Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zápolení o rekord Ringu může dostat jasná pravidla. Díky člověku, co ho sám chce
9.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jim Glickenhaus mimo jiné navrhuje, aby zájemci o rekord dorazili na okruh po vlastní ose a čas tak zajeli s pneu použitelnými a použitými v běžném provozu.
Ne, ani dnes nenecháme spát rekord Lamborghini, kterého s novým modelem Huracán Performante dosáhlo na Nordschleife. Jakkoliv se totiž italská značka snažila jeho věrohodnost potvrdit zveřejněním telemetrie, drobný rozdíl v čase na jedno kolo (6:52,01 versus 6:52,10) však pochybnosti zcela nerozptýlil. Třebaže to pochopitelně neznamená, že onoho rekordu Huracán Performante nedosáhl.
Již včera se přitom v reakci na onu telemetrii ozval Jim Glickenhaus, bývalý filmař, nadšený sběratel exkluzivních vozů a duchovní otec supersportu SCG003 s tím, že Lamborghini nevěří. Dle jeho názoru zkrátka Italové odvedli příliš málo práce na to, aby na jejím konci stálo tak enormní zlepšení. Nově proto vyrukoval s plánem na uspořádání tzv. Road Cupu, který by do časů dosahovaných na Ringu vnesl jasno i pravidla.
Glickenhaus totiž navrhl, že by se v rámci závodu 24 hodin Nürburgringu odehrálo také měření jízdní dynamiky silničních aut, a to samozřejmě právě v Zeleném pekle. Všechny vozy by přitom měřené kolo musely zajet na těch samých pneumatikách, na kterých dorazily po vlastní ose z pár desítek kilometrů vzdáleného Kolína. Zamezeno by tak bylo podvodům se závodním obutím, které se jako silniční pouze tváří.
Právě pneumatiky mohou dle Glickenhause stát za opravdu drastickým rozdílem na jedno kolo. Někdejší filmař přitom mluví o půl minutě, což je skoro ten samý náskok, jaký má Performante před základním Lamborghini Huracán. Dokládá to přitom časem, který má na svém kontě závodní provedení SCG003C. „Víme, že kolo může udělat za 6 minut a 20 sekund, a to s 580 koňmi a přítlakem vyšším o 100 kg vůči silniční verzi.“
SCG003S, tedy ona silniční verze, která byla představena v Ženevě a k níž se ještě dostaneme, má ovšem mnohem vyšší výkon při stejné hmotnosti. Glickenhaus si je proto jist, že „na závodních pneumatikách by tento model byl rychlejší než závodní speciál, ale na silničních bude zhruba o půl minuty na kolo pomalejší, počítat lze tedy s časem okolo 6 minut a 40 sekund. Je to přitom tak rychlé kolo, jaké se jenom dá zajet.“
Nápad má tedy někdejší filmař dobrý, stejně jako si evidentně schovává pro danou akci pořádné eso. Je však sporné, zda se nějaký Road Cup vůbec odehraje. S majiteli Ringu totiž Glickenhaus ještě nemluvil. „Nyní si to přečtou v novinách a budou si říkat, co zase ten Jim blbne. Myslím si proto, že je nyní nechám vynadávat a vykřičet. Poté se přes to dokážeme přenést a příští rok se na Nürburgring vrátíme a budeme závodit.“
Z jeho slov je tedy jasné, že letos se Road Cup konat nebude. A momentálně jsme na pochybách, zda k této akci dojde v roce příštím. Stejně tak můžeme jen spekulovat, kolik automobilek by se jí ve výsledku zúčastnilo. V pohoří Eifel je totiž počasí opravdu nevyzpytatelné a snadno se může stát, že v daný víkend bude třeba pršet. Veškeré snahy výrobců by tak přišli vniveč, byť by na tom všichni byli stejně, jakkoli by nebylo špatné, kdyby se výrobci podobnými pravidly řídili i bez ohledu na to, kdy se na Nordschleife objeví.
Nejspíše tedy zůstane u stávajících podmínek, kdy si každý může zajet čas za ideální konstelace v podstatě jak chce. Využít toho samozřejmě může i Glickenhaus, jehož SCG003S přímo vychází ze závodního speciálu a jako takové bylo navrhováno především s ohledem na aerodynamiku. Ta je vskutku působivá, při rychlosti 250 km/h totiž vůz produkuje 703 kilogramů na přítlaku. Zároveň přitom zvládá v zatáčkách přetížení 2,5 g.
Pod karbonovou karoserii se pak nastěhoval 4,4litrový motor biturbo, který produkuje 800 koní a 850 Nm točivého momentu. O jejich přenos na zadní nápravu se stará sedmistupňová závodní sekvence, se kterou SCG003S má zvládat zrychlení z klidu na stovku pod 3 sekundy a nejvyšší rychlost 350 km/h. Máme tu tedy de facto stejnou jízdní dynamiku jako u Lamborghini Huracán Performante.
Glickenhaus nyní doufá, že se mu povede zainteresovat do projektu další investory, kteří mu pomohou rozjet malosériovou výrobu. Momentálně totiž v továrně Manifattura Automobili Torino vznikají pouze testovací prototypy. Jelikož je ovšem SCG003S již v této fázi, dá se předpokládat, že spíše než u ledu skončí v několika garážích. Stát přitom bude minimálně 1,8 mil. USD (cca 45,94 mil. Kč).
Tím ale dnešní etudu na „Ringové téma“ nekončíme, kromě Lamborghini a Glickenhause se totiž v Ženevě ukázal také Christian von Koenigsegg. Tedy zakladatel švédské značky, která má na rekord taktéž spadeno. Loni se dokonce na jeho zisk začala připravovat, vše ale nakonec skončilo havárií modelu One:1 kvůli selhání ABS. Než se tak ale stalo, dosáhl Koenigsegg zajímavého času.
„Když jsme s One:1 absolvovali cvičná kola, dostali jsme se pod sedm minut. Opravdu. A to bylo jen ležérní tempo. Kdokoliv, kdo to auto řídil, říkal: „Pokud na to šlápneme a budeme mít koule, dostaneme se na 6 minut a 40 sekund.“ Poté ovšem přišlo ono hloupé selhání ABS a my jsme to nikdy nemohli prokázat. Cvičná kola jsme přitom nejeli na plný výkon, vůz byl omezen na 900 koní.“
Běžně přitom Koenigsegg One:1 produkuje jeden megawatt, tedy 1 360 koní. Dle jeho duchovního otce by mu ovšem přepnutí na plný výkon ubralo jen asi tři až čtyři sekundy na kolo. Nakonec tedy vše je nejspíše jen o odvaze řidiče. A rovněž majitele, který k něčemu takovému musí dát svolení. Švédové totiž vyrobili pouze šest exemplářů tohoto modelu a všechny byly prodány.
Kromě toho sice vznikl i jeden prototyp, také ten byl ovšem prodán. Je tedy sporné, zda značka najde vůz, se kterým by se na Ring mohla vrátit. Pochyby má ostatně i sám von Koenigsegg, který dodává: „Čas běží. One:1 patřilo mému velmi dobrému kamarádovi a my jej pro něj nyní opravujeme. Budu se ho proto muset zeptat.“ Čímž mimochodem vyvrátil naši domněnku, že automobilka byla na Ringu s vlastním prototypem, který už opravila. Byla tam s jiným vozem, který teprve opravuje.
Pokud se ale Koenigsegg do Zeleného pekla skutečně vrátí, bude vše ještě zajímavé. Švédové totiž cílí na stejný čas jako Glickenhaus. Dost možná tak nakonec budou rozhodovat zlomky sekundy, což je opravdu neobvyklé. Zbytku světa by tím přitom byla hozena dvojitá rukavice, kterou by asi hned tak někdo nezvedl...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
SCG003S dostalo do vínku 800 koní a příkladnou aerodynamiku, Ring tak dle svého duchovního otce zvládne za přibližně 6 minut a 40 sekund
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 4 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 5 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 7 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 8 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva