Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy
16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Evropská unie čerstvě předestřela své plány týkající se automobilismu v Evropě. Opírají se mimo jiné o sdílení aut, které má ale více úskalí, než si jeho příznivci jsou ochotni připustit.
Tento týden jsme se konečně dozvěděli, co chce EU v Evropě skutečně provést s auty. Neposlouchalo se to snadno, cestou vedoucí k nulovému počtu mrtvých a nulovým emisím je mimo jiné eliminace poloviny řidičů a poloviny aut. Řidičů má ubýt díky autopilotům a aut díky tzv. carsharingu, tedy sdílení vozů mezi více uživateli.
To není nová myšlenka, takové služby už dnes existují i u nás. Velkého rozmachu se zatím nedočkaly nikde ve světě, v jejich budoucnost se ale věří a mocně do nich investují i některé automobilky. Jednou z nich je BMW, která provozuje službu nazvanou ReachNow. Ta mimo jiné nabízela sdílení aut v newyorském Brooklynu a ten minulý čas není nemístný - právě tam služba k 5. červnu letošního roku končí. Sdílení bude nabízeno pouze v rámci rezidenčního komplexu Solaire, což znamená, že z 250 vozů zůstane v provozu pouze šest aut. BMW tak s ReachNow prakticky opustí jedno z největších měst Spojených států, což nezní zrovna jako úspěch.
Proč se tak rozhodlo? Firma se pravé důvody ani nepokouší zastřít a uvádí je přímo v oficiálním prohlášení na toto téma. Problémem je hlavně vysoká míra opotřebení a poškození sdílených aut a z toho vyplývající vysoké provozní náklady, které poplatky uživatelů jednoduše nepokryjí.
Poukazuje to na zásadní potíž carsharingu jako takového - používaná auta nikomu z jejich uživatelů nepatří. Nechceme házet všechny do jednoho pytle, faktem ale je, že většina lidí má zkrátka k zapůjčeným či ke sdíleným věcem daleko horší přístup než k těm vlastním. Ostatně sami jsme často v rámci testovacích jízd dostali k dispozici vozy, jejichž karoserie byla poškrábaná, brzdy zničené a z pneumatik už nezbylo o mnoho více než kord. A přitom mohlo jít o vůz s pár tisíci najetých kilometrů.
Samozřejmě se dá předpokládat, že pokud si vůz pořídíte s několika kamarády, budete se o něj starat lépe. Když se ale ke stovkám vozů vlastněných de facto obří automobilkou dostane anonymní masa lidí, která se pouze se potřebuje přepravit z bodu A do bodu B, těžko si k nim někdo z nich vytvoří nějaký vztah. Zvláště když bude ze stavu vozu patrné, že ostatní s ním nezacházejí v rukavičkách. Není pak divu, že používané auto už po pár měsících vypadá, jako kdyby prošlo několikaletou náročnou službou.
Varování přišlo už dříve, když Francouzi u služby na sdílení kol rozkradli 90 procent bicyklů. O problémech slýcháme také z Vídně, která již musela zpřísnit pravidla, neboť v různých částech metropole docházelo k hromadění poškozených bicyklů. A potíže ReachNow v New Yorku potvrzují, že „nevlastnictví” způsobuje podobné problémy i u aut.
Je to tak další připomenutí toho, jak nereálné cíle EU jsou, pokud stojí na elektromobilech, autopilotech a carsharingu. Jistě existuje řada lidí, kterým bude ukradené, že nastoupí do pojízdného vepřína bez jednoho z nárazníků a s dírou v sedadle. A vrátí ho bez obou nárazníků a s odřeným volantem. Patrně ale bude více takových, kterým to ukradené nebude a kteří se zkrátka budou držet v současnosti obvyklého vlastnictví či používání jednoho auta jedinou osobou či nanejvýš rodinou.
Zrovna v případě Čechů máme se zkušenostmi z dob komunismu velké pochybnosti o tom, že jsou schopni uctivě zacházet s něčím, co jim neříká pane. Však z cizího přece krev neteče...
BMW aktuálně omezilo službu sdílení automobilů v Brooklynu...
...nicméně i přesto automobilky vidí v carsharingu slibnou budoucnost. Je ale vůbec možné změnit povahu lidstva, které se odjakživa k půjčenému chová hůře než k vlastnímu?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 10:38 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB