Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
5 věcí, které byste nikdy neměli dělat s úplně novým autem. A proč
5.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
S každým autem je třeba zacházet citlivě, na to úplně nové je ale třeba brát zvláštní ohledy. Tomuto je třeba se vyvarovat, pokud vám má vydržet.
V nejednom restauračním zařízení se vedou debaty o tom, jestli je potřeba současná nová auta zajíždět či nikoliv. Podle některých to nutné to nutné není, auta jsou prý zajetá už z fabriky. Podle jiných je vhodné auto zajíždět ostrou jízdou, aby si zvyklo, podle dalších je vhodné jezdit opatrně a postupně nároky na motor zvyšovat. A poslední skupina sedí a mlčky vyprazdňuje půllitry, protože si nová auta z různých důvodů nekupuje.
Všechny tyto pohledy se dají pochopit, i když v uživatelských příručkách bývá uveden jediný. Těm je ale snadné nevěřit, pokud tam může být uvedeno, že spotřeba oleje 1 litr na 1 000 km je normální. A když člověk dostane nové auto, třeba po měsících čekání, samozřejmě s ním chce hned a co nejvíc jezdit. Jenže stejně jako si člověk musí zvyknout na auto, na jeho interiér, rozměry a jízdní vlastnosti, také auto si musí zvyknout na to, že jezdí, motor, že pracuje. Nároky na úplně všechny součástky se tedy musí zvyšovat postupně.
Náš přítel Jason Fenske, který stojí za kanálem Engineering Explained na Youtube, vysvětluje správný technický postup, tedy proč a jak je vhodné auto zajíždět, aby pak podávalo co nejlepší výkony. Mluví i o zkušenostech inženýra, který dřív pracoval na výkonných motorech u FCA a podle těch je zajíždění ostrou jízdou přímo zbytečným rizikem. Pojďme se podívat, co dál není vhodné s čerstvým autem dělat.
1. Nejezděte na plný plyn
Největší částí zajíždění nového auta je zajíždění motoru a alfou a omegou důvodů, proč je to potřeba dělat, jsou čerstvé válce, písty a pístní kroužky. Válce jsou opracované, ale můžou mít nedokonalosti a prvotní opotřebování, které na stěnách vyrobí pístní kroužky během prvních pár desítek hodin běhu motoru, je klíčové pro to, jak budou pístní kroužky po statisíce příštích kilometrů těsnit.
Princip je, aby toto opotřebení bylo co nejjemnější, co nejplynulejší a aby se motor nezahříval příliš rychle. Proto řada uživatelských příruček uvádí, že by člověk po prvních 800, 1 000, 1 500 kilometrů, podle toho, co je v brožurce napsáno, neměl sešlapávat plynový pedál až k podlaze, ale méně, aby byl motor pod menší zátěží.
2. Nevytáčejte motor do příliš vysokých otáček
Druhý bod má úplně stejné důvody jako ten první. Pod půlkou či pod dvěma třetinami otáčkoměru je vhodné se držet kvůli snaze o omezení zátěže motoru a co nejjemnějšího prvotního obroušení stěn válců. To platí i pro sportovní auta - např. Nissan pro GT-R doporučuje pro prvních 500 km nedávat víc než 50 % plynu a zůstat pod 3 500 otáčkami.
3. Nepoužívejte tempomat
Zároveň ale není vhodné jezdit s konstantním zatížením motoru, s konstantní mírou otevření škrtící klapky. To proto, aby si motor zvykl pracovat v různých spektrech otáček, laicky řečeno. Např. motor nové Hondy NSX je zajížděn už v továrně, a to s různou zátěží - představte si třeba jízdu po zatáčkovité silnici nebo jízdu městem - a nepřekročí 4 tisíce otáček.
4. Nejezděte příliš krátké trasy
Tenhle bod souvisí hlavně s teplotou motoru - při každé jízdě se zbrusu novým autem je dobré nechat motor kompletně zahřát na provozní teplotu, včetně oleje, než ho člověk vypne a nechá vychladnout. To znamená ve většině případů tak 10, 15 kilometrů jízdy. Jednak kvůli tomu, aby olej správně proudil, a jednak kvůli tomu, aby se všechno v závislosti na teplotě rozpínalo a smršťovalo podobně.
5. Netahejte přívěsy či jiné těžké náklady
Samozřejmě, pokud jste si koupili tahač nebo Ford F-350 s turbodieselem na farmu, tahání věcí bude hlavní náplní práce vozu. Prvních pár stovek kilometrů je ale vhodné tahání přívěsů omezit na minimum nebo aspoň netahat příliš těžké věci jako třeba jiné autpomobily. Tahání totiž znamená zvýšenou zátěž motoru, které je obecně vhodné se při zajíždění auta vyhnout.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
včera - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva