Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
10 aut, která jsou od teď veterány: došlo i na první pořádnou „várku” Škody Favorit
1.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čas letí a mez pro získání veteránské registrace dneškem překročila i auta, do kterých byste to možná ani neřekli. Tady je desítka těch nejzajímavějších.
Teprve pár hodin si zvykáme psát v označení letopočtu číslo 2018. S oslavami příchodu nového roku dorazila nejen kocovina, ale také rozšíření řad aut, která lze označit za veterány. Část kdysi nových modelů s dneškem dosáhla třicetiletého stáří, díky čemuž mají právo na statut historického vozidla a registrační značky začínající písmenem „V“. Jen stáří vozu ale není jedinou podmínkou pro její zisk, pravidla jsou mnohem tvrdší a u každého starého vozu se nevyplatí. Abyste si totiž mohli užívat výhod spojených s „Véčkovými” značkami a třeba ušetřili na pojistném, musíte nejprve investovat.
Co je tedy potřeba? V prvé řadě jde o klubovou a krajskou testaci, přičemž ta první vás vyjde maximálně na 2 000 Kč, druhá pak na 800 Kč. Dále je třeba vůz zaregistrovat, což stojí dalších až 800 Kč. Navíc je potřeba k těmto nákladům připočíst třeba výlet komisaře k danému vozu, focení nebo konzultace. Dále tu pak máme testaci pro odpuštění ekopoplatku, tedy ekologické daně, za kterou dáte 3 000 Kč.
Máte ovšem po uhrazení všech těchto poplatků značky zaručené? V podstatě ano. Nicméně abyste prošli onou klubovou a krajskou testací, musíte být váš vůz v dobrém stavu. Karoserie tedy musí být bez koroze, akceptovány nebudou ani nánosy bahna v prazích či třeba únik oleje v motorovém prostoru. Pohonná jednotka a převodovka zároveň musí být původní, navíc logicky také bezchybně funkční.
Tolerováno nebude ani výrazné poškození interiéru, takže opravdu nebude úplně snadné, abyste „prošli” a dosáhli třeba na onu výraznou slevu na pojistném (jde o jednu dvanáctinu z běžné částky) nebo odpuštění ekopoplatku (10 000 Kč). Pokud ovšem druhé zmíněné výhody využijete a přistoupíte k prodeji, musí nový majitel celé martyrium absolvovat znovu, neboť veteránské značky a průkaz vozidla jsou nepřenosnými. Navíc testace je platná vždy jen jeden rok, a to k 31. květnu.
Toliko ale pro úvod, nyní již přistupme k desítce nových zajímavých aut, jimž nově můžete veteránské značky pořídit. Jak je přitom naším dobrým zvykem, probereme si je sestupně v abecedním pořadí.
1. Audi V8
Předchůdce první generace Audi A8 to skutečně již dotáhl na třetí křížek. Jde přitom o první vůz čtyř kruhů, jenž dostal pod kapotu vidlicový osmiválec a zároveň také o první, který zkombinoval pohon všech kol quattro s automatickou převodovkou. Zpočátku byl k mání jen s 3,6litrovou jednotkou V8, která dávala 250 koní a umožnila dosáhnout nejvyšší rychlosti 244 km/h. Ceny této verze startují na sumě 9 500 Eur (cca 243 100 Kč).
2. BMW M5 E34
V září 1988 začala ruční výroba druhé generace M5, přičemž montáž každého kusu zabrala zhruba dva týdny. Über-sedan byl zpočátku k mání s 3,5litrovým řadovým šestiválcem, který produkoval 315 koní (s výjimkou Ameriky a Švýcarska, kde byl výkon snížen na 311 k). V kombinaci s pětistupňovým manuálem nebyla problémem stovka za 6,3 sekundy, maximálka byla omezena na 250 km/h. Pořídit slušný exemplář lze od 24 400 Eur (624 400 Kč), což není málo, i s ohledem na zmíněnou ruční výrobu je to ale jedno z nejvzácnějších BMW M vůbec.
3. Ford Sierra RS Cosworth
O rozměrném zadním křídle modrého oválu jsme se letos již párkrát zmiňovali, hlavně v souvislosti s aukčními rekordy. Někteří lidé totiž neváhají zaplatit za RS500 klidně i pár milionů korun. Pokud ovšem namísto třídvířka sáhnete po čtyřdveřovém sedanu a nebudete vyžadovat 225 koní, ale zůstanete u 204, postačí vám zhruba 19 600 Eur (501 600 Kč). Počítat přitom můžete s pohonem zadních kol a hlavně nejnižší hmotností ze všech verzí (1 206 kg).
4. Jaguar XJR-S
Druhá série Jaguaru XJ-S přišla na světlo světa v roce 1981, ovšem s tou nejzajímavější variantou britská automobilka vyrukovala až o sedm let později. XJR-S slavilo vítězství značky v závodě 24 hodin Le Mans, přičemž oproti standardu dostala odlišné boční prahy, jiný přední nárazník a speciální kola a pneumatiky. Přitvrzen byl rovněž podvozek, 5,3litrový motor V12 však disponoval standardními 290 koňmi. Ceny startují na 24 200 Eur (619 300 Kč).
5. Mercedes-Benz 190E 2,5
Mercedes-Benz 190E u mladší generace proslavila hlavně 15. série Top Gearu, kde se s ní James May postavil BMW M3 E30 a a už zmíněnému Fordu Sierra Cosworth. Šlo přitom o 2,3litrovou verzi, od roku 1988 však měl motor 2,5litrový objem. Výkon narostl o 17 koní na 204, stran toho ovšem vůz nedoznal oproti předchůdci žádných změn. I nadále tak byla pohonná jednotka spárována s poněkud matoucí převodovkou. Vše vás přitom vyjde minimálně na 22 700 Eur (580 900 Kč).
6. Opel Vectra A
Dosavadní výčet nových veteránů mířil hlavně sportovním či luxusním směrem, kam Vectra až tak moc nezapadá. Nicméně na druhou stranu první generace disponovala působivým koeficientem odporu vzduchu (Cd 0,29), jenž mohl být spárován až se 150 koňmi. Maximálka této verze GSi činila 217 km/h, dnes vás přitom může stát pouhých 2 500 Eur (64 000 Kč). Počkat si ale můžete ještě pět let na model Turbo, jeho 204 koní ale pak jistě vyjde dráže.
7. Renault 19
Devatenáctka byla posledním vozem francouzské značky, jenž se dočkala numerického označení. Za její design byl zodpovědný Giugiaro, zatímco pod kapotu se nastěhovala nová generace motorů E-Type 1,4 a F-Type 1,7. Druhý zmíněný dával až 92 koní, vyjma těchto agregátů lze ovšem sáhnout také po 1,9litrovém turbodieselu se 64 koňmi. Na výběr je také třídveřová a pětidveřová karoserie, ceny startují na 1 800 Eur (46 100 Kč).
8. Škoda Favorit
S výrobou modelu Favorit sice Škoda začala již v roce 1987, v té době však vzniklo jen prvních pár kusů a víme, jak na tom byly s kvalitou. Pořádně se vůbec první model značky s pohonem předních kol, který navíc dostal do vínku také motor vpředu, dostal do produkce až v roce následujícím. K dispozici přitom byl pouze s jedna-trojkou, která produkovala 63 koní. Ty dostal na starosti pětistupňový manuál. Auta s menším nájezdem a slušnějším stavem jsou k mání od 20 000 Kč, před pár dny jsme vám ale ukazovali krásný kousek, který stojí ještě šestkrát tolik. Pravda, o něco novější, i na něj ale jednou dojde...
9. VW Corrado G60
Nástupce modelu Scirocco se začal vyrábět v září 1988 karosárnou Karmann v německém Osnabrücku. K mání byl přitom zpočátku s atmosférickou a přeplňovanou jedna-osmou, která produkovala 138, respektive 160 koní. Právě druhé zmíněné provedení přitom dostalo do vínku kompresor, jehož vnitřek připomíná písmeno „G“ a jenž dal této variantě název G60. Ve slušném stavu se dá pořídit od 9 500 Eur (243 100 Kč).
10. VW Passat B3
Třetí generace Volkswagenu Passat oproti předchůdci výrazně změnila styl, kromě toho také vsadila na vlastní platformu, místo aby použila architekturu Audi. Díky tomu mohl být použit pohon všech kol zvaný „syncro“. V nabídce pak zůstal pouze čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi, fastback se stal minulostí, stejně jako motory osazené karburátorem. Mezi novými agregáty pak zaujme jedna-osma se čtyřmi ventily na válec a 107 koňmi, za níž dáte zhruba 2 900 Eur (74 300 Kč).
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
před 11 hodinami - Sprint Tesly Cybertruck proti nadupaným SUV Rolls-Roycu a Mercedesu je mnohem vyrovnanější, než by vás napadlo
včera - Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
26.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Stále aktuální Hyundai Tucson láká i jako ojetina, jen pár let staré ho pořád s normálním dieselem koupíte za cenu Fabie
před 7 hodinami - EU Trumpovi oponuje zbytečně. Není tím spasitelem a strůjcem revoluce, za kterého jej dnes mnozí mají
před 9 hodinami - BMW začalo odhalovat svůj nejostřejší kombík. Dostane se k němu hrstka vyvolených, budou se muset řádně plácnout přes kapsu
před 10 hodinami - Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
před 11 hodinami - Končíme s posedlostí elektromobily, říká šéfka Alfy Romeo. Návratu k normálu říká „multienergetická strategie”
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva