Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
5 důvodů, proč autům pískají či drhnou brzdy. Většinu odstraníte docela snadno
10.7.2018 | Petr Miler
Pískají, vržou, drhnou či hučí vám brzdy? Může to mít jednu z těchto pěti příčin. Všechny lze odstranit a všem do jedné lze ještě snáze předejít.
Brzdy auta jsou při své činnosti prakticky neslyšné, pokud jsou v ideálním stavu. Jenže co je v reálném světě ideální, pomineme-li naše partnerky? Velmi často se tak stává, že při brzdění - nebo naopak při jízdě a při brzdění nikoliv - se od brzd ozývá pískání, drhnutí nebo jiné podobné zvuky. Většinou to bývá dost otravné jak pro řidiče, tak pro posádku, o okolí ani nemluvě.
Náš oblíbený mechanik, který si říká ChrisFix, popsal pět nejčastějších důvodů, proč brzdy můžou vydávat nestandardní zvuky. Všechny jsou odstranitelné a všem lze také předejít, pokud se budete o své brzdy řádně starat. Rozepsali jsme je v pěti bodech níže a máme za to, že stojí za chvíli vaší pozornosti.
1. Opotřebované brzdy
Jedním z nejčastějších důvodů hlučných brzd je jejich prosté opotřebení. Brzdný materiál na destičce, lidově „maso”, se při brzdění opotřebovává, otírá - a mimo jiné produkuje pevné částice, saze, které se zachytávají zejména na kolech. Když sjedete destičky do té míry, že na nich žádné „maso” nezbývá, dře kov o kov a to samozřejmě dělá hluk. Některé destičky mají indikátory opotřebení, plíšky, které vydávají specifický zvuk, když je destička opotřebená, ale ještě trochu materiálu zbývá. A o moc lépe to nezní.
Opotřebované samozřejmě můžou být i kotouče. Případ níže, kotouč oholený až na chladicí žebra, je samozřejmě extrémní, ale hluk může vydávat i lem, který se při brzdění vytvoří proto, že destička nikdy nepokrývá celou plochu kotouče, nýbrž jen její střední část. Občas jej lze nechat odstranit na soustruhu a kotouč používat dál, ale nedoporučuje se to - jen nové brzdy fungují dokonale, pochopitelně ale nejsou zdarma.
2. Nečistoty mezi kotoučem a destičkou
Velmi častou příčinou pískání nebo drhnutí (nejen) při sešlápnutí brzdového pedálu jsou nečistoty - kamínky, prach, cokoliv - mezi destičkou a kotoučem. Že tam jsou dlouhou dobu, jde poznat také z toho, jak vypadá kotouč - když jsou na něm drážky jako na obrázcích, destička je „kontaminovaná”. Anebo je extrémně nekvalitní a v „mase” jsou velké kousky tvrdého materiálu, které takto ničí kotouč.
Zdrojem silného drhnutí může být také zkorodovaný povrch kotouče. Zejména ve vlhku a zejména, pokud delší dobu s autem nejezdíte, povrch kotouče ohlazený destičkou rezne. Troška takto vzniklé koroze je úplně běžná, pokud auto stojí pár deštivých dnů na venkovním parkovišti, a rychle se obrousí při jízdě a používání brzd. Pokud jsou ale kotouče zkorodované jako ty níže, je potřeba je nechat ofrézovat nebo je rovnou vyměnit.
Nové kotouče jsou proti korozi chráněny olejem, který je potřeba před instalací odstranit, nejlépe čističem brzd. Je ale potřeba dbát na to, aby čističem brzd nebyly příliš zasaženy destičky, protože může poškodit jak „maso”, tak i lak na kovových zádech destičky.
3. Chybějící nebo opotřebované vymezovací plíšky
Řada, možná i většina třmenů používá k udržení destiček na místě a k jejich bezproblémovému a správnému pohybu speciálně tvarované plíšky, které je vždycky vhodné vyměnit s destičkami a kotouči. V některých případech tu plíšky nejsou a jen se destičky a třmeny mažou měděnou pastou, ale pokud do vašich brzd plíšky patří, pasta je nenahradí.
U bubnových brzd je podobným způsobem nutné měnit pružinky, které se starají o zpětný pohyb čelistí poté, co je pístek, lidově „prasátko”, přestane tlačit na vnitřní stěny bubnu. Stejně jako u kotoučových brzd, i zde jsou pohyby minimální, takže pružinky musí být v perfektní kondici, jinak ztrácejí svou funkci se všemi představitelnými následky.
4. Nedostatek lubrikace
Cokoliv se na autě hýbe, musí být dobře namazáno, a brzdy nejsou výjimkou - kdo maže, jede, zkrátka platí i tady. Je tu docela dost součástek, které se hýbou - sice jen o kousek, ale hýbou a pohyb musí být hladký. Ona měděná pasta pro destičky je jedním typem lubrikace, také je ale potřeba namazat tyčinky, po kterých se pohybuje třmen při sešlápnutí brzdového pedálu. Tady se používá silikonové mazivo, protože silikon dobře odolává teplu a nepoškodí gumové prachovky.
5. Ohnutý plechový štít
Tohle je až překvapivě častá příčina hodně nepříjemných zvuků. Za brzdovými kotouči bývá plechový štít, který chrání díly podvozku před sazemi vycházejícími z brzd a také kotouče chrání před nečistotami ze silnice. Je to prostě kousek tenkého plechu, který se právě může ohnout a dřít o kotouč. Pazvuky, které tento kontakt způsobuje, jsou jedny z nejintenzivnějších, paradoxně o to jednodušší je ale řešení - v takovém případě stačí plech vrátit do původní polohy a je po problému. Obvykle stačí sundat kolo nebo se pod auto dostat na zdviži a vše vyřešíte pár dobře vedenými pohyby rukou...
Zdroj: ChrisFix@YouTube
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
včera - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva