Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči
10.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle některých jsou lidé hořící pro auta piráti silnic hodní dekapitace. Podle nás platí opak - petrolheadi bývají lépší řidiči než ostatní. Proč?
Po silnicích jezdí spousta řidičů a už z principu musí být schopnosti každého z nich trochu jinde. Někteří řídí denně a je to pro ně rutina, pro jiné se usednutí za volant rovná traumatu, další se provozu na silnicích bojí, ať už mají osobní nepříjemnou zkušenost anebo jen slepě věří tomu, že je na našich silnicích implicitně nebezpečno, protože lidé přece jezdí jako dobytek. A samozřejmě jsou tu řidiči dobří a špatní, bez zjevné příčiny.
Automobiloví nadšenci, také zvaní petrolheadi či v gearheadi ve Spojených státech, se většinou počítají do skupiny řidičů dobrých. Ne třeba nejlepších, ale alespoň nadprůměrných. A pokud do této skupiny reálně nepatří, aspoň se snaží se do ní dostat a dříve nebo později se jim to povede. Naopak mezi špatnými řidiči často najdete lidi, kteří se o auta či řízení nijak nezajímají nad rámec toho, co se dozví v mainstreamových médiích. A někdy ani do té míry ne.
Tohle není výsledkem nějakého výzkumu, kdy by se někdo anketou dotazoval několika tisíc lidí na jejich vztah k autům. Něco takového by bylo nepřesné, protože většina lidí má tendenci své řidičské schopnosti přeceňovat. Je to spíše naše přesvědčení a možná trochu samochvála, ale existují pro to dobré důvody. Tím hlavním je, že když petrolhead řídí, dělá něco, co ho baví, takže bude mít touhu se zlepšovat co nejvíc. A dílčích důvodů se najde víc.
Nadšenec věnuje řízení pozornost
Člověk, kterého baví auta a řízení, se mu věnuje tak nějak z podstaty - baví ho. Navíc dobře ví, že ovládá velký a těžký stroj ve vysokých rychlostech, takže je dobrý nápad sledovat, co se děje okolo něj. A nedostatek pozornosti, zapříčiněný třeba smskováním za jízdy, je příčinou spousty nehod. I ono omleté nepřizpůsobení rychlosti jízdy, které se často uvádí jako příčina auta rozpůleného vedví o strom, může znamenat, že řidič nevěnoval silnici dost pozornosti na to, aby si všiml, že vjíždí do míst, kde je třeba jet trochu jiným způsobem.
Nadšenec umí číst provoz a silnici
S prvním bodem úzce souvisí bod druhý, který mají společný nadšenci a řidiči s letitými zkušenostmi - čtou provoz a silnici před sebou. Takže když jedou po suché silnici, vidí zatáčku ve stínu a v noci mrzlo, dojde jim, že tam může být námraza. Podobně petrolhead rozumí i pohybu aut, takže pustí jiné auto, aby se zařadilo, nebo nevjíždí do křižovatky, když jí nemůže projet, aby nezablokoval desítky dalších aut a tři divoce zvonící tramvaje.
Nadšenec má cit k mechanickým součástkám
Automobil je úžasná a úžasně složitá mechanická věc, která aby fungovala co nejlépe, musí fungovat co nejlépe i ta nejmenší součástka. Je tu tisíc věcí, které se musí hýbat nějakým způsobem a jiným způsobem se zase hýbat nesmí, a dalších tisíc věcí, které musí zůstat bez hnutí. Petrolhead tohle všechno ví a chová se k tomu s citem, tak, aby to vydrželo co nejdéle. Mlácení do všeho, „počítání zubů” při řazení, plný plyn u studeného motoru - nic z toho autu neprospívá. Naopak citlivé používání a dobrá údržba znamená spokojené a správně fungující auto po statisíce kilometrů.
Nadšenec dbá na údržbu svého auta
Číslo čtyři souvisí s předchozím bodem. Petrolhead ví, že motor bez čistého oleje ve správném množství nemůže fungovat dobře, úplně stejně jako nemůže fungovat člověk bez krve. S převodovkou, ať už manuální či automatickou, to je podobné, stejně jako v případě všech dalších kapalin. Také bude nadšenec častěji kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách nebo stav brzdového obložení. A jeho auto tak nevypoví službu, když to nejméně potřebuje.
Nadšenec má své auto rád
Kdo má rád auta, má zákonitě rád i své auto, ať je to Favorit nebo nová 911. Bude tedy dávat větší pozor, aby se autu nic nestalo, aby třeba nedbalým parkováním neodřel lak či nepoškodil kola. A kolikrát také pod nákupním centrem zaparkuje dál od ostatních aut, aby mu někdo méně dbající o vnější vizáž svého auta neudělal do karoserie rýhu nepozorným otvíráním dveří.
Nadšenec brzdí včas
Jistě jsme všichni něco podobného už viděli - vůz, který ke každé křižovatce dojíždí rychle a až na poslední chvíli poměrně ostře brzdí. Vypadá to, že neví, že má na červenou zastavit a uvědomí si to na poslední chvíli. Petrolheadi naopak takovémuto poskakování většinou neholdují a zpomalují dlouho před křižovatkou, když ví, že neprojedou plynule. Mimo jiné to šetří benzín, který pak můžou spálit na oblíbené okresce nebo na okruhu. A právě okruh je místem, kde je pozdní a tvrdé brzdění žádoucí pro dosažení nejlepších časů; v městském provozu vám pomůže spíš plynulost.
Nadšenec za volantem neleží
Nejedno automobilové médium píše o správné pozici za volantem a nikdy to není sedadlo položené tak, že má řidič problém dosáhnout na volant. Abyste mohli dobře držet volant a ovládat auto, musíte se umět opřít do opěradla, pomahá to čtení samotného auta. To stejné platí v zatáčkách či při brzdění - abyste v autě měli správnou oporu, je potřeba se o něco zapřít. A pokud to něco, tedy opěradlo, je příliš daleko nebo příliš položené, nefunguje jak má.
Nadšenec se nenechá rozptylovat nesmysly
Tento bod je podobný prvnímu - petrolhead bude v autě mít méně věcí, které ho při jízdě budou rozptylovat. Máme nyní na mysli např. obří plyšové kostky na zpětném zrcátku nebo příliš hlasitou hudbu. Ona hudba má další rozměr - jste-li petrolhead, pravděpodobně máte auto, jehož zvuk se vám líbí. Takže budete raději poslouchat motor než nahlas dunící Lady Gaga.
Nadšenec rychleji reaguje
Někteří petrolheadi jezdí o kousek rychleji než ostatní řidiči. Skutečně rychle ale jezdí většinou jen tehdy, kdy je to vhodné. A protože jsou na to zvyklí, umí rychleji reagovat a umí také své auto lépe ovládat ve vyšších rychlostech než někdo, kdo jezdí se smrtí v očích 80 po okresce a 110 po dálnici. A pokud potkáte petrolheada ve 110 km/h na dálnici, má to svůj smysl. Třeba i ten, že šetří benzín, aby ho lépe spálil v zatáčkách.
Nadšenec lépe zvládá náročné podmínky na silnici
Když z oblak na zem padá déšť či sníh, spoustě lidí se za volant chce ještě méně, než když je hezky. Petrolhead naopak ve snížené adhezi a náročných podmínkách spatřuje výzvu, a tak se s nimi učí a naučí pracova. Podle toho k nim pak přistupuje - brzdí s koly rovně, ještě více čte silnici a jede ještě plynuleji.
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva