Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Živelný tlak na rozmach elektromobilů vrací Nizozemsko na úroveň států východní Evropy
13.7.2021 | Petr Miler
Je to fascinující ukázka toho, jak se podobný diktát vymyká z rukou před očima. A přesto to nechává odpovědné lidi chladnými. Jeden z historicky největších trhů s novými auty v Evropě už je relativně i za Českem, bují jen dovoz ojetin.
O automobilové situaci v Nizozemsku se zmiňujeme pravidelně, neboť tamní vývoj lze považovat za jakýsi předvoj toho, co se má stát ve zbytku Evropy. Zatímco většina zemí EU čeká na to, co vymyslí v Bruselu a s tlakem na rozmach elektrických aut nespěchá, Nizozemci se už před léty rozhodli jít cestou, kterou se Evropská unie teprve vydá. Nebo se takovou vydat má.
Začali tedy na jedné straně podporovat nákup elektrických aut různými úlevami a na té druhé zdražovat provoz těch vybavených spalovacími motory. Z někdejšího přístupu už zbylo téměř jen to druhé, neboť jen to je dlouhodobě udržitelné - přímá podpora elektrických aut je minimální, zatímco umělé zdražování vozů spalujících naftu a benzin stále vyšší. Ceny benzinu tak už přesahují 50 Kč za litr, vysoké jsou i další daně, jako ta silniční. Elektrická auta tak jsou relativně levná, ale jen kvůli tomu, že i základní tříválcová Škoda Octavia je tam dnes extrémně drahá, v tuto chvíli vyjde v přepočtu na 727 tisíc Kč.
Zákazníci tedy mají možnost vybrat si mezi novým autem na elektřinu, které je pro mnohé z nich nepraktické a drahé, nebo tím konvenčním, které z praktického hlediska obstojí, ale drahé je také. Co si vyberou? Když už to musí být nové auto, volí přes vše zmíněné pořád ještě častěji ta spalovací, zvětšující se zbytek trhu ale nevolí z nových aut nic. A raději jde pro ojetinu.
Nizozemský trh s novými auty se tak dle dat JATO Dynamics doslova rozkládá před očima. Místo s hluboce zakořeněnou automobilovou kulturou, kde se ještě na přelomu milénia prodávalo přes 600 tisíc aut ročně a patřilo k největším trhům Evropy absolutně a ještě více relativně, loni po mnohaletém poklesu (nejde tedy jen o následek pandemie) spolklo pouhých 358 tisíc vozů. A letos, kdy trhy obvykle míří aspoň meziročně strmě nahoru, je za 6 měsíců na 163 173 prodaných vozech. Jde o meziroční vzestup o pouhá 3,3 procenta, skoro o nic, a to si vzpomeňme, jak vypadal svět loni v březnu nebo v dubnu.
Možná vám tato suchá čísla mnoho neřeknou, tak se na ně podívejme jinak. V letošním roce se v Nizozemsku prodalo 1 nové auto na necelých 106 obyvatel, což je už relativně méně než v ČR (zde se letos prodá 1 auto na 94 obyvatel). Nizozemci se tak propadli za úroveň České republiky v době, kdy se ani u nás prodejům nějak zvlášť nedaří, přičemž před dvěma dekádami byli úplně jinde. V roce 2000 se v zemi tulipánů prodalo 1 auto na 57 obyvatel, u nás 1 auto na 143 obyvatel. Tomu se říká propad.
Někdejší království prodeje nových vozů se tak stává spíše královstvím dovozů ojetin, i to českou realitu značně připomíná. Zmiňovali jsme to nedávno, nyní máme k dispozici detailní data tamní asociace RAI mapující dovoz ojetých vozů do země. Za první půlrok bylo dovezeno 142 714 ojetin, což je o skoro 80 procent více než loni - to je fascinující, neboť zatímco prodeje nových aut stouply o zmíněná 3,3 procenta, dovozy ojetin o 79,9 procenta, 24krát více. Nejvíce dovezených ojetin je pak z Německa (89 829 aut) a Belgie (20 850 aut). Všechny zmíněné hodnoty jsou navíc rekordní a jasně míří k překonání dřívějšího ročního maxima (228 759 dovezených za rok 2019), dosavadním tempem bude maximum pokořeno už v září.
Vládnou benziny (110 749 aut), skoro o 40 % nahoře jsou ale i diesely (14 924 aut), elektrická auta mají podíl na dovozech pouze 2,4 %. A to RAI dodává, že jde nejčastěji o zánovní vozy, které si lidé kupují levněji od lidí tak trochu parazitujících na německých dotacích a podobně, nikoli klasické ojetiny.
Co k tomu dodat? Stačilo skutečně pár let snah vnutit lidem do elektrická auta, aby se ukázalo, že o ně většina z nich stejně nestojí a koupí si stejně to, co chtějí, pokud ještě nějak mohou. Navíc je třeba říci, že do Nizozemska se tak dostávají starší a jistě méně ekologické vozy, než jaké by se prodaly coby nové, kdyby ty nebyly uměle učiněny příliš drahými. K čemu je něco takového dobré?
Jistě, EU - pakliže na to dojde - se bude snažit podobné cesty uzavřít, přesto nám přijde iluzorní domnívat se, že se lidé smíří s auty, která nechtějí a dají za ně peníze, které nemají. Tyto snahy poručit větru dešti jednoduše devastují trh. Pokud mají být elektromobily budoucností, bylo by mnohem moudřejší počkat si na to, až budou s to z hlediska použitelnosti i ceny konkurovat existujícím řešením, ne je za každou cenu nutit všem i pro využití, pro něž se vůbec nehodí.
Stačilo pár let a vyspělý trh s auty v Nizozemsku se dostal relativně pod úroveň toho českého. Dnes se tak v zemi tulipánů prodává méně nových aut na obyvatele než v ČR, naopak prodej a dovoz ojetin láme rekordy. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: NU.nl, RAI, JATO Dynamics
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 3 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP včera 10:00
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
Nejnovější články
- Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 19 minutami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 3 hodinami - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 4 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva