Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o manuální převodovky v USA stoupá, je největší za poslední léta
3.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
V USA se dále zvyšuje zájem o manuální převodovky. A to i navzdory tomu, že na tamním trhu počet takto vybavených vozů dlouhodobě klesá.
Aby bylo předem jasno, není důvod na pozdvižení. Řidiči v Severní Americe pořád dávají ve více než devíti případech z deseti přednost vozům vybaveným pouze dvojicí pedálů. Americká stránka Edmunds a posléze USA Today si však všimly změny v chování zákazníků, které se významně odlišovalo nejen od předchozího roku, ale také zmapovaného vývoje za několik posledních let. Jak vypadají poměrná čísla?
Ve sledovaném období od ledna do března 2012 nabízely ve Spojených státech zastoupené značky celkově 2 360 modelů, přičemž jen devatenáct procent z nich bylo v prodeji také s manuální převodovkou. V roce 2007 to bylo 2 391 různých typů, podíl manuálů ale tvořil až 29 procent. A vzájemné srovnání? Letos odjelo od prodejců 6,5 procenta nových aut se spojkovým pedálem, což není mnoho, jenže před pěti lety to bylo jen 2,9 procenta. Relativní nárůst je tedy docela výrazný - vzhledem k dostupnosti aut s manuálem se prodává mnohonásobně více než před léty.
Vývoj naznačoval posun tímto směrem jen velmi mírně. Předloni tvořil podíl manuálních předovek 3,9 %, v roce 2008 to bylo 3,7 %, a to stále za stavu citelně klesající dostupnosti manuálů na trhu. Přesto minulá dekáda již zaznamenala i větší zájem o tento typ převodovek než tomu bylo letos. Třeba v roce 2002 a 2003 to bylo „až“ 8,5 a 8,2 procenta ze všech prodaných automobilů a sledovaný parametr byl vyšší také v letech 2005 (6,7) a 2006 (7,2 %). Tehdy se ovšem dalo v Americe koupit s přímým řazením více než dvojnásobné množství aut oproti dnešku.
„Manuální revoluce” to zatím není, nicméně na místě je otázka, proč se tak děje. Podle analytiků je odpovědí přetrvávající ekonomická stagnace, nebo spíše recese. Lidé jsou si vědomi, že vozy vybavené manuálem jsou v průměru o tisíc dolarů levnější, než ty s automatem. Podle Edmunds, a k tomu se přikláníme i my, hraje roli také to, že menší auta jsou i v Americe vybavována menšími motory, které jsou s manuální převodovkou živější a přitom mají ve většině případů nižší spotřebu.
Dalším faktorem má být údajně zvyk. Lidé kupující manuály se podle amerických médií po šesti letech opět vrací k nákupu nového vozu (auta s manuálem jsou obměňována v průměru jednou za 6,1 roku) a nárazově navýšili čísla, protože byli s tímto způsobem řazení spokojeni. Edmunds v neposlední řadě zmiňuje rovněž vyšší uživatelskou přívětivost aut, jejichž spojky vyžadují k vyšlápnutí méně síly a mají plynulejší záběr.
Se zajímavým vysvětlením ale přichází také Ford. Podle jejich průzkumů se zhruba každý čtvrtý Focus dostane do rodiny s ročním příjmem přes 100 tisíc dolarů a právě tito zákazníci velmi často požadují manuál. Proč? Protože často cestují do zámoří (hlavně do Evropy), kde si vyzkouší pronajatý vůz s manuálem a ten je přesvědčí, že můžou řadit i jinak.
Každopádně zatím lze říci, že řidiči ve Spojených státech mění své návyky jen pomalu. Jestli dosavadní trend vydrží, to se teprve uvidí. Na každý pád je už ve své dosavadní podobě dosti překvapivý, v Evropě už ručnímu řazení hádá světlou budoucnost málokdo.
Za posledních deset let se ve Spojených státech pohybuje zájem o manuální převodovky v řádech několika procent, ale i to stačí, aby třeba BMW pokorně zasalutovalo a Američanům (na rozdíl od Evropy) ten manuál nabídlo. V segmentu sportovních vozů je totiž mezi Američany přímé řazení mnohem populárnější volbou než na Starém kontinentu
Zdroj: USA Today
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024 - Další nová Kia vypadá tak podivně, že ji budou milovat jen její rodiče, při její ceně jí ale odpustíte cokoli
20.12.2024 - Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024 - Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie