Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění
29.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Skoro nulový zájem o elektromobily je zjevný už z prodejních čísel. Průzkumy Deloitte a JATO, ale ukazují, že s ním nic nenadělají ani obrovské dotace.
Už několikrát jsme psali o tom, že prodeje elektromobilů se prakticky na jakémkoli místě světa limitně blíží nule. Děje se to přesto, že výroba těchto vozidel je silně subvencována (během pár dnů vám ve zvláštním článku vysvětlíme, jak EU bude od příštího roku zprostředkovaně dotovat výrobu jednoho každého elektromobilu částkou okolo 700 tisíc korun) a i zákazníci jsou i statisícovými částkami motivováni k jejich koupi. Někde jsou navíc z peněz daňových poplatníků „zdarma” stavěny i dobíjecí stanice nebo dokonce z těch samých prostředků hrazeny náklady elektřinu potřebnou pro jejich dobíjení. Zájem o tato auta přesto zůstává u ledu.
Již dříve jsme psali, že na Floridě staví stovky dobíjecích stanic pro nula elektromobilů, nedávno jsme zmínili, že prodeje elektromobilů v Británii krátce po zavedení výrazných dotací klesají, aniž by stačily kamkoli vzrůst a můžeme zmínit i další příklady. Např. v Dánsku bylo letos prodáno pouhých 283 elektřinou poháněných aut, i když je tamní úřady dotují částkou až 20 tisíc euro. A konec konců, proč se zabývat dílčími fakty: v Evropě bylo letos za prvních šest měsíců roku prodáno pouze 5 222 elektromobilů, což při 7 120 499 autech, které byly v Evropě prodány za první letošní půlrok, znamená tržní podíl ve výši 0,73 promile.
Ačkoli počet nabízených elektromobilů není nejvyšší a alespoň v těchto globálních číslech jejich prodeje rostou, je zájem zákazníků stále minimální. A to přesto, že ceny jsou díky dotacím v některých zemích stejné jako u konvenčních aut a jsou zde další „provozní úlevy” jako neplacení silničních daní (Nizozemí), neplacení mýta (Londýn), používání pruhů vyhrazených pro autobusy (Oslo) a jim podobné. Lidé z JATO Dynamics tak vyrazili do ulic a vyzpovídali potenciální zákazníky elektromobilů, proč o tyto vozy nemají zájem. A jak zjistili, cenový faktor v tom nehraje takovou roli, jak byste mohli očekávat.
Podle výsledků průzkumu je hlavním důvodem nezájmu omezená využitelnost vozů samotných. Zákazníci zkrátka nechtějí platit ani nízké sumy za vozy, které mají dojezd kolem stovky kilometrů při klidné jízdě a potřebují k tomu mnohahodinové dobíjení. Navíc jsou zde nezodpovězené otázky okolo životnosti akumulátorů a jejich cen. Tento týden jsme psali silném elektromobilu Electric RaceAbout, který na Nordschleife na jedno nabití, které by běžné zásuvce zabralo desítky hodin, vydrží jezdi asi tak 10 minut. Pravda, není to zrovna typické využití, ale v plné nahotě ukazuje ohromný kontrast mezi dobou nabíjení a dobou použití, který zákazníci odmítají akceptovat. A to jde o vůz s masivním půltunovým balíkem akumulátorů.
Navíc nejde o jediný průzkum, který to dosvědčuje. Též firma Deloitte & Touche letos vyzpovídala 13 000 zákazníků v 17 zemích celého světa, aby zjistila, že - bez ohledu na cenu - o elektromobily v jejich současné podobě stojí od 2 do 4 procent lidí v závislosti na tom kterém kontinentu. To je pořád zoufale málo na to, aby se prodeje kamkoli posunuly. Ano, teoretický zájem o elektrický pohon projevilo od 55 do 85 procent lidí, ale pod podmínkami jako je dojezd alespoň 320 km nebo doba dobíjení do půl hodiny. To ale samozřejmě na věci nic nemění, neboť limitem elektromobilů není to, že jsou elektrické (ani my proti těmto vozům jako takovým nic nemáme), ale to, že jsou ve své současné podobě nepoužitelné a nezdá se, že by se na tomto faktu mělo cokoli změnit. Přesto nám je zejména EU hodlá tlačit hlava nehlava a myslí si, že to zvládne svou tradiční kombinací: pokutami a dotacemi.
Potěšitelné v tomto směru je, že zákazníci evidentně nejsou hloupí a nenechají se opít rohlíkem. Vypadá to totiž, že i kdyby se EU udotovala k smrti (což se doufejme brzy stane), nic nezmění na tom, že lidé budou preferovat především funkční řešení. A něco takového dnešní ani chystané elektromobily pro drtivou většinu populace nepředstavují.
Nissan Leaf je symbolem současné „elektrické revoluce”. Revoluce, která nastala leda v PR materiálech těch, kteří si takový vývoj z nějakého důvodu přejí. Zákazniky dnešní elektrická řešení evidentně neoslovují, i když jsou výrazně subvencována.
Zdroje: Deloitte & Touche, JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 4 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 5 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 7 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 8 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva