Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce
5.4.2019 | Petr Prokopec
Dosud se zdálo, že Tesla má problém auta vyrobit či dodat, nikoli prodat. Nynější realita je ale jiná - vyrábí jich rekordní počet, zájem o ně ale současně klesl až o polovinu.
Aktivity Tesly v prvním letošním čtvrtletí byly více než horečnaté. Kalifornská automobilka odstartovala dodávky Modelu 3 do Evropy a zároveň přišla s jeho základní verzí za slibovaných 35 tisíc dolarů (cca 805 620 Kč). Nebylo tedy od věci, že firma očekávala prodej 54 600 až 58 900 exemplářů. K těmto registracím mělo přibýt ještě přes 21 000 kusů Modelů S a X, celkově tak značka měla od začátku ledna do konce března zákazníkům dodal minimálně 76 tisíc aut. To se ale nestalo.
Poslední Teslou zveřejněná oficiální čísla jsou tak špatná, že je Wall Street ihned označil „velké zklamání“. Značka spočítala pouze 63 tisíc zářezů na pažbě, z čehož 50 900 připadá na Model 3. Oproti prvnímu kvartálu loňského roku, kdy automobilka dodala 30 tisíc aut, jde sice o velké zlepšení, ve srovnání s posledním čtvrtletím 2018 je to o 31 % méně, zájem o Modely S a X se pak propadl téměř o polovinu. A co je možná důležitější, pro Teslu jde o vůbec první pád v dodávkách mezi jednotlivými kvartály.
Elon Musk přitom ještě v lednu tvrdil, že je ohledně prvního čtvrtletí optimistický. O pouhý měsíc později ale již přiznal, že očekává těžkosti. Proto ostatně zaměstnance v motivačním e-mailu žádal, aby udělali vše možné i nemožné proto, aby výroba ještě narostla. Nicméně problém netkví až tak ve Fremontu, aut firma skutečně vyrábí stále více. Potíží je hlavně to, že o auta už není dostatečný zájem, prostě je tolik lidí nekupuje.
K tomu je třeba říci, že 10 600 vozů z oněch prodaných je stále na cestě k zákazníkům. Tesla je nepovažuje za dodaná, i přesto, že od zákazníka vyinkasovala pouze rezervační poplatek či případně zálohu. Kvůli tomu ale začíná být zpochybňována její finanční likvidita. Značka měla na začátku roku k dispozici 3,7 miliardy dolarů (cca 85,17 mld. Kč), ovšem v březnu musela splatit 920 milionů dolarů (21,17 mld. Kč) za obligace. A další platba jí čeká ještě letos v listopadu.
Jakkoliv tedy automobilka všechny ujistila, že navzdory propadu oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku hodlá letos dodat zákazníkům 360 až 400 tisíc aut a s likviditou nemá potíže, jen málokdo jí věří. Pro investory je navíc alarmující již naznačená skutečnost, že dolů nešly jen celkové prodeje, ale zejména prodeje dražších a tím pádem ziskovějších Modelů S a X. Jak jsme zmínili v úvodu, očekáván byl prodej více než 21 tisíc kusů, nakonec ale bylo registrováno jen 12 100 aut - to je nejméně od posledního kvartálu roku 2015, kdy Model X ještě ani nebyl v prodeji.
Zájem o vrcholné modely Tesly se tedy propadl prakticky na polovinu, přičemž obdobný vývoj očekávají analytici i v příštích měsících. To je však pro automobilku špatná zpráva, neboť na konci prvního letošního pololetí bude v Americe ještě dále snížena dotace z původních 7 000 USD (161 130 Kč) na čtvrtinu. A na konci roku pak zmizí úplně, což bude mít další negativní vliv na poptávku ve Spojených státech, na které Tesla dosud stavěla.
Pokles zájmu mezi zákazníky navíc nejsou jediným problémem, s nímž se Tesla musí vypořádat. Včera proběhlo první slyšení Muska před soudem, u kterého jde o spor s americkou Komisí pro cenné papíry. Ta jde šéfovi Tesly po krku již od loňského léta, kdy naznačil možné stažení automobilky z burzy. Tím se ale měl dopustit zavádějícího jednání. A aby se vyhnul možnému vězení, musel Musk souhlasit s pokutou, rezignací na post prezidenta firmy a také tím, že pod kontrolou budou jeho aktivity na Twitteru.
Nicméně v únoru Musk na sociálních sítích oznámil, že Tesla letos vyrobí půl milionu aut. Toto číslo pak posléze upravil na 400 tisíc, dle komise se však dopustil porušení dohody a proto požadovala jeho zadržení. K tomu soud nakonec souhlas nedal, ovšem oběma stranám dal dva týdny na to, aby svůj svár vyřešily. Poté již se shovívavostí Musk počítat nemůže, snadno by tak mohl být definitivně „odejit” z vedení firmy.
Právě toho se investoři nyní obávají nejvíce. Již aktuální propad registrací s sebou vzal také akcie, ty v jednu chvíli spadly o 11 %. Nakonec se sice zastavily 8 % níže, nicméně i tak jde o největší pokles od loňského ledna. A vůči rekordu ve výši 385 USD (8 870 Kč) za akcii, jehož značka dosáhla v září 2017, je její aktuální hodnota o 30 % níže.
Experti tvrdí, že pro investory má Musk v čele firmy hodnotu 130 dolarů (2 990 Kč) za akcii. Pokud by tedy v důsledku svého řádění na Twitteru musel z automobilky zcela odejít, propadla by se cena jejích akcií už jen na nějakých 140 USD (3 220 Kč). To by ale víceméně znamenalo její konec. Musk by tedy měl během příštích týdnů zkrotnout a během následujících měsíců raději zapomenout na internet. Jinak se skutečně ukáže, že pro automobilku je jak jejím největším požehnáním, tak zároveň i její největší možnou pohromou.
Registrace Tesly Model 3 za první čtvrletí nejsou tak slavné, jak se čekalo. Hlavně kvůli problémům v dopravě
Daleko horší je skoro padesátiprocentní pokles zájmu o mnohem drařší Modely S a X...
...stejně jako skutečnost, že Elon Musk může kvůli svému řádění na Twitteru ve firmě zcela skončit
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 6 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 8 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva