Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pád šéfa Nissanu spustil čistku, záhadné odchody manažerů mohou firmu zničit
14.1.2019 | Petr Prokopec
Pokud si Japonci mysleli, že vymění krále na šachovnici a pojede se dál, hrubě se mýlili. Ať už je důvodem odchodu dalších lidí z vedení cokoli, firmu to může rychle poslat do kolen.
Prakticky již od listopadového zatčení Carlose Ghosna se ptáme, zda aliance Renault-Nissan tento skandál přežije. Stále více se zdá, že šéf celé skupiny se stal obětním beránkem mocenského boje zejména na japonské straně. Ještě před 20 lety byl Nissan úplně na dně a s nadšením přijal pomocnou ruku mnohem menšího Renaultu. Když se pak pod Ghosnovým vedením rychle dostal z nemalých ztrát k velkým ziskům, byl francouzský manažer libanonského původu v Zemi vycházejícího slunce oslavován jako hrdina.
Jenže jak se říká, s jídlem roste chuť. Či v případě Japonců bychom měli zmínit spíše nechuť. Vedení Nissanu se v posledních letech začalo zajídat, že jim velí mnohem menší společnost. A protože ve hře nebylo jen upevňování aliance, ale mluvilo se i o definitivním převzetí kontroly ze strany Francouzů, japonští manažeři v podstatě vyhlásili Renaultu válku. Je přitom možné, že svou opětovnou nezávislost si doopravdy vybojují. Otázkou však je, zda nepůjde o Pyrrhovo vítězství.
Přestože Nissan hodlal interním vyšetřováním „sejmout“ jistě pouze Ghosna, vše se nakonec obrátilo i proti automobilce. Jak se totiž zdá, Ghosn neměl ve firmě jen nepřátele, měl v ní i přátele. Ti při vyšetřování buď nespolupracují, nebo rovnou opouští firmu, která Ghosna bez okolků potopila. Pro automobilku to přitom může mít daleko horší následky, než by se na první pohled mohlo zdát. Nejde totiž o žádné dělníky z montážní linky, nýbrž o nejvýše postavené manažery, kteří stejně jako Ghosn mají na kontě úspěch Nissanu. A takové lidi nenahradíte kde kým.
Na svůj post nejprve rezignoval šéf amerického zastoupení Jose Munoz, který dokázal automobilce v roce 2017 zajistit podíl na trhu ve výši 9,2 %. Něco takového se nepovedlo nikomu v historii, byť daný úspěch se neobešel bez kontroverze. Munoz viděl prioritu ve fleetových prodejích a slevách, i přes jejich zavedení však divize stále zůstala zisková.
Tento postup nejprve nevoněl ani výkonnému řediteli Nissanu Hirotu Saikawovi, který se rozhodl, že automobilka již nebude honit registrace na úkor poškozování firemního image vlivem oněch slev. Tato taktika se ale neosvědčila, americké prodeje Nissanu poklesly o 6,3 procenta na 1,49 milionu aut a tržní podíl značky zamířil dolů o 0,6 procentního bodu. Saikawa proto v posledních měsících roku zacouval, nechal Munoze pokračovat v jeho strategii a prodeje opět letěly vzhůru.
Munoz měl původně ve své práci dále pokračovat, na CES v Las Vegas měl dokonce prezentovat nejnovější model značky, to všechno je ale minulostí. Co přesně stojí za jeho odchodem, není jasné, z jeho slov je ale patrné, že není spokojen s tím, co se nyní ve firmě děje: „Nissan je bohužel nyní zapleten do záležitostí, které rozmělňují a budou nadále rozmělňovat jeho pozornost,“ řekl v oficiálním prohlášení. Ještě dříve pak uvedl, že je „obviněními znepokojen“.
Platil přitom za velkého Ghosnova spojence a buď se tedy odmítl podílet na štvanici proti němu, nebo firmu rovnou opustil. Nejde přitom o jediného špičkového manažera, který po Ghosnově zatčení mimo hru. Na „časově neohraničenou dovolenou“ totiž zamířil i Arun Bajaj, který měl u Nissanu na starosti lidské zdroje a zároveň v rámci celé aliance vyhledával nové talenty. Ani v jeho případě není motiv zcela jasný, znovu připadají do úvahy zmíněné dva. Veřejně uvedl jen tolik, že bude s vyšetřovateli spolupracovat, opět se však musíme ptát, do jaké míry.
Aby toho nebylo málo, pak „nové příležitosti“ odchází hledat i Roland Krüger, šéf Infiniti. Ten firmu opustil zcela a podle všeho na vlastní žádost. I zde můžeme o motivu spekulovat, časová souslednost ale znovu nabízí stejnou odpověď.
Aliance tedy přišla o několik špičkových manažerů, které nedokáže bezprostředně nahradit. Zdroje ze zákulisí navíc mluví o „čistce“, kterou si lze jen stěží spojovat se dvěma či třemi osobami. Je tak možné, že lidí, kteří se nechtějí angažovat v honu na Ghosna, je daleko více. A ti buď odejdou dobrovolně, protože nebudou chtít očerňovat svého šéfa, či budou ze stejného důvodu odejiti.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá záležitost nadále vyvine. Momentálně však trpí obě strany, neboť akcie Renaultu se vůči svému loňskému dubnovému maximu propadly již takřka o polovinu, hodnota Nissanu je pak vůči loňskému lednu dvoutřetinová. Za obojím stojí v prvé řadě Ghosnova zkáza a odchody dalších členů vedení krizi jen prohlubují. Nissan si tak svým bojem za samostatnost přidělal spoustu nepříjemností, které jej mohou dostat do mnohem větších problémů, než by leckoho ještě před pár týdny napadlo.
Jose Munoz...
...a Roland Krueger jsou tři vysoce postavení manažeři Nissanu, kteří za někdy záhadných okolností
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
dnes - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nejnovější články
- Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
před 6 hodinami - Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
před 7 hodinami - Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před 9 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva