Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
10 největších pastí na řidiče v Praze: tady radary rýžují nejvíc
22.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Praha je prolezlá úsekovými měřeními rychlosti a ve většině případů jde jen o peníze. Tady je deset míst, kde se vloni překračovala rychlost nejvíc.
Úseková a jiná stacionární měření rychlosti se v posledních letech velmi rozmohla a zejména v Praze jich jsou hromady. Ve všech tunelech, na Jižní spojce, na Spořilovské ulici... Jen jejich vyjmenování by zabralo dost dlouhou dobu. Někde tyto radary měří třicítku, jinde osmdesátku, rozsah rychlostí je velký. A některé jsou na rovných a přehledných čtyř- i víceproudových silnicích, jiné zase na úzkých a klikatých ulicích.
Zhruba před rokem a půl byla zveřejněna interaktivní mapa, která ukazovala, kde je v Praze zaznamenáváno nejvíc překročení rychlosti. Jednoznačně vedly nízké rychlosti na přehledných silnicích, prvenství získala Lipská ulice u letiště Václava Havla. Celkem bylo za období od června 2013 do května 2014, které ona mapa popisovala, zaznamenáno 242 tisíc překročení rychlosti a čtyři pětiny z nich byla malá překročení do 20 km/h.
Nejinak je tomu i tentokrát. Máme před sebou obdobnou mapu, tentokrát ale s daty za rok 2015. Celkem bylo zaznamenáno asi 300 tisíc překročení rychlosti a opět byly čtyři pětiny z toho malá překročení do 20 km/h. A opět vedou přehledné úseky, často s extrémně nízkým rychlostním limitem; až na jeden, možná dva případy jsou v „top 10” právě takováto místa.
Takhle nějak vypadá na většině pražských měření rychlosti
Pražský magistrát v případě zaznamenání překročení rychlosti najde v registru vozidel provozovatele a pošle mu přímo výzvu k zaplacení určité částky; při překročení do 20 km/h to je 600 Kč, do 40 km/h to je 1 000 Kč. Vyšší překročení rovnou spadá do správního řízení. Pozoruhodné ale je, že neexistuje prakticky žádná snaha zjistit skutečného pachatele přestupku - peníze stačí.
Provozovatel sice má dvě možnosti, buď zaplatí onu částku, nebo „práskne” řidiče, ale už možnost se „vykoupit” naznačuje, o co tu jde především. Pro všechny to je jednodušší - provozovatel bezhotovostně pošle peníze, nemusí na úřady, úřady nemají práci, prostě jen inkasují pár stovek a žádná řeč se nevede, takže toho spousta lidí využívá, jak dále uvádí Český rozhlas.
Má to ještě jednu výhodu - pokud peníze do určitého termínu pošlete, magistrát rezignuje na hledání viníka a s ním i na přidělování trestných bodů. Toto budiž největší indicií, že tu nejde ani tolik o bezpečnost na silnicích (nakonec pouhé 1 % řidičů překročilo rychlost o 40 km/h a více) jako spíš o příjem do městské kasy. Kdyby všichni, co překročili rychlost, zaplatili, celkem by to přineslo 197 milionů korun.
A proto nemáme nejmenší výčitky, když v rámci osvěty řidičů a upozorňování na „rychlostní pasti” přinášíme deset míst, kde Praha rýžuje na pokutách nejvíc, deset míst, která vůbec nemusí být nebezpečná, ale velmi snadno se tam vybírají miliony od řidičů nepozorných či neochotných se podvolit zbytečnostem. Tady jsou.
10. Střešovická ulice
Ulice Střešovická není úplně rovná a v některých částech je potřeba jet skutečně opatrně, zejména po rekonstrukci tramvajových kolejí, které jsou uprostřed. V některých místech má omezení na 40 km/h, i když v bezprostředním okolí není žádná zástavba. Při jízdě s kopce může být problém ho dodržet. Všimněte si časového rozvržení přestupků, je na tento žebříček dost netypické.
9. Strahovský tunel
Ve Strahovském tunelu je docela tma, ale každé auto má světla, takže to vůbec nemusí vadit. Bývá tam silný provoz a je tam omezení na 70 km/h, vynucované úsekovým měřením. Dvě čísla jsou na mapce proto, že je odděleno měření jednoho a druhého směru, stejně jako v některých dalších případech.
8. Strakonická ulice
Strakonická je proslulá svým omezením střídavě na 80 a 50 km/h, které leckoho může zmást i proto, že nemusí být na první pohled jasné, kde přesně a jaká rychlost se měří. Ve výsledku se po ní člověku nemusí jet úplně příjemně. Pozoruhodné je, že po 20. hodině nejsou zaznamenány žádné přestupky, je tedy více než pravděpodobné, že jsou radary vypnuté.
7. Lipská ulice
Vítěz z „minulého kola” se tentokrát nedostal ani do první pětky. Měřená je tu padesátka na přechodu pro chodce u odbočky do Horoměřic a i přes fakt, že tu je měření dost dobře viditelné - jsou tu i velké bílé značky s kamerami a nápisy „Měření rychlosti” -, přestupků tu byla zaznamenána skutečně hromada. O víkendu jich bývá zaznamenáváno více, možná kvůli tomu, že tehdy se tu netvoří zácpy jako ve všední den.
6. Ulice 5. května
Tahle šestiproudá součást Severojižní magistrály byla proslulá tím, že si některé neziskové a/nebo nátlakové organizace vymohly snížení rychlosti na 50 km/h kvůli hluku; s bezpečností tu padesátka neměla nic společného. V lednu bylo toto omezení zrušeno a limit byl zvýšen, proti čemuž ony organizace ostře protestovaly. Všech 20 tisíc přestupků zde tedy je překročením padesátky. Zajímavá je tedy převaha víkendových překročení, zřejmě opět kvůli provozu.
5. Jižní spojka
Na Jižní spojce je úsekových měření víc, do top 10 se ale dostal kousek u Braníku, který je opět velmi dobře označen. Limit je tu 80 km/h, i když přiměřená rychlost by tu mohla být i větší. Na měření tu není nic zas tak zákeřného a jeho smysl odhadujeme na výběr peněz, jenže zrovna tady se nechat nachytat je trochu amatérské. Podle grafu to ale vypadá, že od 21. do 6. hodiny radary ani zde nepracují.
4. Spořilovská ulice
Pravděpodobně také kvůli hluku je na Spořilovské ulici omezena rychlost na 50 km/h. Zástavbou sice vede, ale ta je od ní dost daleko a ulice je v zářezu, takže je otázkou, jestli zde omezení hluku pomáhá. Vozovka má směrové oddělení a lidé po ní nechodí, takže argument bezpečnosti pro padesátku tu není. Jedním směrem je docela prudce s kopce, takže je potřeba rychlost hlídat. Převaha „nedělních pokut” je tady enormní, v noci je aktivita opět nulová.
3. Libocká ulice
Bronzové místo letos získává Libocká ulice, která, nečekaně, vede čtvrtí s názvem Liboc. Je prudce s kopce, jsou tu retardéry, je úzká a klikatá, takže se tu nedá jet příliš rychle. Jenže je tu omezení na 30 km/h s docela dlouhým úsekovým měřením a i když leckde je opravdu potřeba jet pomalu, ve většině délky tak úplně ne. Právě zde možná pramení ohromující počet překročení rychlosti.
2. Modřanská ulice
Skoro paralelně se Strakonickou, jen po druhém břehu řeky, vede Modřanská, na které se ne zcela přehledně střídají omezení na 50 a 70 km/h. A právě ona padesátka tu je měřena a výsledek je téměř 45 tisíc zaznamenaných přestupků. Že byla 45tisíckrát nějak významně ohrožena bezpečnost silničního provozu, si dovolíme pochybovat, zas tak nebezpečné místo to není - viditelné je to i z toho, že se tady rýžuje prakticky pořád stejně.
1. Ulice Zálesí
Ani 45 tisíc přestupků ale nestačí na prvenství, které za rok 2015 získává ulice Zálesí s 50 835 zaznamenanými případy překročení rychlosti. Měřený úsek má čtyři jízdní pruhy a omezení na 30 km/h kvůli údajně velkému množství přechodů pro chodce. I tak ale působí 30 km/h jako nesmyslně málo a podle toho se vloni řada řidičů chovala - opět po celý týden prakticky pořád stejně.
Kompletní interaktivní mapu, na které si můžete najít svou nejvíce či nejméně oblíbenou ulici, najdete na zdrojovém odkazu.
Zdroj dat: Český rozhlas
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva