Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta těchto značek mají při vyřazení najeto nejvíc km. Mělo by jít o největší „držáky”
21.4.2018 | Petr Miler
Chcete, aby vám auto vydrželo co nejdéle? Pak chtějte vůz některé ze značek na špici těchto tabulek. Vítězové vlastně ani moc nepřekvapí.
Když si člověk kupuje ojeté auto, jiné jistě hledí i na spolehlivost a trvanlivost. Není totiž nic příjemného koupit si vůz, dát za něj spoustu peněz a pak ho víc spravovat než v něm jezdit. A je skoro jedno, jestli je zrovna řeč o kabrioletu na letní měsíce, o polykači dálničních kilometrů nebo o městském přibližovadle - nastartovat a odjet, když potřebujete, musí každé auto. Tím spíše, pokud má člověk jen jedno, jak to u nás většinou bývá.
Z těchto důvodů vznikají různé statistiky spolehlivosti ojetin, případně se můžeme dívat na auta, která si první majitelé nechávají nejdéle. Z takových dat si lze udělat obrázek o tom, která auta opravdu vydrží, žádná vám ale neřeknou, jak moc auto najelo, než se s ním přestalo jezdit úplně. Protože když auto prodáváte nebo s ním jdete na STK, očekává se, že bude jezdit dál.
Nyní se k nám dostala nizozemská statistika, která ukazuje průměrné kilometrové proběhy aut vyřazených z provozu. Tedy kolik měla auta dané značky - rozdělení na modely není k dispozici - najeto, když jejich provoz už byl příliš nákladný z hlediska servisu a údržby, že se je prostě nevyplatilo dál držet při životě nebo je prodat dalšímu majiteli. To je opravdu finální účet prozrazující, kdy život těch či oněch aut definitivně končí - čísla, která běžně zůstávají skryta všem krom samotných majitelů.
Máme tu ale rozdělení na naftové a benzinové modely, a tak jsme přehledy sestavili do dvou tabulek - v první jsou auta s benzínovými motory, v druhé auta s diesely. Je celkem bez překvapení, že dieselová auta mívají najeto výrazně víc než benzínová. Roli tu jistě bude hrát spotřeba a typická úloha „nafťáků” coby polykačů dálničních kilometrů, taxíků a firemních aut.
Jak jsme zmínili, statistika pochází z Nizozemí, což je sice země nám geograficky trochu vzdálená, ale pro takovouto statistiku se hodí náramně. V Holandsku sice pomalu „není kde jezdit”, jenže tamní obyvatelé mají ve zvyku „kočovat” po celé Evropě a najíždí spousty kilometrů. Ostatně není náhodou, že různá nejvíce ojetá auta na prodej v Evropě nezřídka pochází právě z Holandska. Nepochybujeme, že vyřazovány z provozu budou hlavně starší vozy, třebaže auto nemusí mít za sebou 25 let provozu, aby najelo statisíce km. Podívejme se tedy na výsledky.
Značky benzínových aut s největšími průměrnými nájezdy km při vyřazení


Značky dieselových aut s největšími průměrnými nájezdy km při vyřazení
Pochopitelně, tato statistika má své limity. Jednak nerozlišuje už zmíněné modely, neznáme ale ani roky výroby, takže nevíme, jak stará auta se z provozu v Nizozemsku průměrně vyřazují. Dá se ale očekávat, že to všechno budou spíše starší vozy nejméně z první poloviny 90. let - auta z roku 2000 v dnešní době ještě na vyřazení nebývají, ač se politici člověku snaží namluvit opak.
Někteří také mají za to, že jsou tato čísla moc vysoká, že když se člověk podívá do nabídky aut na prodej, nachází takové hodnoty naprosto výjimečně, natož pak v průměru. Uznáváme, jde někdy o vysoké cifry, je ale třeba vzít v potaz, že když člověk auto prodává, očekává se, že ještě bude sloužit, jak stojí i výše. Pokud jej vyřazuje, už prostě dosloužilo, takové vozy se na trhu neobjevují. Průměry u vozů v prodeji jsou jinde, dolů je ale strhávají auta nabízená z tisíce různých příčin s nižší kilometráží - tady takový není jediný, jde bez výjimky o finální účet.
Je to zkrátka zajímavý pohled na průměrné nájezdy aut. Přesto na špici vidíme velmi podobné značky jako u průměrů aut v provozu, jen kilometrové proběhy jsou zkrátka vyšší. Vše navíc celkem zapadá do představ o loajalitě zákazníků některých značek - že „volvisté” s auty „dožívají” než aby je prodávali, se traduje. Tak proč by výsledkem nemohlo být i toto? A ještě jeden argument - pokud si projdete nabídku nejvíce ojetých aut v Evropě v prodeji, zrovna Volva v nich tvoří velkou část. Stačí se podívat na některý z velkých inzertních evropských webů a vylistovat si Volva v prodeji sestupně podle najetých kilometrů. Více než půl milionu km jich má najeto tolik a při hledání Mercedesů pochodíte podobně. A to jsou všechno vozy, co pořád nekončí na vrakovišti...
Vozy značky Volvo vydrží nejvíc, říká nizozemská statistika
Zdroj: Het Financieele Dagblad
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 2 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 4 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 5 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 7 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 20:53 - mafel
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 20:04 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19