Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zánovní Škoda Rapid s nejlepším motorem a výbavou v jedovatě zelené je za třetinu ceny nové Octavie kauf dne
4.2.2024 | Petr Miler
Pokud potřebujete normální auto, které nemusí fungovat jako tvůrce image a obstávat před specifickými výzvami, víc hodnoty za peníze stěží koupíte. Tento Rapid je praktický, úsporný, umí se i rozjet, nechybí mu nezbytná výbava a stojí jen něco přes 200 tisíc. Co víc si přát?
Lidé ze škodovky v posledních letech příliš sebekriticky nesmýšlí a na jakékoli impulsy zvenčí reagují dosti podrážděně. Pokud se ale ve vedení firmy pořád najde aspoň jeden racionálně uvažující manažer, musel dlouho litovat, že firma z nabídky v zemích Evropské unie vypustila model Rapid a nepřišla se srovnatelným nástupcem.
Jistě, po pár vlnách korony, rozpoutání války na Ukrajině a těžkostech se dodávkami energií je každý generál. A vzhledem k předchozím úspěchům Škody celkem chápeme, že automobilka nepovažovala model s nepříliš průbojným designem, který byl postaven okolo dávno zaplacené techniky, za dvakrát reprezentativní. A že chtěla nabízet jen „lepší” auta. Faktem ale je, že jí od té doby v nabídce zoufale chybí cokoli pro lidi hledající co nejlepší poměr výkonu a ceny a co nevyžaduje milion čipů, aby se tomu alespoň otevřela okna.
Model Scala zamířil s cenami citelně výš, aniž by nabízel „tolik auta”. A tak se Rapidu prodejně roky ani nevyrovnal, natož aby ho překonal tak, jak Škoda zamýšlela. Muselo uběhnout několik let, během kterých se skoro všechny ostatní škodovky staly nesnesitelné drahými, aby to Scalu vyneslo na výsluní jako jednookého mezi slepci. Loni šlo v Česku už o třetí nejprodávanější model místní značky, což má jediný hlavní důvod - cenu. A teď si představte, že by škodovka dál prodávala ještě podstatně levnější a větší Rapid, to by byly žně.
Nepochybujeme o tom, že s ním (či jeho ekvivalentem) v nabídce, mohla v posledních pár letech bodovat a vynahradit si obrovské prodejní výpadky z Ruska a Číny. Představa, že by obyčejní Češi, Slováci, Němci nebo Britové o takové auto už nestáli, je naprostá iluze, však se stačí podívat na prodejní výsledky nejlevnějších Dacií a levných modelů vůbec - jsou naopak v kurzu víc než kdy dřív, Sandero se málem stalo nejprodávanějším autem Evropy. A nakonec i dnes od dealerů škodovky slýcháme, jak se tento model začal zamlouvat i lidem, kteří nad ním předtím ohrnovali nos.
Na Rapid ale nakonec není nutné jen vzpomínat, jsou ho plné bazary. Problém je jen v tom, že novější auta s malými nájezdy jsou téměř bez výjimky tříválce, se kterými Rapid ztratil podstatnou část své racionální atraktivity. Když ale budete hledat, stále narazíte na sotva jeté kousky ve verzi, kterou jsme kdysi testovali, kde to jen šlo, a nikdy nás nezklamala - 1,2 TSI se 105 koňmi a manuální šestistupňovou převodovkou. To je skutečně nejlepší motor pro Rapid, který dokáže být svižný i úsporný, tichý i uživatelsky příjemný, umí pobavit, odvézt i rodinu... Nebylo to skvělé auto v žádném ohledu, ale byl to výborný univerzál za výborné peníze.
Takových kousků v prodeji mnoho není, jeden se ale nyní objevil u jednoho německého prodejce v (podle nás) lepší verzi liftback, tedy v původním provedení. Působí harmoničtěji a je praktičtější než Sportback, je to taková malá Octavie. Tento kousek má na tachometru navzdory roku výroby 2013 pouhých 28 500 km, které v něm odjezdil jeden jediný majitel. Prodávající říká, že auto je jako nové a vypadá na to, jen se podívejte do interiéru, který není bůhvíjak odolný, zvláště ve světlejších provedeních. Tady je jako nový a podobně na voze vypadá prakticky všechno. Působí jako poklad bazarů, který člověk hledá, když netouží po nutně nejlevnějším autě, ale po vysoké hodnotě za peníze.
Tady je jí hromada, asi nejvíc, co si dokážeme představit. Nevíme tedy, jak moc se vám bude zamlouvat ona jedovatě zelená barva, je ale zajímavá. A jinak jde o stále zánovní auto nižší střední třídy se vším výše zmíněným i velmi slušnou výbavou - vidíme automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, parkovací asistent... Na poměry Rapidu je to vlastně docela luxus, jakkoli to berte relativně vzhledem k tomu, co s většinou aut tohoto jména v bazarech dostanete. Cena? Jen 8 950 euro, tedy asi 220 tisíc Kč. Na poměry dnešního trhu je to pekelně zajímavá nabídka, však i jen i málo lepší než úplně základní Octavia vás bude stát třikrát víc. A na tachometru bude mít jen o 28 500 km míň.
Podle nás je to dnes ideální levné auto pro všechno. Málokterý jiný vůz této třídy nabízí tak ohromně širokou využitelnost, je to vážně Octavia Junior. Navíc je to konstrukčně jednoduché a časem ověřené auto, takže nelze čekat větší technické problémy. A když se objeví, nebude drahé je opravit. Motor 1,2 TSI je velmi úsporný, přitom autem slušně hýbe a téměř není slyšet, bohatá výbava je bonus. Brali bychom, za pár let se lidé mohou divit, že šlo kdysi za zlomek ceny nové baterky do jejich elektromobilu koupit celé tak univerzální auto se skoro nekonečnou perspektivou dalšího využití.
Dodnes zánovní Škoda Rapid 1,2 TSI 105 s šestistupňovým manuálem a velmi solidní výbavou za 220 tisíc korun? Nechali bychom si říci, na normální cestování na středně dlouhé vzdálenosti je to naprosto vyhovující auto s minimálními provozními náklady. Foto: Tomek Autohandel, publikováno se souhlasem
Zdroj: Tomek Autohandel@Mobile.de
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 10 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis