Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
30 nejméně spolehlivých aut poslední dekády: těmto bude lepší se vyhnout
9.6.2018 | Petr Prokopec
Pokud nejste masochisté a netoužíte za každou cenu snášet útrapy spojené s provozem nespolehlivého vozu, tato třicítka představuje nejvážnější kandidáty na auta, která je lepší ignorovat.
Studie TÜV Report každoročně sleduje spolehlivost aut provozovaných v Německu. Vychází z kontrol TÜV, tedy obdoby našich STK a hodnotí 225 modelů více než 10 milionů aut. Její výsledky lze tedy považovat za objektivní, i když je třeba dodat, že stejně jako v jiných podobných případech studie zohledňuje také to, jak se majitelé o své automobily starají. Patrný je v tomto směru rovněž vliv tovární záruky, neboť po jejím skončení již lidé nejsou tlačeni do pravidelných kontrol v autorizovaném servisu a počtu problémů s auty je to znát.
Studie tak ve výsledku konstatuje, že se závadami je v Německu provozováno každé třetí auto. S menšími problémy je přitom spojeno 13,9 procenta sledovaných vozů, s podstatnějšími 19,9 procenta. Za nebezpečnou pro provoz ale byla označena jen desetina procenta aut, tedy pouhé promile - z oněch více než deseti milionů vozů zhruba 10 000 aut.
To jsou ale obecná zjištění, jednotlivé závady se ale různých aut dotýkají v různé míře. A některých se dotýkají úplně nejvíce. I na ta si lidé od TÜV posvítili a jmenují 30 aut všech pěti sledovaných stáří, u kterých je zjišťováno nejvyšší procento podstatných závad. Jsou tedy statisticky těmi úplně nejméně spolehlivými a existuje u nich největší pravděpodobnost, že se při pořízení stanou pojízdnými kasičkami. Pochopitelně, můžete mít šťastnou (nebo v případě jiných vozů naopak nešťastnou ruku...), statistika ale hovoří takto.
Kategorie dvou- a tříletých aut
V této kategorii se průměr vážnějších závad pohybuje na 5,8 procentech, nicméně Kia Sportage, Fiat Punto a Dacia Logan jsou dvakrát tak poruchovější. V případě Korejce se totiž „barometr“ zastavil na 12,6 procentech, u Italů na 12,3 % a u Rumunů na 12,2 %. Z této trojice přitom můžeme za nejhorší považovat Punto, neboť to sice v rámci četnosti problémů lehce zaostává za Kiou, nájezd Fiatu je ovšem nižší než v případě Sportage, v porovnání s Dacií pak dokonce výrazně. Logan je navíc k mání od 169 900 Kč, takže mu odpustíte daleko více než italskému hatchbacku, který startuje o 70 tisíc korun výše.
Obdobně lze pak smýšlet o další trojici, tedy o Fiatu 500, Fordu Ka a Dacii Sandero. Také v tomto případě má vůz z Itálie nejmenší nájezd, přesto však je na základě dat TÜV Reportu výrazně méně spolehlivější než Sandero, které zvládlo o 10 tisíc kilometrů více. Ford Ka pak technicky vychází právě z pětistovky, přičemž vyráběn je ve stejné továrně v Polsku, proto se vlastně jeho pádu až na dno příliš divit nemůžeme. Byť je evidentní, že některé komponenty modrého oválu jsou kvalitnější než ty italské.
6 nejhorších modelů v kategorii dvou- a tříletých aut
(pořadí - model - procento kontrolovaných aut s podstatnou závadou)
1. Kia Sportage - 12,6 %
2. Fiat Punto - 12,3 %
3. Dacia Logan - 12,2 %
4. Fiat 500 - 11,2 %
5. Ford Ka - 10,1 %
6. Dacia Sandero - 9,6 %
Kategorie čtyř- a pětiletých aut
Pro Dacii se letošní TÜV Report nevyvinul zrovna příznivě, i v této kategorii má mezi šesti (respektive sedmi) nejhoršími vozy hned dva své zástupce. Jak jsme ovšem zmínili výše, nízké ceny umístění modelů Logan a Duster dávají prostor k jisté shovívavosti. Stejně jako jejich poměrně velké užívání, po maximálně pěti letech má totiž třeba sedan na kontě nemalých 80 tisíc kilometrů, tedy 16 000 ročně. Vůči tomu takový Peugeot 206 za stejné období najezdil 52 tisíc km, tedy 10 400 ročně. Je tedy více než jisté, že pokud jej za garáže budete vytahovat stejně často jako Dacii, míra defektů u něj ještě vzroste.
Krom těchto vozů byste se měli vyvarovat dvojici VW Sharan/Seat Alhambra, na kterých jsou jako bezpečně spolehlivé označovány pouze pohonné jednotky. Mezi nejhoršími najdeme i Renault Kangoo hlavně kvůli problémům s elektronikou. Dodat pak lze, že Duster sdílí pozici s Chevroletem Spark, průměr pro tuto kategorii pak činí 10,4 procenta.
6 nejhorších modelů v kategorii čtyř- a pětiletých aut
(pořadí - model - procento kontrolovaných aut s podstatnou závadou)
1-2. Peugeot 206 - 20,6 %
1-2. Dacia Logan - 20,6 %
3. VW Sharan - 18,5 %
4. Renault Kangoo - 17,8 %
5. Seat Alhambra - 17,4 %
6-7. Dacia Duster - 16,8 %
6-7. Chevrolet Spark - 16,8 %
Kategorie šesti- a sedmiletých aut
Další kategorie, další pohroma pro Dacii. I když je samozřejmě jen na vás, jak umístění modelů Logan a Sandero vnímáte. Stačí si totiž uvědomit, že třeba za sedan z roku 2010 osazený 1,5litrovým turbodieselem dáte 50 tisíc korun, tedy méně než dvě průměrné české výplaty. Za danou cenu k vám přitom dorazí slušně vypadající kousek, který byl loni na STK. Navíc je třeba dodat, že třeba takové Sandero není až tak moc vzdáleno od průměru kategorie (15,7 %), není to tedy vzhledem k celku vyslovený propadák.
Pohled na nejhorší šestici v této kategorii přitom jen dokazuje, že pověsti o italských či francouzských (mezi ně můžeme řadit i Dacii, neboť užívá postarší techniku Renaultu) jsou vesměs pravdivé. Německého, britského či japonského vozu se ale mezi nejhoršími nedočkáte.
6 nejhorších modelů v kategorii šesti- a sedmiletých aut
(pořadí - model - procento kontrolovaných aut s podstatnou závadou)
1. Chevrolet Aveo - 29,3 %
2. Citroën C4 - 28,2 %
3. Dacia Logan - 27,9 %
4. Renault Kangoo - 27,7 %
5. Fiat Panda - 27 %
6. Dacia Sandero - 25,6 %
Kategorie osmi- a devítiletých aut
V roce 2002 převzal americký koncern General Motors plně kontrolu nad korejskou automobilkou Daewoo. Kvůli většímu lesku především na evropských trzích se přitom rozhodl, že původní logo vymění za mnohem respektovanější emblém Chevroletu. Za ním se ovšem skrývaly tytéž komponenty, které byly spojené sice s nadmíru příznivou cenou, ale rovněž s nepříliš oslňující kvalitou. Ve výsledku se tak vlastně nemůžeme divit, že na úplném chvostu této kategorie najdeme Matiz a Aveo, které mírou závad výrazně převyšují průměrných 20,9 procenta.
Zbytek osazenstva jsou „známé firmy“, tedy Dacia Logan, Citroën C4 a Renault Kangoo, k němuž se přidává ještě Mégane. Znovu lze tedy mluvit o příslovečné horší kvalitě francouzských vozů, přičemž závady by měly být spojeny v prvé řadě hlavně s ovládáním oken - tedy za předpokladu, že není manuální. Dále pak jsou problémy zatížena světla či další elektrické nebo elektronické prvky.
6 nejhorších modelů v kategorii osmi- a devítiletých aut
(pořadí - model - procento kontrolovaných aut s podstatnou závadou)
1. Chevrolet Matiz - 35,8 %
2. Chevrolet Aveo - 32,5 %
3. Dacia Logan - 32 %
4. Renault Kangoo - 31,8 %
5. Renault Mégane - 31,4 %
6. Citroën C4 - 30,9 %
Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut
První generace Fordu Ka příliš krásy do vínku nepobrala, a jak je vidno, považovat ji nemůžeme ani za příliš kvalitní. Jakkoliv totiž klesla na dno této kategorie po bok modelu Galaxy, pyšní se pouze polovičním nájezdem (86 versus 170 tisíc kilometrů). Jelikož přitom výrazně přes stovku se tlačí i zbývající čtyřka, můžeme Ka považovat za opravdu hodně selhávající automobil. Na místě je přitom zejména prověření motoru, hlavně pak 1,3litrového.
Jinak se ovšem i v této kategorii setkáváme s vozy, které „vládnou“ rovněž mladším ročníkům. Tedy v rámci chvostu startovního pole. Znovu zde tedy máme Dacii Logan či Francouze, nepřekvapí ani VW Sharan. Už jen proto, že jeho mechanický základ je shodný s Fordem Galaxy, který je ale na tom ještě hůře, navíc i přes nepatrně menší počet najetých kilometrů. Rozdíl mezi touto dvojicí je ale ve výsledku nepatrný, odstup od průměru kategorie (26,5 %) je však značný.
6 nejhorších modelů v kategorii deseti- a jedenáctiletých aut
(pořadí - model - procento kontrolovaných aut s podstatnou závadou)
1-2. Ford Galaxy - 36,9 %
1-2. Ford Ka - 36,9 %
3. Renault Mégane - 36,2 %
4. Renault Laguna - 36,1 %
5. VW Sharan - 36 %
6. Dacia Logan - 35,8 %
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 8 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 10 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 11 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva