Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zelené auto roku 2013: vida, jde to i bez elektromobilů
26.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Vypadá to, že ne všechny automobilové ankety a jejich porotci ztratili smysl pro realitu. Třeba americká Green of the Year se obejde i bez elektromobilů.
Pokud se podíváte na výsledky předchozích ročníků ankety Zelené auto roku (Green Car of the Year) pořádané americkým čtvrtletníkem Green Car Journal a společností RJ Cogan Specialty Publications Group, tak za sedm let své existence nenechala - na rozdíl od evropské COTY hodnotící nejen „zelená“ auta - ani jednou zvítězit elektromobil. Není to trochu zvláštní?
Nechci dělat ukvapené závěry, ale mám tak trochu dojem, že to má co dělat s porotou, ve které nesedí jen lidé zabývající se řešením environmetálních problému, jako třeba oceánolog Jean-Michel Cousteau, ale také osobnosti z druhé strany barikády - Mario Andretti, Jay Leno nebo Carroll Shelby, který se letošního ročníku bohužel již nezúčastní.
Jen tak pro zajímavost. O titul Green Car of the Year 2012 se loni kromě jiného ucházely elektrické Mitsubishi i a Ford Focus Electric a přestože měl Shelby více než vřelý vztah k Fordu a Jay Leno byl několikrát přizván k testování prototypu elektromobilu postaveného ještě na základech minulé generace Focusu, přesto ani jedno ze zmiňovaných aut prvenství nezískalo. Místo nich brala zlato relativně obyčejná Honda Civic Natural Gas poháněná stlačeným zemním plynem CNG.
Závěry z této malé sondy do volby „zeleného vozu roku“ ve Spojených státech a evropským „automobilem roku“ v EU, si jistě každý udělá sám, my se teď podíváme, jak vypadá skladba strojů přihlášených do soutěže Green Car of the Year 2013. Jak se totiž zdá, může existovat i bez elektromobilů, přestože se letos začala v USA prodávat Tesla Model S.
K letošním finalistům patří Dodge Dart Aero, sedan postavený na základech Alfy Romeo Giulietta, který v tomto provedení dostal pneumatiky s nižším valivým odporem, zadeklovanou podlahu, masku chladiče s aktivně ovládanými klapkami a odlehčené hliníkové komponenty na podvozku, ale jinak je poháněný standardní přeplňovanou čtrnáctistovkou.
Další v pořadí jsou dva Fordy - Fusion a C-Max, přičemž o prvenství se neuchází tříválcové turbo, ale atmosférický dvoulitr spřažený s elektromotorem o celkovém výkonu 190 koní a téměř symbolickou aparaturou baterek o kapacitě jen 1,4 kWh. Kompaktní van C-Max je na tom stejně, akorát je možné pořídit jej i jako plug-in verzi Energi s kapacitou nijak závratných 7,6 kWh.
Posledními do partie jsou dva japonské vozy Toyota Prius C využívající dávno známy technický základ se zážehovou patnáctistovkou a pak Mazda CX-5 Skyactive, která pro změnu nepotřebuje dodatečnou sadu akumulátorů vůbec.
Takže si to shrňme. O titul amerického zeleného automobilu pro celý příští rok se neuchází žádný elektromobil, v nominaci je pouze jedna evropská downsizingová jednotka dohánějící ztrátu objemu přeplňováním (1,4 MultiAir) a z pěti aut dokonce dvě nejsou ani hybridní.
Finalisté ankety Green Car Of The Year 2013
Dodge Dart Aero

Ford Fusion
Ford C-Max
Mazda CX-5 Skyactive
Toyota Prius C
Vítězové předchozích ročníků ankety Green Car of the Year
2006: Mercury Mariner Hybrid
2007: Toyota Camry Hybrid
2008: Chevrolet Tahoe Hybrid
2009: Volkswagen Jetta TDI (na hlavním obrázku)
2010: Audi A3 TDI
2011: Chevrolet Volt
2012: Honda Civic Natural Gas
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
dnesChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
před 8 hodinamiPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 10 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 11 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
dnesPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
dnes
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 02.23. 21:21 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 19:54 - PepaSFI
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch