím snáze jej lze s patřičným know-how ukrást, pak... ano, svým způsobem je to tak. A ani tento bod nevyvede z mýlky. Jak jsme již mnohokrát psali dříve, moderní bezklíčové odemykání a startování je sice velmi pohodlné a elegantní, ale je ohromnou bezpečnostní dírou, která dovoluje auto ukrást s pomocí relativně jednoduché elektroniky bez jakéhokoli povšimnutí okolí.
Zloději si můžou přinést zařízení, která pouze zesílí signál, jímž auto hledá ve svém bezprostředním okolí klíč. Auto ho tak „vidí” klidné i na stovky metrů tak, jako byste jej měli v kapse pár centimetrů od kliky. Umožní tedy otevření, nastartování motoru a odjezd. A protože víme, co se stane, když z auta s bezklíčovým startem vyhodíte za jízdy „klíč”, můžeme snadno dodat, ze auto leckdy ani za jízdy nedá znát, že přístupový modul k němu je daleko.
V tomto případě je nejlepší ochranou nepoužívat tuto vymoženost, popř. si ji do auta vůbec nepořizovat. A pokud už ji za každou cenu chcete mít, je na místě buď vybrat některé z mála aut, která jsou proti tomuto odolná (například současná BMW, Jaguary a Land Rovery či Fordy) a nebo zvolit některý z výše zmíněných způsobů dodatečného zabezpečení.
5. Vloupání či loupež
Podle statistik britské organizace AA je nejčastější formou krádeže auta ostrovech to, že se někdo vloupá do domu či bytu, tam ukradne klíče od auta a pak s ním normálně odjede. Tenhle způsob krádeže nevědomky činí snazším sami majitelé aut a bytů, např. tak, že klíče nechávají hned za dveřmi, nebo tak, že na vstupních dveřích mají obyčejný, ve vteřinách překonatelný zámek za pár korun.
Jinou možností, která se v minulosti stávala i u nás, je přímá loupež. Představte si auto s alarmem stojící v noci někde na sídlišti. Alarm se občas může zbláznit a auto houká a houká. Rozespalý majitel se rozhodne sejít k němu a alarm vypnout, aby ho ráno jeho a deset vedlejších vchodů nezlynčovalo. Jenže alarmu ke zbláznění někdo pomohl, ten někdo pak majitele v županu přepadne, sebere mu klíče a mizí pryč.
Ochrana proti tomu prvnímu je jasná, nenechávat doma klič na snadno dostupných místech, i laciný trezor pomůže. V druhém případě to chce spíše obezřetnost, jakmile už vás někdo přepadne, je lepší vůz vydat a nezahrávat si s primitivem, který vám pro mrzký mamon může ublížit nebo vás i zabít.
6. Fyzické přemístění vozu
Zejména městské policie dnes rády odtahují auta pokaždé, kdy to jen trochu jde, takže těžko vzbudí pozornost okolí, když vaše auto začne na parkovišti někdo nakládat s cílem odvézt si jej někam do své „dílny”. Že u toho vůz bude hlasitě pískat, nikoho nedojme, to při odtahu policií dělají auta též a jak jsme nedávno psali, zlodějům to velmi usnadňuje existenci.
Tento způsob ale přece jen není tak nenápadný, však s ukradeným naloženým autem budou zloději k vidění ještě na mnoha místech bez možnosti se jednoduše ztratit při případné honičce, takže není tak frekventovaný. Ale používá se a jedinou efektivní ochranou se jeví některý ze sledovacích systémů. Zloději totiž právě kvůli nim auto nejprve přemístí jen nedaleko od místa původní krádeže a teprve pokud o něj nikdo nejeví zájem, odtáhnou jej do svého zázemí. Pokud budete sledovat jeho polohu, v mezičase jej znovu snadno získáte zpět do své moci.
Zdroj: AA UK
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 07:04 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis