Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem zákazníků o elektromobily je minimální, masivní dotace stav nemění
29.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Skoro nulový zájem o elektromobily je zjevný už z prodejních čísel. Průzkumy Deloitte a JATO, ale ukazují, že s ním nic nenadělají ani obrovské dotace.
Už několikrát jsme psali o tom, že prodeje elektromobilů se prakticky na jakémkoli místě světa limitně blíží nule. Děje se to přesto, že výroba těchto vozidel je silně subvencována (během pár dnů vám ve zvláštním článku vysvětlíme, jak EU bude od příštího roku zprostředkovaně dotovat výrobu jednoho každého elektromobilu částkou okolo 700 tisíc korun) a i zákazníci jsou i statisícovými částkami motivováni k jejich koupi. Někde jsou navíc z peněz daňových poplatníků „zdarma” stavěny i dobíjecí stanice nebo dokonce z těch samých prostředků hrazeny náklady elektřinu potřebnou pro jejich dobíjení. Zájem o tato auta přesto zůstává u ledu.
Již dříve jsme psali, že na Floridě staví stovky dobíjecích stanic pro nula elektromobilů, nedávno jsme zmínili, že prodeje elektromobilů v Británii krátce po zavedení výrazných dotací klesají, aniž by stačily kamkoli vzrůst a můžeme zmínit i další příklady. Např. v Dánsku bylo letos prodáno pouhých 283 elektřinou poháněných aut, i když je tamní úřady dotují částkou až 20 tisíc euro. A konec konců, proč se zabývat dílčími fakty: v Evropě bylo letos za prvních šest měsíců roku prodáno pouze 5 222 elektromobilů, což při 7 120 499 autech, které byly v Evropě prodány za první letošní půlrok, znamená tržní podíl ve výši 0,73 promile.
Ačkoli počet nabízených elektromobilů není nejvyšší a alespoň v těchto globálních číslech jejich prodeje rostou, je zájem zákazníků stále minimální. A to přesto, že ceny jsou díky dotacím v některých zemích stejné jako u konvenčních aut a jsou zde další „provozní úlevy” jako neplacení silničních daní (Nizozemí), neplacení mýta (Londýn), používání pruhů vyhrazených pro autobusy (Oslo) a jim podobné. Lidé z JATO Dynamics tak vyrazili do ulic a vyzpovídali potenciální zákazníky elektromobilů, proč o tyto vozy nemají zájem. A jak zjistili, cenový faktor v tom nehraje takovou roli, jak byste mohli očekávat.
Podle výsledků průzkumu je hlavním důvodem nezájmu omezená využitelnost vozů samotných. Zákazníci zkrátka nechtějí platit ani nízké sumy za vozy, které mají dojezd kolem stovky kilometrů při klidné jízdě a potřebují k tomu mnohahodinové dobíjení. Navíc jsou zde nezodpovězené otázky okolo životnosti akumulátorů a jejich cen. Tento týden jsme psali silném elektromobilu Electric RaceAbout, který na Nordschleife na jedno nabití, které by běžné zásuvce zabralo desítky hodin, vydrží jezdi asi tak 10 minut. Pravda, není to zrovna typické využití, ale v plné nahotě ukazuje ohromný kontrast mezi dobou nabíjení a dobou použití, který zákazníci odmítají akceptovat. A to jde o vůz s masivním půltunovým balíkem akumulátorů.
Navíc nejde o jediný průzkum, který to dosvědčuje. Též firma Deloitte & Touche letos vyzpovídala 13 000 zákazníků v 17 zemích celého světa, aby zjistila, že - bez ohledu na cenu - o elektromobily v jejich současné podobě stojí od 2 do 4 procent lidí v závislosti na tom kterém kontinentu. To je pořád zoufale málo na to, aby se prodeje kamkoli posunuly. Ano, teoretický zájem o elektrický pohon projevilo od 55 do 85 procent lidí, ale pod podmínkami jako je dojezd alespoň 320 km nebo doba dobíjení do půl hodiny. To ale samozřejmě na věci nic nemění, neboť limitem elektromobilů není to, že jsou elektrické (ani my proti těmto vozům jako takovým nic nemáme), ale to, že jsou ve své současné podobě nepoužitelné a nezdá se, že by se na tomto faktu mělo cokoli změnit. Přesto nám je zejména EU hodlá tlačit hlava nehlava a myslí si, že to zvládne svou tradiční kombinací: pokutami a dotacemi.
Potěšitelné v tomto směru je, že zákazníci evidentně nejsou hloupí a nenechají se opít rohlíkem. Vypadá to totiž, že i kdyby se EU udotovala k smrti (což se doufejme brzy stane), nic nezmění na tom, že lidé budou preferovat především funkční řešení. A něco takového dnešní ani chystané elektromobily pro drtivou většinu populace nepředstavují.
























Nissan Leaf je symbolem současné „elektrické revoluce”. Revoluce, která nastala leda v PR materiálech těch, kteří si takový vývoj z nějakého důvodu přejí. Zákazniky dnešní elektrická řešení evidentně neoslovují, i když jsou výrazně subvencována.
Zdroje: Deloitte & Touche, JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins