Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
„Překruháčováno”. V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy neřeší vše, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
před 5 hodinami | Petr Prokopec
Stala se z toho zvláštní mánie, „kruháč” do každé rodiny! Jako v jiných případech platí, že všeho moc škodí, a tak i tento jinak potenciálně přínosný vynález může škodit, když je použit na špatném místě. Někde si to odmítají přiznat, v Nizozemsku už ne.
Ještě před nějakými třiceti lety byste u nás na kruhový objezd pomalu nenarazili, průjezd křižovatkami byl řízen především semafory. Či případně policisty, pokud došlo na jejich poruchu. Postupem času se však infrastruktura začala měnit, neboť „kruháče“ byly vyhodnoceny jako řešení vedoucí k plynulejšímu provozu. To tak může být, ale nemusí.
Problém je v tom, že jak se z něčeho stane doktrína, lidé přestanou přemýšlet. Kruhové objezdy tak začaly být používány i na naprosto nesmyslných místech, kde plynulosti - a tedy i bezpečnosti - provozu nepomáhají. Zejména jde-li o křížení dvou či více silnic se zcela diametrálně odlišným provozem, dochází tím jen ke zhoustnutí dopravy až kapacita, kterou je kruhový objezd schopen odbavit, přestane stačit. A sejde-li se jich nesmyslně víc za sebou...
Děje se to leckde, málokdy ale vídáme, že by se někdo odhodlal tuto údajně skvělou věc spláchnout do toalety a vrátit se ke klasickému křížení. Přesně k tomu ale nyní začíná začíná docházet v Nizozemsku, jak informují kolegové z tamního Auto Weeku.
V této zemi „kruháče” přišly do módy už v 80. letech minulého století. V zemi tulipánů tehdy nahrazovaly semafory v horečnatém tempu, načež dnes v některých oblastech nenarazíte na nic jiného. To se ale nyní mění. Například v Udenu byly v loňském roce hned tři kruhové křižovatky nahrazeny klasickým semaforem, podobně jako to čeká jeden na severu Amsterdamu a dva v Goudě. V Doetinchemu pak dojde dokonce na pět takových rošád.
Důvod jsme již naznačili, tkví v nepřiměřenosti použití tohoto řešení, které vedlo jen k nárůstu intenzity dopravy, která by jinak z naprosté většiny plynule proudila dál. Dřív se to nepoznalo, více provozu ale slabinu odhalilo. Komplikace byly spojené především s Doetinchemem, kde je na zmiňovaných kruhových objezdech dokonce povolen provoz cyklistů v obou směrech. Něco takového již často vede k nezvladatelnému chaosu, který měl až tragické následky v roce 2023, kdy zemřeli dva cyklisté. Organizace Royal HaskoningDHV tak na základě studie městu doporučila, že jiné řešení než návrat semaforů neexistuje.
„Kruhové objezdy jsou považovány za nejbezpečnější, protože skrze ně nemůžete jet rychle. Ale jakmile se stanou příliš rušnými, je jejich kapacita překročena,“ uvedl k tématu poradce u Royal HaskoningDHV Rick Luimes. Ten dodal, že sice neočekává hromadný návrat semaforů, nicméně na relevantních místech se budou Nizozemci i jinde vracet ke starým pořádkům. U nás by pořád ještě stačilo další a další „kruháče” nestavět, nesmyslných aplikací tohoto řešení jsme viděli už nespočet.
![„Překruháčováno”. V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy neřeší vše, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami - 1 - Kruhovy objezd 2025 ilustracni volne 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![„Překruháčováno”. V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy neřeší vše, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami - 2 - Kruhovy objezd 2025 ilustracni volne 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![„Překruháčováno”. V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy neřeší vše, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami - 3 - Kruhovy objezd 2025 ilustracni volne 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Kruhový objezd je dobrý nápad, ne vždy je ale vhodným dopravním řešením. Málokde se to nebojí přiznat, v Nizozemsku už jsou schopni se jich zase zbavovat ve velkém. Ilustrační foto: Pixabay, CC0 Public Domain
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
dnesNadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025
Nejčtenější články
Korejci se pochlubili novým typem baterií, předem ale přiznávají, že jejich kapacita vám bude mizet před očima
12.1.2025Němci představili novou dimenzi šetření, jedno laciné řešení interiéru obslouží nespočet modelů v nespočtu podob
12.1.2025Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají
12.1.2025EU jde Muskovi po krku, pravidla té samé EU ale přihrají jeho Tesle čistých 25 miliard z kapes všech, kteří nechtějí elektromobil
12.1.2025V Kapském Městě postavili skutečný Iron Manův dům. A můžete si ho sami vyzkoušet, bez jeho bohatství to ale nepůjde
12.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva