Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit
15.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Za gigantickou ztrátou 2015 stojí hlavně vývoj a start výroby Modelu X a investice do továrny na baterky. V případě Modelu 3 to těžko bude lepší.
Nepřineseme žádnou novinku, když napíšeme, že je automobilka Tesla ztrátová; tak tomu byla od doby jejího založení až na naprosté výjimky v každém kvartálu její existenci. Na výsledky hospodaření této značky tedy nečekáme s tím, jestli bude v zisku nebo ve ztrátě, ale s tím, jak velká ztráta bude. A za rok 2015 je „sekera” skutečně ohromná - celkem 889 milionů dolarů, tedy aktuálním kurzem asi 21,4 miliardy korun.
Tesla měla v roce 2015 výnosy ve výši 4 miliard dolarů (96 miliard korun), což je o nějakých 800 milionů dolarů (19,2 miliardy korun) více než v roce 2014. Přesto však byla její ztráta na výše uvedených 889 milionech dolarů, tedy téměř přesně třikrát tolik, kolik činila ztráta v roce 2014. Červená čísla jdou až tak daleko, že jen za čtvrté čtvrtletí roku 2015 byla ztráta větší než za celý rok 2014 - 320 milionů dolarů (asi 7,7 miliardy korun) oproti 294 milionům dolarů (asi 7,1 miliardy korun aktuálním kurzem).
Po vyhlášení těchto výsledků akcie Tesly trochu stouply na ceně, což na první pohled není příliš pochopitelné. Elon Musk ale i přes takto gigantickou ztrátu dokázal investorům přednést i nějaké dobré zprávy, třebaže to byly většinou prognózy, kterým realistický investor může po tolika letech vesměs planých slibů věřit jen velmi stěží. Byly to informace o cash flow z hlavních operací firmy, které bylo za rok 2015 celkově v černých číslech - ne moc, ale každá trocha se počítá.
Jako dobrou zprávu lze vidět i predikci startu výroby Modelu 3 koncem roku 2017, ačkoliv této předpovědi nevěří ani Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, který kdysi označil Teslu za nejdůležitější automobilku světa. Další dobrou zprávou je, že Tesla staví čím dál víc aut - za rok 2016 chce prodat 90 tisíc vozů, což je téměř dvakrát tolik, kolik se podařilo prodat v roce 2015.
Elon Musk také přepovídá, že za rok 2016 bude Tesla konečně v černých číslech. Je to prognóza, které se dá věřit asi nejméně ze všeho, co Musk v poslední době řekl, zejména vidíme-li oněch v podstatě nepředstavitelných 889 milionů dolarů ztráty za rok 2015. Tesla má dosáhnout zisku i přes investice 1,5 miliardy dolarů (cca 36 miliard korun) do startu produkce baterií v gigatovárně a do rozšíření výroby automobilů.
Dá se odhadovat, že právě investice do nových aut, rozšíření výroby a do gigatovárny stojí za ztrátou Tesly z největší části. Během loňského roku Tesla finalizovala Model X a víme, že s ním měla nemalé problémy. V posledním kvartálu roku 2015 zase začínala s výrobou Modelu X a to jistě nebylo zadarmo, takže i zde můžeme vidět důvod oné ohromné ztráty za pouhé tři měsíce.
Pokud to tak skutečně je - a to spíše spekulujeme -, Tesla by se ze ztráty pravděpodobně vyhrabala jen tehdy, kdyby přestala rozšiřovat fabriky na auta, stavět gigatovárny a pracovat na vývoji nových modelů. Jenže to jako automobilka udělat nemůže, nemůže stagnovat, musí vyvíjet nová auta a nová vylepšení těch stávajících. Zejména když slíbila, že přijde na trh s masově dostupným elektromobilem a navíc si dala dost šibeniční termín.
Nelze tedy vyloučit, že i přes Muskovy proklamace bude Tesla i za rok 2016 v mínusu. Její kumulovaná ztráta činila ke konci září roku 2014 celkem 1 312 338 000 dolarů, tedy více než jednu a čtvrt miliardy dolarů. V korunách to tehdejším kurzem bylo 28,67 miliardy. Připočteme-li 108 milionů dolarů ztráty za poslední kvartál roku 2014 a 889 milionů za rok 2015, dostáváme se na číslo 2 309 338 000 USD, tedy 2,3 miliardy dolarů. V naší měně to je aktuálním kurzem 55 433 349 350 Kč, přes 55,4 miliardy korun.
Jak to bude vypadat po roce 2016, se zatím nechme překvapit. Tesla ale nad výsledky tak úplně nekrčí rameny, očividně se s nimi snaží něco dělat. Negativně to pocítí jejich zákazníci, a to jak ti stávající, tak ti noví. Automobilka krátí v USA záruku na svá auta - je v ní méně služeb a není přenositelná na druhého majitele. To znamená, že i kdybyste prodali svůj Model S ještě v době, kdy je v tovární záruce, druhý majitel už jí nemůže využívat - trochu nepochopitelně, protože záruka by měla být na výrobek, nikoliv na výrobek a zároveň majitele.
Pokud si jako nový zákazník chcete objednat s novým autem rozšířený servisní balíček, bude potřeba sáhnout hlouběji do kapsy - čtyřletý plán stojí 2 100 dolarů (cca 50 400 Kč), o 200 dolarů více, a osmiletý plán podražil o stejných 200 dolarů na rovné 4 tisíce (cca 96 tisíc korun). Zejména zkrácení záruky při prodeji z druhé ruky ale bude mít vliv na hodnotu takto prodávaných Modelů S, jak podotýká analytik Karl Brauer z Kelley Blue Book, a to i proto, že spolehlivost Modelu S není špičková, mírně řečeno.





















I přes rostoucí prodeje se ztráta Tesly prohlubuje
Zdroje: Tesla Motors, The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle