Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zprávy o brzké smrti spalovacích motorů jsou značně přehnané. Nestane se to
16.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ze zpráv posledních týdnů a měsíců se může zdát, že spalovací motory jsou už jen na cestě do věčných lovišť. Nic takového se ale nestane, nemůže se to stát.
Pokud se aktuálně rozhlédnete po Praze, zjistíte, že na mnoha místech je doprava blízko kolapsu. Stojí za tím nekoncepční plánování, kdy přednost v mnoha případech dostávají zcela okrajové projekty na úkor těch, jež by něco opravdu zlepšily. Proč ale mluvíme o záležitosti, která mimopražské nemusí až tak moc zajímat a někteří takové problémy hlavnímu městu i přejí? V podstatě proto, že za problémy často stojí v podstatě jen banální opravy. Ani ty ovšem není schopen magistrát vyřešit bez toho, aniž by tisíce řidičů trávily denně hodiny v kolonách.
Rychlým střihem se přesuneme k elektromobilitě, k jednomu z nejčastěji omílaných témat současného automobilového světa. Již nějakou dobu totiž poukazujeme na skutečnost, že jedním z problémů bránících většímu rozvoji a prodeji elektrických aut je nedostačující infrastruktura. Většina fanoušků alternativního pohonu má přitom pocit, že nahrazení benzinových pump dobíjecími stanicemi se odehraje přes noc. To je ovšem mýlka, a onen pohled na Prahu nám to jen dokazuje. Pokud totiž nepromyšlená oprava jedné ulice vede ke kolapsu, můžeme se začít bát toho, co přijde v rámci snah o navýšení počtu dobíjecích stanic.
Lze samozřejmě podotknout, že český trh je malý a v globálním měřítku nepodstatný. Nicméně politici jsou víceméně všude stejní - od reality stejně odtržení. Můžeme si myslet, že jinde plánování i následná realizace té či oné stavby probíhá daleko lépe, skutečnost je ale taková, že je to lepší nanejvýš o chlup. Ve výsledku tedy vskutku nelze počítat s brzkým koncem spalovacích motorů, jak zákonodárci naznačují. A v podstatě se tak nestane ani za předpokladu, že by benzinovým a dieselovým autům byl zcela zakázán vjezd do měst. Nakonec, norský příklad ukazuje, jak obrovské problémy dělá už jen drobné rozšíření elektrických aut v zemi, která se na to velmi intenzivně připravuje. Jiné zdaleka nečiní ani to.
Více než představám politiků tak lze věřit studii michiganského Centra pro automobilový výzkum, které v nové zprávě tvrdí, že i na počátku třetí dekády tohoto tisíciletí budou „spalovací motory pokračovat v dominanci, neboť jim bude patřit zhruba 80procentní podíl na trhu“. Ani zbytek pak nemají tvořit ryzí elektromobily, ale především hybridy, v jejichž případě nedostačující infrastruktura není až takový problém - elektrický pohon je u nich spíše možnost navíc, ne alfa a omega pohonu auta.
Také ve Velké Británii někteří politici vyhrožují zákazem prodeje aut se spalovacími motory kolem roku 2040, ani tam ale k takovému výsledku nikdo a nic nespěje. Dosavadní mizivé prodeje elektromobilů už teď klesají a studie společnosti Deloitte naznačuje, že se změnou jen tak počítat nelze. Podle ní benzinový či dieselový motor nadále preferuje 73 procent motoristů. Dalších 19 % by bylo ochotno sáhnout po benzinovém hybridu, na dieselové hybridy, elektromobily, vozy s vodíkovými články a další alternativní zdroje pohonu připadá pouhých 8 procent.
Argumentovat britským trhem, kde počet automobilových nadšenců je větší než kdekoliv jinde, může být zavádějící. Nicméně stačí zabrousit k severským zemím, které mají k elektromobilitě velmi blízko, a spatříme nemalé problémy. O Norsku už jsme se zmiňovali, v Dánsku pak skončily dotace a prodeje bateriových vozů se rázem propadly na úplné dno.
Je zjevné, že vysoká cena, omezený dojezd, dlouhá doba dobíjení, rychlá ztráta hodnoty a nedostačují infrastruktura jsou nadále zásadními brzdami, které žádné politické rozhodnutí nezmění. A protože jejich odstranění je v nedohlednu, není divu, že michiganské Centrum pro automobilový výzkum označuje současné zprávy o brzkém konci spalovacích motorů za „značně přehnané”. Má trvat nejméně řadu dekád, než se něco podstatného změní a v tuto chvíli nikdo odpovědný nemůže být ani schopen říci, kolik dekád to bude. Ostatně, lidé od Mercedesu kdysi říkali, že spalovací motory nás ještě přežijí...



Rozvoji elektromobilů brání jak nedostačující infrastruktura, tak limity samotných elektrických aut. Ani jedno z toho nemá tak rychlé řešení, jak by si politici přáli
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321