Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zbytečná moderna: neintuitivní volič automatu Jeepu stojí už za 121 nehodami
10.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Obsluhovat volič automatu bylo donedávna jednoduché jak facka. Pak přišly knoflíky a joysticky, ten v Jeepu je obzvláště matoucí.
V dobách, kdy měly automatické převodovky tři nebo čtyři stupně, byly jejich voliče naprosto jednoduché. Byla to prostě páka, kterou člověk přesouval mezi požadovanými pozicemi a vybíral si mezi nabízenými písmenky a čísly. Po sjednocení posloupnosti u všech aut na P R N D a případně O/D, L, S nebo nějaká čísla. Snad nebylo jednodušší věci, kterou lze v autě nějak ovládat a není to volant nebo pedál.
U této jednoduchosti byla klíčová jedna věc - volič vždycky u daného písmenka zůstal, takže jedním pohledem nebo i položením ruky bylo vidět, co je zrovna zařazeno. V drtivé většině případů je taky někde indikátor, kontrolka na přístrojovém štítu, svítící písmenko na displeji nebo jen jasněji rozsvícené písmenko u voliče. Obsluhu tohoto zařízení zvládl úplně každý, kdo byl dost inteligentní na to, aby dosáhl na řidičské oprávnění.
Jenže pak přišly moderní nápady tento volič inovovat, pozměnit, prostě znovu vynalézt kolo. Aston přišel s tlačítky, která mačkáte podle toho, jestli chcete jet dopředu, dozadu nebo parkovat. Jaguar Land Rover má výsuvný knoflík, kterým člověk otáčí podobně jako posuvným voličem. A nejnovější přírůstek na poli zbytečných inovací je volič, který vypadá jako klasický volič, ale nikam se neposouvá.
Něco takového má např. BMW, ale tam člověk od pohledu odhadne, že to bude spíš joystick než volič a podle toho k tomu přistupuje, navíc alespoň parkovací poloha má svou „fyzickou pozici”. Problémy se však objevují u Jeepu Grand Cherokee, kde se člověk opravdu dívá na klasický posuvný volič - tedy, alespoň si to myslí, dokud se nepodívá, jak se s tímto zařízením pracuje, např. na videu níže. Tenhle „elektronický volič”, jak je nazvaný Jeepem, se totiž vždycky vrací do své původní polohy a je několik různých způsobů, jak za něj zatáhnout, podle toho, co chcete zařadit.
Systém má dvojí indikaci aktuálně zařazeného režimu - jednak aktuální písmenko svítí na voliči a jednak to je vidět na displeji přístrojového štítu. Přesto však podle NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) to je právě zmatečný volič převodovky u vozů FCA, který stojí za více než stovkou dopravních nehod. Volič podle NHTSA „není intuitivní a nabízí chabou haptickou a vizuální zpětnou vazbu řidiči, což zvyšuje možnost volby nechtěného režimu”.
Našli se údajně lidé, kteří vystoupili z auta, když bylo zařazeno D místo P a vůz se tak dal do pohybu bez řidiče. Systém sice píská, když otevřete dveře a není zařazeno P, ale auta dnes na řidiče pískají a zvoní z tolika důvodů, že další, i třeba trochu jiný pískot navíc nemá moc velký efekt. Zmatečný je také start-stop, který umí motor vypnout, když je zařazeno D a stojíte na brzdě, ale už nikoliv, když je zvoleno P.
Takže někdo roztržitý může se zařazeným D a vypnutým motorem vyskočit z auta, které po uvolnění brzdy motor nahodí a rozjede se. Nijak rychle, ale když máme co do činění s dvoutunovým SUV, jízda krokem stačí. Ty tam jsou start-stopy a elektronické ruční brzdy, které mají řidiči vylepšovat život, ale neumí se očividně aktivovat, když se auto má rozjet a v sedačce řidiče nikdo nesedí. Určitě je tak jde naprogramovat a za rychlejší jízdy tuhle jejich funkci odstavit, protože nechceme zatáhnout ruční brzdu na dálnici, když se zvedáte, abyste si upravili košili nebo něco vytáhli z kapsy.
Výsledkem je 314 stížností na funkci voliče a většina z nich se vztahuje právě k Jeepu Grand Cherokee. 121 z těchto stížností obsahovalo nehodu a 30 z těchto nehod bylo se zraněním - včetně např. fraktury pánevní kosti, což není úplně drobný zdravotní problém. Jistě, Grand Cherokee se prodává po desetitisících, ale je hloupost postavit auto, jehož základní funkce bude umět ovládat jen většina zákazníků a nikoliv všichni.
Tenhle matoucí volič byl už z dotčených aut - Grand Cherokee, Chrysler 300 a Dodge Charger - stažen a nyní tu je otočný knoflík podobně jako u Jaguarů. Svolávací akce na auta vyrobená s „elektronickým voličem” nebyla zatím ohlášena, ale z „vyšetřování” se stala „inženýrská analýza”, což znamená, že jsme od svolávací akce jen kousek.
Na jednu stranu můžete říci, že jde o chybu uživatele a budete mít pravdu. Na druhou stranu je otázkou, jestli takovým chybám musí nějaké řešení nahrávat. A je třeba jedním dechem dodat, že u FCA si museli být vědomi, že tento volič není ideální, když kdysi Mopar stvořil instruktážní video, jak s ním zacházet a z aut jej pak poměrně rychle stáhl.
Především se ale musíme ptát, co automobilky vede k tomu dokola vymýšlet vymyšlené a zaplavovat nás elektronickými nesmysly. Co bylo špatně na normálních posuvných voličích automatů, když tlačítka, knoflíky a elektronické věci, co se tváří jako voliče, ale nejsou jimi, zabírají často stejný prostor, jen jsou zbytečně složitější? Možná nejsou tak moderní, možná tak dobře nevypadají, ale kdyby měl Grand Cherokee normální volič převodovky, nestěžoval by si jistě nikdo...
Tahle věc v Jeepu Grand Cherokee vypadá jako normální volič, ale není tomu tak, jak ukáže video
Acura TLX (vlevo) a Lincoln MKX (vpravo) nabídnou tlačítka řazení
Knoflíky Chrysleru 200 (vlevo) a Jaguaru XF (vpravo) jsou ještě pochopitelné
U BMW (vlevo) a Jaguaru F-Type (vpravo) máme joysticky, proč? I tohle je ale lepší než „maskovaný joystick” v Grand Cherokee
Zdroje: NHTSA, FCA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva