Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ztrácí VW Golf půdu pod nohama? Jeho pozice v Evropě letos není neotřesitelná
28.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Fenomén evropských prodejů nejenže není zvyklý prohrávat, není zvyklý ani mít někoho v závěsu. Letos má a je třeba se ptát, co za tím stojí.
Prodejem nových aut na evropských trzích se zabýváme pravidelně, výjimkou nebyl ani letošní únor. Data dodaná společností Acea ukázala 2,2% růst celého trhu vůči stejnému období loňského roku. Volkswagen, největší evropská automobilka (teď máme na mysli jen jednu značku, nikoliv celý koncern), jde však proti proudu. Po prvních dvou měsících sice celkově je 2,3 % v plusu, nicméně za únor čelila 6,6% poklesu.
Přehled odbytu konkrétních modelů za stejné období od společnosti JATO Dynamics tento výkyv vysvětluje. Pohled na údaje o registracích jednotlivých modelů ukazuje výrazný propad Volkswagenu Golf. Evropského bestselleru se v únoru prodalo „jen“ 31 910 exemplářů, tedy o podstatných 12 procent méně než loni. Celkové letošní prodeje (68 774 ks) jsou pak o 6,3 % níže.
Co je zajímavější, Golf není neotřesitelně první - v únoru za ním jen o 7 tisíc prodaných vozů zaostal Renault Clio, jehož odbyt naopak o skoro 12 procent rostl. Za oba letošní měsíce je pak francouzské mini o 19 tisíc exemplářů níže, to také není mnoho, však za celé období šlo Clio nahoru o více jak 15 procent. Můžete namítnout, že to je pořád velký odstup, je ale třeba si uvědomit, co v Evropě představuje Golf - za celou dobu jeho existence jej v prodejích překonalo pouhých pět vozů a v posledních letech kraloval evropským trhům s naprosto jednoznačně. Že by teď ztrácel půdu pod nohama?
Je to možné, pokles zájmu může být dán především dvěma faktory, z nichž jen jeden je dočasný. Tím by bylo čekání zákazníků na facelift, který právě v únoru zamířil na evropské trhy, tento faktor ale obvykle vyvažuje výprodej předfaceliftových verzí, kterými řada zákazníků vezme zavděk výměnou za nižší cenu. Jak to bylo v tomto případě z pohledu celé Evropy, neumíme z pohledu celoevropského odbytu jednoznačně říci, pokud ale Golf sráželo dolů toto, situace se rychle vrátí k normálu.
Další pohled do tabulky nejprodávanějších modelů ale ukazuje ještě jeden možný důvod, který by s příchodem faceliftovaného provedení pominul jen stěží. Na rozdíl od Golfu enormně rostly registrace Tiguanu. Toto SUV si v únoru ve své nové generaci polepšilo meziročně o 59,8 % (na 17 083 nových vozů), za první dva měsíce pak má na svém kontě dokonce 80,8% růst (a 39 312 registrací).
Tiguan pochopitelně není přímým konkurentem Volkswagenu Golf, je to ale kompaktní SUV a je možné, že tak jako zákazníci utíkají k SUV od jiných kompaktů, utíkají i od Golfu k Tiguanu. Zákaznické skupiny obou vozů se snadno mohou překrývat, však momentálně jsou favorizované modely s vyšší stavbou karoserie v jakémkoli segmentu.
Bude tak zajímavé sledovat, jak se situace bude dále vyvíjet - pokud by Golf opustil své jasně první místo na trhu, byla by to na evropském trhu po dekádách menší revoluce. Čas ukáže více, pro tuto chvíli už jen dodejme, že Volkswagen se momentálně nemůže spolehnout ani na Polo, které bylo taktéž jedním ze zásadních pilířů značky. Jeho prodeje v únoru poklesly o 13,4 % (na 19 678 vozů), za první dva měsíce roku pak o 9 % (43 165 aut). A skvěle na tom nebyl ani Passat, zejména pak v únoru...


Toto jsou nejprodávanější modely aut v Evropě v únoru 2017 a za první dva měsíce letošního roku
Úspěšné a neúspěšné modely jednotlivých segmentů a vývoj prodejů v segmentech jako takových
Prodeje Golfu i většiny dalších modelů Volkswagenu se v únoru propadly...
...jedinou výjimkou byl Tiguan, který raketově rostl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včeraNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva