Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomeňte na Lady. V západnějších částech Evropy skončily a už se nevrátí
16.11.2018 | Petr Prokopec
Pro některé Čechy to může být složité přijmout, s Ladami už ale v zemích Evropské unie dále počítat nemůžeme. Hlavní důvody jsou dva a nepřekvapí vás zřejmě ani jeden. Naděje na aspoň částečný zvrat ale existuje.
Pokud patříte mezi fanoušky aut ruské Lady, ze stávající situace budete nejspíše rozčarováni. Nová evropská pravidla vyžadující homologaci dle měřícího cyklu WLTP totiž v podstatě způsobila ukončení jejich prodeje. K mání je dnes již jen omezený počet skladových vozů s homologací dle starých pravidel, po jejichž prodání se brány většiny dealerství nejspíše zcela zaklapnou. Rusové totiž momentálně neplánují, že by vyrazili dále na západ od svých hranic, a to ani ve vzdálenější budoucnosti.
Šéf AvtoVAZu Yves Caracatzanis uvedl, že za touto situací stojí nejen stále přísnější regule Evropské unie, ale také rozhodnutí mateřské aliance Renault-Nissan. Dacia, která též spadá pod její křídla, totiž konstantně roste (v květnu a červnu bylo prodáno přes 50 tisíc kusů za měsíc, což se stalo poprvé v historii) a prostor pro další levnou značku na trhu logicky umenšuje.
Lada sice používá podobnou techniku, ale spíše v případě platforem, nikoli pohonných jednotek. Ty ruské plní emisní normy Euro 5 a Euro 6, ovšem nikoliv momentálně vyžadovanou Euro 6c. A rozhodně ne Euro 6d TEMP, jejíž platnost začíná 1. zářím 2019. Nabízí se použití motorů Dacie, které s normami potíže nemají, ale ani to není jednoduché.
Moderní motory plnící hlavně onu normu Euro 6d TEMP a osazené filtrem pevných částic se totiž neslučují s ruským palivem. Jejich výrobci tedy nemohou garantovat bezproblémové fungování, a tak je v Rusku momentálně ani nenabízejí, ostatně i tamní legislativa je v dané oblasti benevolentnější než v Evropě. Lada by samozřejmě mohla v Toliatti produkovat jak vozy pro domácí trh, tak pro EU s jinými agregáty, nicméně to by bylo znovu drahé, zvláště při jejích současných prodejích v EU. Stačí se podívat na registrace, které vyvrcholily srpnovými 600 prodanými vozy. To je opravdu malé množství, a i kdyby došlo třeba k pětinásobnému nárůstu, příjem navíc jistě nevykompenzuje zvýšení výdajů.
Ruská automobilka tedy v podstatě nemá jinou šanci, než se soustředit pouze na domácí trh či na země, kde přísnější emisní normy nehraj zásadní roli. Caracatzanis pak dodává, že k exportu sice může dojít, ovšem pouze v případě okrajových modelů a jen za předpokladu, že bude mimo Rusko velký zájem.
Jedinou teoretickou šanci má v tomto případě nová generace Lady Niva, jenž byla letos představena ve formě konceptu. Nicméně její sériové provedení není zrovna za dveřmi, dle šéfa AvtoVAZu dorazí až v roce 2021 nebo 2022. Do té doby tedy o ruských vozech můžeme pouze snít, nebo se je pokusit dovézt individuálně.















































Lada se do západnějších částí Evropy nevrátí, hlavně kvůli Dacii a přísnějším emisním regulím. Stanovisko značka může přehodnotit leda v případě druhé generace modelu Niva, která má ale na trh dorazit až někdy v roce 2021 nebo 2022
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Cena pouhých koberečků do Putinovy limuzíny bere dech, aspoň v něčem se skutečně vyrovná Rolls-Roycu a Bentley
před 6 hodinamiZa cenu Fabie je k mání na míru postavený, dodnes nejetý světově unikátní šestiválcový kombík ze zlatých časů BMW
před 8 hodinamiArogantní chování se Volvu opravdu vyplácí, někde jen během posledních tří měsíců přišlo o pětinu dealerů
před 9 hodinamiZ ceny Tesly původně za 3,2 milionu zbylo majiteli už po třech letech krutě málo, levněji by ho vyšlo i Ferrari nebo Porsche
před 11 hodinamiTohle auto má dvakrát větší baterky než ostatní nejlepší elektromobily, přesto nedokáže ohromit skoro ničím
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.09. 18:52 - brnenska.odchytova
- vratné díly/záloha na díly 03.09. 18:42 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 03.09. 17:12 - abgx1
- Detektory policejních radarů 03.08. 09:40 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.07. 18:37 - Tomichika
- S větrem ve vlasech.... 03.07. 14:10 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 03.07. 13:24 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 03.07. 12:33 - pavproch