Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zatčený šéf Renaultu poskytl první rozhovor zpoza mříží, jeho slova potvrzují tušené
30.1.2019 | Petr Prokopec
Z vedení Nissanu a Mitsubishi jej odvolali, post šéfa Renaultu opustil sám. S rozvázanýma rukama se může soustředit na svou obhajobu a hned se pustil do tvrdého útoku.
Již déle než dva měsíce zůstává Carlos Ghosn v chladné cele tokijské vazební věznice. Ta rozhodně není místem, kde bychom jednoho z nejvýše postavených automobilových manažerů čekali, tím ale Ghosn vlastně již pár dnů není. Na svou roli šéfa Renaultu rezignoval minulý týden, Nissan a Mitsubishi se jej pak zbavily prakticky ihned poté, co finanční skandál vešel najevo.
Ghosnovi byla opětovně zamítnuta kauce, neboť soud se obával toho, že by někdejší šéf aliance mohl ze země uprchnout. To sice manažer vyvrací s tím, že žádný útěk neplánuje, neboť hodlá získat zpátky svou čest, justice ale byla neoblomná. Nicméně i tak došlo v jeho případě k zásadnímu průlomu - Ghosnovi bylo umožněno poskytnout původně 15minutové a po žádosti Ghosna o prodloužení nakonec 20minutové interview japonské mediální společností Nikkei. Konečně tak mohl říci světu svou verzi příběhu.
Než se ovšem k jeho slovům dostaneme, jen připomeneme, proč je rozhovor opravdu přelomovou záležitostí. Japonský soudní systém na obviněné pohlíží v podstatě jako na vinné. Vyšetřovatelé proto mohou vězně vyslýchat až osm hodin denně bez přítomnosti advokátů. Ti mají přístup ke svému klientovi omezený, přičemž jsou v podstatě jediným kontaktem s okolním světem. Zakázány jsou rovněž telefony, počítače i návštěvy příbuzných.
Ghosn navíc musel luxusní rezidence vyměnit za malou a chladnou celu, kde má jen umyvadlo a postel, k jídlu pak třikrát denně dostává pouze rýži. Není tedy divu, že za mřížemi již shodil deset kilogramů. Přesto ale zůstává nezlomen a je odhodlán bojovat za svou nevinu. V rozhovoru uvedl, že „nemá pochyb“ o tom, že veškerá obvinění jsou dílem „komplotu a zrady“, které na něj přichystali vedoucí špičky Nissanu. Tím potvrdil to, co od začátku tušíme, že přinejmenším bude tvrdit - i kroky samotného Nissanu tomu nasvědčovaly.
Proč by se automobilka, kterou před dvaceti lety zachránil před bankrotem, zachovala tak macešsky? Důvod je prostý - Japoncům v mezičase narostl hřebínek a již se jim nelíbilo, že jim vládne mnohem menší Renault. Požadovali proto mnohem větší nezávislost, což bylo v rozporu s Ghosnovými plány. Ten naopak chtěl alianci tří partnerů - tedy i již zmíněného Mitsubishi - ještě více upevnit.
Ghosn svůj záměr sjednotit tři značky „pod jeden holding při zachování samosprávy“ projednával již loni v září se šéfem Nissanu Hiroto Saikawou. Na schůzku chtěl pozvat i šéfa Mitsubishi Osamu Maska, nicméně Saikawa požadoval jednání mezi čtyřma očima. I to by mohlo naznačovat, že v rámci aliance došlo na komplot, jehož se Ghosn stal obětním beránkem. Kromě zpronevěry Ghosn odmítá i připodobňování jeho řízení firmy k diktátorství.
Jak je ale zjevné, Ghosn chtěl znát názory na upevnění partnerství od všech stran, a to napřímo, nikoliv skrze prostředníky. To se mu nepodařilo, namísto toho byl jen o dva měsíce později pár minut po dosednutí firemního tryskáče na tokijském letišti zatčen. „Lidé si snadno přeloží pevné vedení jako diktátorství, tím však jen ohýbají realitu ti, kteří se mě chtějí zbavit,“ uvedl ke svému nařčení během rozhovoru Ghosn.
Francouzský manažer libanonského původu se rovněž vyjádřil i k dalším obviněním, kupříkladu sporný nákup nemovitostí v Brazílii či Paříži měl být plně posvěcen Nissanem. A v případě plateb Khaledu Juffalimu, jimiž měl převést osobní ztráty na automobilku, se jednalo o odměnu za upevnění pozice Nissanu na Středním východě z tzv. šéfovské rezervy, tedy z peněz, s nimiž mohl volně nakládat.
Všechna obvinění odmítá a označuje je za vyfabrikovaná. Platbu Juffalimu podle něj posvětil i regionální šéf Nissanu spolu s dalšími třemi členy vedení. Šéfovská rezerva podle ně není „černá schránka” na peníze a jakékoli výplaty z ní podléhají schválení širšímu vedení firmy. Koupě nemovitostí pak byly posvěceny právní oddělením firmy: „Hari Nada to všechno dělal,” vzpomíná Ghosn na bývalého šéfa právního oddělení a dodává, že nemovitosti byly třeba, aby mohl v bezpečí pracovat a setkávat se s lidmi v dotčených zemích.
Ghosn říká, že veškeré jeho kroky byly prý vždy vedeny v zájmu Nissanu a výsledky firmy nechť jsou nejlepším důkazem toho, jak firmu vedl. „Udělal jsem něco nevhodného? Nejsem právník, neznám možné interpretace těchto událostí, ale všichni o nich věděli. Tak proč nikdo nic neřekl?” prohlásil zjevně frustrovaný Ghosn na adresu interního vyšetřování tvářícího se, jako by odkrývalo něco nového.
Na adresu místa, na kterém je zadržován, řekl jen tolik, že má své silnější i slabší stránky a v případě svého zdravotního stavu prohlásil, že se mu vede dobře. Nyní tedy známe i stanovisko druhé strany na většinu z dosud probíraného, rozhodující ale nakonec jistě bude až bitva právního týmu s japonskými vyšetřovateli před tamním soudem. K tomu velmi pravděpodobně dříve než v dubnu nedojde, Japonci se ohánějí složitostí případu. Ghosn přitom nejspíše po celou dobu zůstane ve vězení, které se mu tak nedobrovolným domovem stane minimálně na půl roku.
Carlos Ghosn poskytl vůbec první rozhovor od svého listopadového zatčení, dle něj za vším stojí komplot a zrada Nissanu
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
dnes - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nejnovější články
- Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
před 2 hodinami - Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
před 4 hodinami - Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před 5 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 7 hodinami - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva