Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ztrácí VW Golf půdu pod nohama? Jeho pozice v Evropě letos není neotřesitelná
28.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Fenomén evropských prodejů nejenže není zvyklý prohrávat, není zvyklý ani mít někoho v závěsu. Letos má a je třeba se ptát, co za tím stojí.
Prodejem nových aut na evropských trzích se zabýváme pravidelně, výjimkou nebyl ani letošní únor. Data dodaná společností Acea ukázala 2,2% růst celého trhu vůči stejnému období loňského roku. Volkswagen, největší evropská automobilka (teď máme na mysli jen jednu značku, nikoliv celý koncern), jde však proti proudu. Po prvních dvou měsících sice celkově je 2,3 % v plusu, nicméně za únor čelila 6,6% poklesu.
Přehled odbytu konkrétních modelů za stejné období od společnosti JATO Dynamics tento výkyv vysvětluje. Pohled na údaje o registracích jednotlivých modelů ukazuje výrazný propad Volkswagenu Golf. Evropského bestselleru se v únoru prodalo „jen“ 31 910 exemplářů, tedy o podstatných 12 procent méně než loni. Celkové letošní prodeje (68 774 ks) jsou pak o 6,3 % níže.
Co je zajímavější, Golf není neotřesitelně první - v únoru za ním jen o 7 tisíc prodaných vozů zaostal Renault Clio, jehož odbyt naopak o skoro 12 procent rostl. Za oba letošní měsíce je pak francouzské mini o 19 tisíc exemplářů níže, to také není mnoho, však za celé období šlo Clio nahoru o více jak 15 procent. Můžete namítnout, že to je pořád velký odstup, je ale třeba si uvědomit, co v Evropě představuje Golf - za celou dobu jeho existence jej v prodejích překonalo pouhých pět vozů a v posledních letech kraloval evropským trhům s naprosto jednoznačně. Že by teď ztrácel půdu pod nohama?
Je to možné, pokles zájmu může být dán především dvěma faktory, z nichž jen jeden je dočasný. Tím by bylo čekání zákazníků na facelift, který právě v únoru zamířil na evropské trhy, tento faktor ale obvykle vyvažuje výprodej předfaceliftových verzí, kterými řada zákazníků vezme zavděk výměnou za nižší cenu. Jak to bylo v tomto případě z pohledu celé Evropy, neumíme z pohledu celoevropského odbytu jednoznačně říci, pokud ale Golf sráželo dolů toto, situace se rychle vrátí k normálu.
Další pohled do tabulky nejprodávanějších modelů ale ukazuje ještě jeden možný důvod, který by s příchodem faceliftovaného provedení pominul jen stěží. Na rozdíl od Golfu enormně rostly registrace Tiguanu. Toto SUV si v únoru ve své nové generaci polepšilo meziročně o 59,8 % (na 17 083 nových vozů), za první dva měsíce pak má na svém kontě dokonce 80,8% růst (a 39 312 registrací).
Tiguan pochopitelně není přímým konkurentem Volkswagenu Golf, je to ale kompaktní SUV a je možné, že tak jako zákazníci utíkají k SUV od jiných kompaktů, utíkají i od Golfu k Tiguanu. Zákaznické skupiny obou vozů se snadno mohou překrývat, však momentálně jsou favorizované modely s vyšší stavbou karoserie v jakémkoli segmentu.
Bude tak zajímavé sledovat, jak se situace bude dále vyvíjet - pokud by Golf opustil své jasně první místo na trhu, byla by to na evropském trhu po dekádách menší revoluce. Čas ukáže více, pro tuto chvíli už jen dodejme, že Volkswagen se momentálně nemůže spolehnout ani na Polo, které bylo taktéž jedním ze zásadních pilířů značky. Jeho prodeje v únoru poklesly o 13,4 % (na 19 678 vozů), za první dva měsíce roku pak o 9 % (43 165 aut). A skvěle na tom nebyl ani Passat, zejména pak v únoru...
Toto jsou nejprodávanější modely aut v Evropě v únoru 2017 a za první dva měsíce letošního roku
Úspěšné a neúspěšné modely jednotlivých segmentů a vývoj prodejů v segmentech jako takových
Prodeje Golfu i většiny dalších modelů Volkswagenu se v únoru propadly...
...jedinou výjimkou byl Tiguan, který raketově rostl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejčtenější články
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
22.12.2024 - Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
22.12.2024 - Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
22.12.2024 - Automobilový průmysl zažívá „éru arogance”, je to další smutný dopad plíživého návratu centrálního plánování
23.12.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB