Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
10 oblíbených úprav, které vaše auto rozhodně nezrychlí
10.12.2024 | Petr Miler
Úpravy auta mohou být zajímavé, hezké či efektivní pro rychlejší jízdu. A nebo mohou být leda k smíchu, jako většina z této desítky.
Tuning může nabírat různých forem. Někdo má auto zcela sériové, jiný si na něj namontuje nová kola a bavlněný vzduchový filtr a tím to pro něj hasne. Pak jsou tuningové srazy, na kterých jsou k vidění auta s investovanými statisíci, leckdy i miliony korun. Je to do jisté míry obdivuhodné, jako každý koníček, pro který se někdo nadchne.
Jenže pak tu je něco, čemu se dá říkat tuzing, samolepka-tuning či jakkoliv podobně. Hovoříme o úpravách, které autu v lepším případě nikterak nepomůžou, v horším jeho vlastnosti jen zhorší. Narušují totiž aerodynamiku, zvětšují hmotnost vozu, zhoršují jízdní projev či ovladatelnost.
Máme nyní na mysli hlavně imitace kde čeho. Takovéhle věci se dají koupit u čerpacích stanic či všemožných prodejnách autodoplňků. Ale nejen tam. Takový kousek karbonu nalepený na předním nárazníku vám prodají i u BMW za těžké peníze a hmotnost vážně nesníží, pokud pod ním zůstane původní plast. U oficiálního dealera koupíte třeba také označení ostrých verzí toho či onoho modelu, ani ty ale z vašeho Mercedesu C 180 verzi AMG neudělají. Pojďme se podívat na deset příkladů úprav, které auto vylepší leda v očích toho, kdo je sám provádí.
1. Nesmyslné či nevhodně upevněné přítlačné křídlo
Závodní auta mají na sobě spousty křídel a křidélek, takže proč by vaše Fabia nebyla lepší v zatáčkách, když na ni upevníte křídlo? Jednak je otázkou, zda na podobném voze vůbec potřebujete zvyšovat přítlak zadní nápravy. A kdybyste náhodou zjistili, že ano, pak je třeba mít na paměti, že takové věci se musí pečlivě vyvinout ve větrném tunelu a k vozu být patřičně připevněny, aby dělaly, co mají. Takže přilepení levného křídla z autoburzy obvykle zvýší aerodynamický odpor a hmotnost auta, nepomůže ničemu. V lepším případě. V horším tahle paráda ve vysoké rychlosti z auta uletí a vezme někoho po hlavě...
2. Výfuk jak roura od kamen
Větší průměr výfuku znamená lepší odvod spalin, je tak? Teoreticky ano, ale v silničním autě stejně máte katalyzátory, tlumiče a podobné obstrukce a se vším tímhle výrobce počítal, když výfukový systém navrhoval. Ona to totiž není jen tak nějaká trubka, její průměr i další aspekty jsou pečlivě spočítané. Takže pokud nechcete utratit slušné peníze za kvalitní výfukový systém, který bude nový a lepší od těsnění pod svody ke koncovce, moc velký přínos nečekejte.
Samotné koncovky výfuku jsou kapitola sama pro sebe. Kolikrát na autech, která produkují sotva sto koní, vidno dvojitou koncovku zahnutnou nahoru s průměrem trubek, že by tam Hulk strčil pěst. Neříkáme, že jakákoliv koncovka výfuku je špatná, jen zvolte něco, co bude odpovídat charakteru auta a decentně ho doplňovat, ne všem dávat na odiv, že nemáte soudnost.
3. Vysokooktanový benzín do pomalých aut
Více oktanů znamená u benzínu jediné - vyšší odolnost proti detonačnímu hoření. K tomu může docházet, když je hlava motoru či jiné části u spalovací komory příliš horká, detailněji jsme se tomu věnovali v článku o motorech. Proto je do některých motorů s vysokým kompresním poměrem předepsáno tankování benzínu s vyšším oktanovým číslem než běžných 95. Pokud ale máte motor, jehož konstrukce je třicet let stará a který má malý litrový výkon třeba 60 koní, nečekejte s dražším palivem žádné zlepšení výkonu, které byste pocítili. Motor může běžet hladčeji, výkon navíc si ale leda vysníte.
4. Nesmyslné plastové doplňky
Kapitolou samou pro sebe musí být nalepovací plastové výdechy na kapotu či blatníky a podobné věci, třeba nasávání na střeše pro ventilaci jako v rallye. Ideálně, pokud ještě jsou chromované nebo se rovnou snaží vypadat jako karbon. Všichni ví, že jediné díry v kapotě Felicie jsou buď pod předním sklem kvůli topení nebo od rzi. A všichni také poznají, že ten kousek plastu, který se má tvářit jako výdech, v sobě nemá díru. Nutno dodat, že na některých autech jsou takovéhle falešné výdechy už z výroby, ale to není důvod se snažit tuto praxi napodobovat.
5. Monstrózní bodykity
Tento bod částečně souvisí s velkými zadními křídly, protože ta jsou často také z plastu, jsou to doplňky a také mají efekt většinou stejný - přidávají autu na hmotnosti a zhoršují jeho aerodynamické vlastnosti. S nárazníky připomínající sněhové radlice, nástavci prahů, na které bude vaše babička chtít šlápnout, protože budou vypadat jako schody, či zadními nárazníky s imitacemi difuzorů, se jízdní vlastnosti vašeho auta vážně nezlepší. Pokud nevynaložíte deseti- či spíš statisíce korun za bodykit, který vznikl ve větrném tunelu podobně, jako vznikají části auta při vývoji v automobilce.
6. Nálepky všeho druhu
Nalepovací nápisy Turbo, Speed nebo cokoliv jiného sice můžou vypadat lákavě, ale pokud vaše auto nemá ani turbo, ani speed, budete ostatním spíš pro smích. A i pokud máte jak turbo, tak speed, rozhodně to není nejelegantnější způsob, jak upravit své auto. Malé plamínky či nalepovací dírky po kulkách jsou podobný příklad. A když si nalepíte logo M3 na 320d, vážně nikoho neoblafnete.
Nicméně, nejsou nálepky jako nálepky. Obrys Severní smyčky Nürburgringu na sporťáku znamená, že tam asi jezdíte, pokud nejste jen pozér. Jiné jsou vtipné a např. roh auta oblepený samolepkami jedna přes druhou může vypadat na určitých vozech zajímavě. Stejně jako orel na kapotě Pontiacu Trans Am, rychlé pruhy na Dodge Viper či decentní kytičky, když jste žena nebo... skoro-žena. Ale nic z toho nekoupíte na benzince za pár korun.
7. Autodoplňky ze supermarketu
Že v nejbližším mají návleky na pásy s logem Type-R ve slevě, ještě neznamená, že je nutně musíte koupit. Stejně tak vám vážně k vyšší rychlosti nepomůžou hliníkové čepičky ventilků nebo modré LEDky v předních obrysových světlech. Nebo červené potahy sedaček či kožený potah volantu. A rádoby chromová nálepka na víčko nádrže nikoho nepřesvědčí, že na své Fabii nemáte plastový dekl plnicího hrdla jako všichni ostatní.
8. Lakování brzdových třmenů
Červenými či jinak barevnými brzdovými třmeny se chlubí spousta rychlých aut. Jenže také to bývají třmeny čtyř- nebo šestipístkové, ne obyčejné jednopístky na Toyotě Aygo. Jediné, co tahle úprava zvládne, je trochu změnit vzhled. Je-li jen tohle cílem, budiž, dá se to udělat i decentně, nemusí to vypadat špatně a pořád to bude menší pitomost než falešné brzdy BMW M. Jen si vyberte rozumnou barvu a vystříhejte se výraznému lakování bubnů - akorát okolí ukážete, že označení motorizace ze spodního konce nabídky na zádi není hra na sleeper...
9. Chiptuning atmosférického motoru
Zrovna tahle úprava něco změnit může, pokud máte motor dost objemný. Za „dost objemný” nicméně nepovažujte svou jedna-šestku v první Insignii, to zas tak moc není. Spíše než vyšší výkon očekávejte jiné reakce na plyn, trochu odlišný charakter odezvy motoru. Takže ano, může to mít efekt, ale poměr výkon/cena bude dost mizerný. Lepší si vybrat takové auto, jehož motor vám bude ve všech aspektech sedět, než se z nevhodného snažit udělat něco, čím nikdy být nemůže. A pokud holdujete chiptuningu, volte turbo, u toho dokáže změnit mnohé, třebaže to není zadarmo - v mnoha smyslech těchto slov.
10. Příliš krátké potrubí k filtru sání
Ovšem, co nejkratší a nejméně členitá cesta vzduchu ke škrticí klapce je žádoucí a množství plastových trubek, které do motorového prostoru instalují výrobci, může být ohromující. Jenže také bylo vyvinuto s ohledem na to, aby motor fungoval co nejlépe ve všech možných aspektech a kit za pár korun to vážně nevylepší. Pokud je přívod vzduchu příliš krátký, může se stát, že bude nabírat horký vzduch od motoru místo chladného z vnějšího prostředí a cílem je, aby nasávaný vzduch byl co nejstudenější. Výsledek může dobře vypadat po otevření kapoty, ale to je tak všechno...
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva