Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce

Dosud se zdálo, že Tesla má problém auta vyrobit či dodat, nikoli prodat. Nynější realita je ale jiná - vyrábí jich rekordní počet, zájem o ně ale současně klesl až o polovinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce

5.4.2019 | Petr Prokopec

Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dosud se zdálo, že Tesla má problém auta vyrobit či dodat, nikoli prodat. Nynější realita je ale jiná - vyrábí jich rekordní počet, zájem o ně ale současně klesl až o polovinu.

Aktivity Tesly v prvním letošním čtvrtletí byly více než horečnaté. Kalifornská automobilka odstartovala dodávky Modelu 3 do Evropy a zároveň přišla s jeho základní verzí za slibovaných 35 tisíc dolarů (cca 805 620 Kč). Nebylo tedy od věci, že firma očekávala prodej 54 600 až 58 900 exemplářů. K těmto registracím mělo přibýt ještě přes 21 000 kusů Modelů S a X, celkově tak značka měla od začátku ledna do konce března zákazníkům dodal minimálně 76 tisíc aut. To se ale nestalo.

Poslední Teslou zveřejněná oficiální čísla jsou tak špatná, že je Wall Street ihned označil „velké zklamání“. Značka spočítala pouze 63 tisíc zářezů na pažbě, z čehož 50 900 připadá na Model 3. Oproti prvnímu kvartálu loňského roku, kdy automobilka dodala 30 tisíc aut, jde sice o velké zlepšení, ve srovnání s posledním čtvrtletím 2018 je to o 31 % méně, zájem o Modely S a X se pak propadl téměř o polovinu. A co je možná důležitější, pro Teslu jde o vůbec první pád v dodávkách mezi jednotlivými kvartály.

Elon Musk přitom ještě v lednu tvrdil, že je ohledně prvního čtvrtletí optimistický. O pouhý měsíc později ale již přiznal, že očekává těžkosti. Proto ostatně zaměstnance v motivačním e-mailu žádal, aby udělali vše možné i nemožné proto, aby výroba ještě narostla. Nicméně problém netkví až tak ve Fremontu, aut firma skutečně vyrábí stále více. Potíží je hlavně to, že o auta už není dostatečný zájem, prostě je tolik lidí nekupuje.

K tomu je třeba říci, že 10 600 vozů z oněch prodaných je stále na cestě k zákazníkům. Tesla je nepovažuje za dodaná, i přesto, že od zákazníka vyinkasovala pouze rezervační poplatek či případně zálohu. Kvůli tomu ale začíná být zpochybňována její finanční likvidita. Značka měla na začátku roku k dispozici 3,7 miliardy dolarů (cca 85,17 mld. Kč), ovšem v březnu musela splatit 920 milionů dolarů (21,17 mld. Kč) za obligace. A další platba jí čeká ještě letos v listopadu.

Jakkoliv tedy automobilka všechny ujistila, že navzdory propadu oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku hodlá letos dodat zákazníkům 360 až 400 tisíc aut a s likviditou nemá potíže, jen málokdo jí věří. Pro investory je navíc alarmující již naznačená skutečnost, že dolů nešly jen celkové prodeje, ale zejména prodeje dražších a tím pádem ziskovějších Modelů S a X. Jak jsme zmínili v úvodu, očekáván byl prodej více než 21 tisíc kusů, nakonec ale bylo registrováno jen 12 100 aut - to je nejméně od posledního kvartálu roku 2015, kdy Model X ještě ani nebyl v prodeji.

Zájem o vrcholné modely Tesly se tedy propadl prakticky na polovinu, přičemž obdobný vývoj očekávají analytici i v příštích měsících. To je však pro automobilku špatná zpráva, neboť na konci prvního letošního pololetí bude v Americe ještě dále snížena dotace z původních 7 000 USD (161 130 Kč) na čtvrtinu. A na konci roku pak zmizí úplně, což bude mít další negativní vliv na poptávku ve Spojených státech, na které Tesla dosud stavěla.

Pokles zájmu mezi zákazníky navíc nejsou jediným problémem, s nímž se Tesla musí vypořádat. Včera proběhlo první slyšení Muska před soudem, u kterého jde o spor s americkou Komisí pro cenné papíry. Ta jde šéfovi Tesly po krku již od loňského léta, kdy naznačil možné stažení automobilky z burzy. Tím se ale měl dopustit zavádějícího jednání. A aby se vyhnul možnému vězení, musel Musk souhlasit s pokutou, rezignací na post prezidenta firmy a také tím, že pod kontrolou budou jeho aktivity na Twitteru.

Nicméně v únoru Musk na sociálních sítích oznámil, že Tesla letos vyrobí půl milionu aut. Toto číslo pak posléze upravil na 400 tisíc, dle komise se však dopustil porušení dohody a proto požadovala jeho zadržení. K tomu soud nakonec souhlas nedal, ovšem oběma stranám dal dva týdny na to, aby svůj svár vyřešily. Poté již se shovívavostí Musk počítat nemůže, snadno by tak mohl být definitivně „odejit” z vedení firmy.

Právě toho se investoři nyní obávají nejvíce. Již aktuální propad registrací s sebou vzal také akcie, ty v jednu chvíli spadly o 11 %. Nakonec se sice zastavily 8 % níže, nicméně i tak jde o největší pokles od loňského ledna. A vůči rekordu ve výši 385 USD (8 870 Kč) za akcii, jehož značka dosáhla v září 2017, je její aktuální hodnota o 30 % níže.

Experti tvrdí, že pro investory má Musk v čele firmy hodnotu 130 dolarů (2 990 Kč) za akcii. Pokud by tedy v důsledku svého řádění na Twitteru musel z automobilky zcela odejít, propadla by se cena jejích akcií už jen na nějakých 140 USD (3 220 Kč). To by ale víceméně znamenalo její konec. Musk by tedy měl během příštích týdnů zkrotnout a během následujících měsíců raději zapomenout na internet. Jinak se skutečně ukáže, že pro automobilku je jak jejím největším požehnáním, tak zároveň i její největší možnou pohromou.


Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 1 - Tesla Model 3 2019 nova sada 01Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 2 - Tesla Model 3 2019 nova sada 02Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 3 - Tesla Model 3 2019 nova sada 03Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 4 - Tesla Model 3 2019 nova sada 04Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 5 - Tesla Model 3 2019 nova sada 05Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 6 - Tesla Model 3 2019 nova sada 06Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 7 - Tesla Model 3 2019 nova sada 07Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 8 - Tesla Model 3 2019 nova sada 08Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 9 - Tesla Model 3 2019 nova sada 09Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 10 - Tesla Model 3 2019 nova sada 10
Registrace Tesly Model 3 za první čtvrletí nejsou tak slavné, jak se čekalo. Hlavně kvůli problémům v dopravě

Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 11 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 01Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 12 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 02Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 13 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 03Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 14 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 04Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 15 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 05Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 16 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 06Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 17 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 07Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 18 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 08Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 19 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 09Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 20 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 10Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 21 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 11Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 22 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 12Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 23 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 13Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 24 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 14Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 25 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 15Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 26 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 16Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 27 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 17Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 28 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 18Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 29 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 19Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 30 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 20Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 31 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 21
Daleko horší je skoro padesátiprocentní pokles zájmu o mnohem drařší Modely S a X...

Zájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 32 - Elon Musk Tesla obavy PerexZájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 33 - Elon Musk placa nesmysly GM Toyota PerexZájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 34 - Elon Musk nove fotoZájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 35 - Elon Musk otazky pri pohovoru PerexZájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 36 - Elon Musk hanba 2017 Q3 PerexZájem o auta Tesly je o hodně menší, než firma čekala, může to být začátek konce - 37 - Elon Musk chce Teslu do soukromych rukou Perex
...stejně jako skutečnost, že Elon Musk může kvůli svému řádění na Twitteru ve firmě zcela skončit

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.