Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek
3.7.2019 | Mirek Mazal
Pokud bychom hledali obdobu Ferdinanda Piëcha na opačné straně Atlantiku, těžko bychom narazili na příhodnější jméno než Lee Iacocca. Stojí za novodobým úspěchem Fordu i záchranou Chrysleru před úpadkem.
Jedna z největších postav automobilové historie, Lido Anthony Iacocca, kterému nikdo neřekl jinak než Lee, je mrtev. Ve věku 94 let zemřel za zdmi svého domova v kalifornském Bel Air po dlouholetém boji s Parkinsonovou chorobou. Mimořádně schopný manažer s doutníkem mezi prsty byl obchodní talent od pánaboha a významnou postavou se stal už na přelomu 50. a 60. let minulého století.
Lee si zaslouží ocenění především za velkolepou záchranu Chrysleru po nástupu do jeho čela v roce 1978. Provedl nutnou restrukturalizaci krachujícího podniku a za zázrak je považována jím vyjednaná půjčka ve výši jedné miliardy dolarů, za kterou se tehdy zaručila sama americká vláda. Úvěr posvěcený politickou reprezentací byl excelentní tah, který poskytl automobilce záchranné lano, bez nějž by jistě padla na dno propasti.
Veškeré pohledávky ručené vládou byly splaceny již v roce 1983, protože si šéf Chrysleru prosadil vývoj a výrobu nových platforem sloužících do té doby nenabízeným modelům. Rozmanitější nabídka opírající se zbrusu novou techniku rychle vrátila Chrysler do zisku, a tak si pod dohledem Iaccocy mohl dovolit koupit i Jeep za 1,5 miliardy dolarů (dnes 33,8 mld. Kč). Po srovnání - nyní analytici z Wall Street oceňují hodnotu Jeepu na cca 32 miliard dolarů (721 mld. Kč).
Koncern Fiat Chrysler Automobiles nezapomněl na oddanost zesnulého manažera a na památku uvedl ve svém oficiálním prohlášení, že „Iacocca sehrál historickou roli v řízení Chrysleru v dobách krize. Z krachující firmy vytvořil skutečnou konkurenční sílu. Byl jedním z největších vůdců naší společnosti a automobilového průmyslu jako takového. Zastával rovněž silnou roli na národní scéně jako významný obchodník a filantrop. Lee nám dal způsob uvažování, který nás pohání ještě dnes - ten, který se vyznačuje tvrdou prací, oddaností a pevnou vůlí.“
Iaccoca se ale ve vedení Chrysleru neobjevil zničeho nic. Už před vrcholem své kariéry se pohyboval velmi vysoko a ve svých 36 letech se stal nejmladším viceprezidentem a generálním ředitelem Fordu. Z pozice respektované autority přesvědčil ostatní kolegy, aby v roce 1964 vyvinuli Mustang ve formě cenově dostupného kupé, které by mělo oslovit srdce a finanční konta Američanů. Trefa do černého, ze které Ford profituje dodnes, zabetonovala ambiciózního manažera v pozici nejvyššího šéfa celého Fordu. Tím zůstal až do roztržky s Henrym Fordem II. a následným přestupem ke Chrysleru.
V Michiganu čekalo to nejlepší v profesním životě kalifornského experta. Kromě Mustangu se Lee později podepsal pod vznik Dodge Viper. Schválení do výroby bylo otázkou jedné zkušební jízdy pod dohledem autorů prototypu. Testování před konečným odsouhlasením šéf firmy rychle ukončil s dotazem na vývojáře: „A na co ještě čekáte?“
Někteří nemohou zapomenout ani na slavnou tiskovou konferenci z roku 1991. Dnes už se s úsměvem vzpomíná na událost, kdy Lee nechal před novináře vystavit kupé Dodge Stealth, pomocí kterého jako by mimoděk uvedl převratné Lamborghini Diablo z italské továrny spadající tehdy též pod křídla americké korporace.
Je toho hodně, co Iaccoca automobilovému světu dal a čím je do jisté míry živ dodnes - na některé další momenty můžete zavzpomínat s pomocí fotek a videí z archivu Chrysleru níže. Na celém světě bychom našli opravdu jen pár lidí, kteří prožili tak dlouhou a tak úspěšnou kariéru v automobilovém světě. Lee Iaccoca je mrtev, jeho odkaz ale bude živ ještě hodně dlouho.
















Lee Iacocca spojil celý svůj život s automobilovým průmyslem, stal se strůjcem moderního úspěchu Fordu a Chrysleru
Zdroj: FCA
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Někdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včeraNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
včeraTři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
včeraAlespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
včeraNejnovější Mercedes nevypadá jako z pouti jen uvnitř, jeho příď i záď zvedají obočí ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva