Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
13 ojetin, na kterých už neproděláte: jsou tu i kompakty, mini či MPV
11.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hledáte-li auto, které dnes koupíte za určitou cenu a výhledově jej prodáte jen dráž, máme tu 13 tipů. Vůbec nemusí jít o drahá či exotická auta.
Téměř všem autům aut po koupi začne klesat cena. Někdy velmi rychle, jindy o dost pomaleji, ale až na výjimky typu limitovaných edic 911 GT3 nebo něčeho na způsob LaFerrari se to dá považovat za pravidlo. Je to samozřejmý vývoj a cena postupně klesá, dokud nabídka převyšuje poptávku.
Ve chvíli, kdy je hezkých kusů některé ojetiny k mání méně, než je na trhu zájemců, se pokles ceny zastaví a posléze začne i stoupat. U každého auta je to jindy a na jiné částce, a z jiných důvodů, ale stane se to pokaždé. Čím je auto zajímavější, tím to přijde dříve a při vyšších cenách, čím méně je výjimečné, tím je třeba počkat si déle. Celý tento mechanismus jsme ostatně vysvětlili v předchozím článku, který lze označit za předchůdce toho dnešního.
Dnes tu máme pokračování, vybrali jsme dalších třináct adeptů. Ne proto, že by byla třináctka nešťastná a my se rozhodli jít proti proudu, prostě jsme z aut, kterých se tento obrat ve vývoji cen dle údajů německé firmy Classic Data a Auto Bildu týká, vybrali třináct aut zajímavých pro český trh. Tentokrát vám můžeme nabídnout i grafy vývoje jednotlivých modelů za posledních pár let, to abyste viděli, z čeho přesně odhadci vychází - někde už se pokles cen zastavil dříve a už nějakou chvíli zvolna roste, jinde jde o čerstvou záležitost a v dalších případech jsou odborníci na vývoj cen přesvědčeni, že k zastavení poklesu cen došlo právě nyní.
Pokusili jsme se také auta poskládat tak, aby ukazovala, u jakých rozličných typů se něco takového stalo či právě děje. Ne vždy jde tedy o modely, které by člověk nutně musel mít v garáži. Ne všechno to jsou sporťáky či jinak řidičsky zajímavé stroje, ale třeba díky tomu najdete vhodného kandidáta na koupi i vy. Tady je kompletní třináctka seřazená podle abecedy.
1. Alfa Romeo Brera
Alfu Brera jsme kdysi zmiňovali mezi desítkou aut, která nikdo nechtěl. Byla totiž oproti konceptu zklamáním a neměla pod kapotou Busso. I proto její ceny jakožto ojetiny zamířily prudce dolů - na poklesu byla až dosud, níže už ale padnout nemají. Takže pokud máte o tohle pořád krásné auto zájem...
Graf vývoje cen ojetých Alf Romeo Brera
2. BMW Z3 Coupé
Roadster Z3 může být viděn jako auto pro kadeřníky, ovšem to nic nemění na tom, že to je zajímavé auto, které má motor i pohon na správných místech. Z3 Coupé je oproti roadsteru mnohem větší rarita. Ceny už rostou, nyní se začínají zvedat poměrně výrazně.
Graf vývoje cen ojetých BMW Z3 Coupe
3. Chrysler Crossfire
Nad Crossfirem leckdo ohrne nos, protože to je Mercedes SLK s jinou karoserií a záď kupé vypadá jako záda psa vykonávajícího potřebu, jak kdysi poznamenal Jeremy Clarkson. Pod kapotou je však pořád V6, hnaná jsou zadní kola a... kdy jste viděli Crossfire naposledy? Jejich ceny už chvíli pozvolna rostou.
Graf vývoje cen ojetých Chryslerů Crossfire
4. Fiat Multipla
Jediné místo, kde by Fiat Multipla nebyl nejodpudivějším autem široko daleko, je něco na způsob žebříčku 10 nejošklivějších sportovních aut. Co na tom, že Multipla je v podstatě pravý opak sporťáku. Je opravdu škoda, že designéři byli v případě Multiply svázaní v koutě a vzhled stvořil pološílený vědec (to je vtip, samozřejmě), protože je to opravdu praktické auto. Dálková světla pod předním sklem svítí mnohem lépe než běžná a šestimístný interiér je prostorný a variabilní tak moc, až mu to leckteré jiné MPV může závidět. Pokles cen se prý zastavil právě nyní.
Graf vývoje cen ojetých Fiatů Multipla
5. Jeep Cherokee XJ
Chcete-li poctivý offroad na rámu, prověřený časem, který se v terénu a ani ve městě neztratí, Cherokee generace XJ není špatnou volbou. Není to kdovíjak velké auto a řadový čtyřlitrový šestiválec si umí říct o slušnou dávku paliva, ale trh už chvíli vidí v těchto autech budoucnost.
Graf vývoje cen ojetých Jeepů Cherokee XJ
6. Maserati 3200 GT
Maserati 3200 GT je tak trochu černá ovce rodiny. Má nádherná a unikátní bumerangová zadní světla, která ale přijdou naprosté většině lidí ošklivá. A pod kapotou má 3,2l osmiválec se dvěma turbodmychadly, který umí kousat a poslat vás do příkopy dřív, než vyslovíte „Maserati”, pokud se k němu nebudete chovat s respektem. Jenže právě proto ceny začínají růst.
Graf vývoje cen ojetých Maseati 3200 GT
7. Mercedes-Benz třídy S W140
Dnes legendární „Mamut”, krabicoidní třída S W140, byla jedním z důvodů, proč Tatra 700 naprosto propadla. Konkurent ze západu je odolný, trvanlivý a luxusní i na dnešní dobu. Proto je dodnes vyhledávaný a jeho ceny jsou na pozvolném vzestupu.
Graf vývoje cen ojetých Mercedesů S W140
8. Mitsubishi Lancer Evo VII
Lancer Evolution VII byl první generací, jejíž design bez větších změn vydržel až do generace deváté. Sedmička ale byla ze všech těchto aut nejdivočejší; říkalo se, že když za volantem kýchnete, máte co dělat, abyste se udrželi na silnici. Je to ikona WRC a opravdu drtivě rychlé auto, a to i v základní specifikaci, natož v různých silnějších verzích. Levnější už být nemá.
Graf vývoje cen ojetých Mitsubishi Lancer Evo VII
9. Opel Calibra
Opel Calibra, elegantní německé kupé, bývala snem leckoho z nás. Ani nevadilo, že má motory vpředu napříč a přední náhon. Podstatné bylo to, že vypadala výborně. Design byl alfou a omegou zájmu o Calibru, aspoň ve většině případů. Existovala verze Turbo i verze s V6, kdyby vám obyčejné čtyřválce nestačily. A taky se dělala čtyřkolka, jejíž chování na limitu ale bylo trochu nepředvídatelné. Ceny jsou už jasně na vzestupu.
Graf vývoje cen ojetých Opelů Calibra
10. Renault Avantime
Avantime je jedno z mála aut, které v produkci vypadalo až na detaily stejně jako koncept. Je to možná jediný kříženec kupé, grand toureru a MPV na světě. Má dvoje dveře s bezrámovými okny, nemá vůbec B-sloupky a má prosklenou střechu, takže torzní tuhost je otázkou. Ovšem tohle auto není ani zdaleka na sportování; Američan by ho definoval pojmem „personal luxury”. Je to GT, ve kterém ale sedíte o desítky centimetrů výš. A je to dnes skutečná rarita. I proto si ji trh už chvíli považuje.
Graf vývoje cen ojetých Renaultů Avantime
11. Subaru Impreza WRX STi
Podobně jako Lancer Evo výše, Impreza WRX STi je možná ikonou rallye ještě víc; pro její fanoušky určitě. Richard Burns a Petter Solberg jsou jen dvě z mnoha známých jmen, které ji v soutěžích na světové úrovni sedlaly. Kousek, který máme zde, má kulatá přední světla, která byla terčem kritiky zástupů fanoušků. S odstupem patnácti let ale vypadají spíše kuriózně než ošklivě, snad i proto se pokles cen nedávno zastavil.
Graf vývoje cen ojetých Subaru Impreza WRX STI
12. Volkswagen Golf IV R32
Golfů jezdí po světě taková kvanta, že když kolem neznalého projede verze R32, ničeho si nevšimne. Jenže to je škoda, protože R32 znamená motor VR6 o objemu 3,2 litru a výkonu 241 koní a umí být i skutečně vzácná. Je to vrchol platformy Golfu IV, vzadu je nezávislé zavěšení kol a pohon je řešen čtyřkolkou se spojkou Haldex. Geometrie podvozku není podobná žádnému jinému Golfu, pochází z Audi TT 3,2. Na čtvrtmíli je tohle auto prý o chloupek rychlejší než VW Phaeton 6,0 W12.
13. Volkswagen Lupo
VW Lupo a jeho španělské dvojče Seat Arosa si už dlouho drží ceny na relativně vysokých úrovních na to, že to jsou auta velikosti krabičky od sirek - ač pro řidiče a spolujezdce překvapivě prostorná - a že kousek vybavený klimatizací aby člověk pohledal. Rarity jsou tu dvě - Lupo GTI, které stojí klidně 150 - 200 tisíc korun, a Lupo 3L. To je dítě Ferdinanda Piëcha a má tříválcové TDI, robotizovaný manuál a spotřebu do tří litrů nafty na reálné silnici, ne jen v iluzorním světě normy NEDC. Také u tohoto vozu ceny nedávno zamířily výše.
Graf vývoje cen ojetých VW Lupo
Zdroje: Classic Data, Auto Bild Marktbeobachtung
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 30 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva