Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
42 reálně nejúspornějších aut nižší střední třídy: nafta dominuje, ale nevládne
13.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vybíráte-li nový kompakt, spotřeba paliva je jistě jedním z kritérií. Tady je 42 těch nejúspornějších - nikoli podle katalogů, ale ve skutečnosti, v provozu.
Opakovat, že současný cyklus měření spotřeby zvaný NEDC, podle kterého byla zjištěna aktuální čísla v katalozích automobilek, je zcela nerealistický, by bylo nošením dříví do lesa. Všichni již léta vědí, že papírovou hodnotu nelze brát vážně, a to ani komparativně - automobilky čísla záměrně ohýbají, ne každý ale stejně a ne každý stejnými metodami, takže se snadno může stát, že vůz s vyšší papírovou spotřebou je reálně úspornější, než ten papírově střídmější.
I z toho důvodu vznikla v nová metodika měření spotřeby, která počítá se skutečným provozem a dává menší prostor nesmyslům, jako je extrémní downsizing, start-stopy a podobné výdobytky posledních let. Té se ale dnes věnovat nebudeme a nebude nás zajímat ani NEDC. Posvítíme si na skutečná čísla ze skutečného provozu bez jakýchkoli manipulací.
Německý Auto Bild totiž všechna zkoušená auta testuje i z hlediska spotřeby na jednom a tom samém okruhu a nyní je souhrnně zveřejnil. Onen okruh měří 160 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba pak je v každém případě měřena dotankováním do plné nádrže. Na tomhle okruhu Auto Bild měří např. i spotřebu starších aut, která vykázala velmi zajímavá čísla, dnes ale zůstaneme u těch nových.

Takto vypadá měřící okruh AutoBildu
Okruh německého magazínu je tedy v podstatě definicí pojmu „kombinovaná spotřeba paliva”, jak ji chápe většina normálních řidičů. A jelikož je tankováno na stejné benzince a, odhadujeme, i při stejné nebo velmi podobné vnější teplotě, můžeme zjištěná čísla brát za velmi dobře odpovídající realitě. Alespoň tedy ve třídách, ve kterých je spotřeba paliva podstatná - u sporťáku ji asi tak moc řešit nebudete, protože tam vás má jízda hlavně bavit, ne být levná, navíc s ním pojedete spíše rychleji než pomaleji.
Dnes máme před sebou 42 automobilů nižší střední třídy, které měly ve zkoušce Auto Bildu spotřebu nejnižší. Jak se dozvíte z tabulky níže, naměřená spotřeba nikdy nebyla nižší než katalogová, ale v jednom z případů - u naftové Škody Octavia Scout - se katalogu velmi přiblížila. Odchylka byla 5,9 %; kromě téhle Octavie a Peugeotu 308 82 VTi měly všechny vozy odchylku dvoucifernou.
Reálná spotřeba 42 aut nižší střední třídy přehledně
Vidíme drtivou převahu dieselových aut, ovšem na prvním místě vznětový motor není. Vůz s nejnižší spotřebou je Toyota Prius třetí generace s plug-in-hybridním pohonným ústrojím, která dokázala jet za 3,7 l/100 km. Nevíme, jestli byl před odjezdem akumulátor dobitý, ale dá se to předpokládat - když vyrazíte z domova, taky asi budete mít baterii plnou „šťávy”. U tohoto vozu ovšem vidíme i největší odchylku u katalogového čísla, ale to tentokrát není tak podstatné.
Již zmíněná Octavia tu je ve dvou variantách - Combi RS TDI a Scout TDI 4x4. Ani jedna se neumístila nějak dobře, ale po pravdě, zrovna tohle taky nejsou verze, u kterých by člověk očekával či požadoval co nejnižší spotřebu paliva. Jak by vypadal výsledek u 1,6 TDI s převodovkou DSG, kde katalog Škody uvádí spotřebu 3,9 l/100 km, nicméně nepředjímejme.
I další vozy tu vidíme ve více různých variantách, takže si můžete udělat docela dobrý obrázek o tom, co to je opravdu úsporný kompakt. Tady si můžete vybrat i z kombíků a sportovních verzí. A dokonce tu jsou i dvě zadokolky, takže výběr je opravdu docela široký. Jen nepočítejte s tím, že když za kterékoliv auto připřáhnete vlek se stromky na chatu, pojedete se stejně nízkou spotřebou...
Octavia RS TDI je poslední mezi nejlepšími, ale... koupili byste si verzi RS kvůli co nejnižší spotřebě?
Nejlepší z konvenčních aut je Mercedes A 180 CDI, po faceliftu nazývaný A 180d
Absolutně nejlepší je ovšem Toyota Prius Plug-In minulé generace
Zdroj: Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 9 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 2 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 3 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 4 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 5 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 18:17 - Stepan
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.02. 17:25 - pavproch
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB