Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ženě při jízdě s Teslou v silnějším dešti odešla baterie, automobilka chce za novou 478 tisíc Kč
6.2.2022 | Petr Miler
Jízda za silnějšího deště není v autě ničím mimořádným, v těch moderních rozhodně ne. Pro pouze 6 let starou Teslu ale byla konečnou a náklady na opravu budou na každý pád statisícové. Teď je otázkou, kdo by je měl zaplatit.
„It Never Rains In Southern California,” zpívá se ve slavné písni Alberta Hammonda a Mika Hazlewooda. Fremont, dosavadní sídlo Tesly, možná není tak úplně na jihu Kalifornie, s deštěm je to tam ale podobné - i v tuto roční dobu hovoří předpověď počasí o denních teplotách 20 až 24°C a pravděpodobnost deště vrcholí v některých hodinách následujícího týdne na masivních 4 procentech.
Dali jsme se na zprávy o počasí? Ani ne, jen se snažíme pochopit, proč mají Tesly problémy s vodou, o kterých u aut jiných značek neslýcháme. Automobilky běžně testují své vozy po celém světě za různých klimatických podmínek, nachytat ale nějakou Teslu při testech byť v oné Kalifornii je celkem neobvyklé. A když se to stane, je nějaký prototyp nachytán právě tam. Intenzivní zkoušky někde za polárním kruhem... Nevíme o nich, Američané nejspíše v rámci úspory nákladů dali hlavně na virtuální simulace, ale to je pořád jen teorie. Strom života je vždy zelenější.
Loni jsme psali o tom, že starším Teslám v dešti odchází motory. Do jejich jinak voděvzdorných obalů prostě po nějakém čase začne pronikat voda a je pak jen otázkou času, než jim vystaví stopku. Brát to Tesla jako následek nedostatečného testování dlouhodobé odolnosti a opravovat tyto závady jako záruční, asi z toho velký humbuk není. To ale odmítá a vinu valí na majitele, kteří prý měli s vozy jezdit zaplavenými oblastmi. Ti ale něco takového nepřipouští a vždy uvádí, že problém nastal při nebo po jízdě v silnějším dešti.
Nemusí ale jít jen o motory, jak ukazuje případ Larryho a Carolyn Campbellových, kteří si v roce 2016 pořídili jako novou Teslu Model S. Jakožto obyvatelé Hongkongu nemají problém takový vůz dlouhodobě používat, v tomto městě pomalu není kam dojet. Nebo spíše neměli, neboť když loni v srpnu chtěla Carolyn vyzvednout děti ze školy, auto jí za silného deště vypovědělo službu.
To se může stát, po jeho odtažení do servisu ale Tesla zjistila, že do baterie se dostala voda a musí být vyměněna. Proč ne, po 6 letech je stále v záruce. Jak už jsme ale výše zmínili, Tesla nemá své vlastní záruky moc ráda, a tak manželům Campbellovým řekla, že auto bylo zatopeno nebo s ním někdo jezdil zaplavenými oblastmi a záruka tím padá. Cena za nový akumulátor? 171 000 hongkongských dolarů, tedy asi 478 tisíc Kč.
Manželé takovou úhradu odmítli, neboť auto prý nikdy zatopeno nebylo a jeli se s ním nanejvýš v silném dešti - stejně jako v předchozích případech s motory. Samozřejmě na tomto místě můžeme říci, že majitelé nemusí mluvit pravdu, stejně jako si může vymýšlet Tesla, další dění ale svědčí spíše o tom druhém. Ačkoli automobilka poskytla manželům fotografie vodou zasaženého akumulátoru, odmítla jim poskytnout servisní protokol, který měl svědčit o tom, že baterie byla fyzicky poškozena a nenateklo do ní jen tak. Tesla pouze tvrdila a dodnes tvrdí, že paket byl poškozen.
Že se Tesla i tentokrát snaží zastřít trochu jinou realitu, dosvědčuje i její další krok. I když trvá na tom, že ve zničení akumulátoru je nevinně, nabídla manželům prý z dobré vůle totéž řešení za 91 000 HKD, tedy asi za 249 tisíc Kč. To by asi stěží udělala, pokud by k poruše objektivně nedošlo její vinou, navíc s touto nabídkou přišla až v momentě, kdy hrozila medializace případu.
Věc tak zůstává dodnes nevyřešena a pokud se obě strany nedomluví, bude nejspíše muset rozhodnout soud. V tuto chvíli to ale vypadá, že Tesly jsou na vodu poněkud citlivější, než je obvyklé a odnáší ty nejcennější komponenty. Onen skoro půlmilion za baterii může snadno přesahovat hodnotu celého vozu po 6 letech provozu a opravy motorů za v přepočtu 170 tisíc Kč také nejsou nic levného. Je-li vše dáno neschopností Tesel dlouhodobě odolávat nástrahám počasí, nebylo by od věci začít tato auta testovat také jinde. Bohužel pro automobilku, ani v Austinu v Texasu špatné počasí moc neznají...
Podobná Tesla Model S podle všeho nezvládla nástrahy deštivého počasí a odnesla to její baterie. I když byla v záruce, automobilka majitelům tvrdí, že auto bylo zatopeno a odmítá vzít opravu na sebe, podobně jako už dříve v případě motorů. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: South China Morning Post
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 44 minutami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 3 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva