Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za úspěchy Top Gearu i The Grand Tour stojí širší veřejnosti zcela neznámý muž
2.9.2019 | Mirek Mazal
Clarksona, Hammonda a Maye zná každý a ani Andy Wilman nebude pro řadu lidí neznámé jméno. Klíčový podíl na atraktivitě jejich pořadů má ale ještě někdo jiný, scénárista Richard Porter.
Pořad britské BBC zvaný Top Gear existuje už od roku 1977, až jeho inovované provedení z roku 2002 z něj ale udělalo komerčně nejúspěšnější show celého mediálního molochu. Motoristický pořad překonal těžké začátky a stal se světovým fenoménem zejména zásluhou nepředvídatelného děje, vtipných hlášek a svérázného stylu prezentace třech hlavních postav.
Richard Hammond, James May a Jeremy Clarkson působí před kamerou velmi nenuceně. Zábavné okamžiky v jejich podání vypadají obvykle spontánně, o improvizaci se ale nejedná v žádném případě. Všechny situace byly předem promyšlené za účelem pobavení publika a jejich autory obvykle nejsou ti, z jejichž úst je slyšíme.
Role Jeremyho Clarksona je nezpochybnitelná, ani jeho fantazie by ale nevydržela vytvářet úsměvně situace celé roky natáčení. Otěže zábavy držel spolu s ním pevně v rukou jeden člen štábu, který se na obrazovce nikdy neobjevil a jehož jméno široké veřejnosti neříká vůbec nic ani poté, co své zapojení sám popsal v knize „A touhle bombou se musíme rozloučit...“ (poněkud nešťastné české označení originálu „And On That Bombshell: Inside The Maddness and Genius of Top Gear”) - Richard Porter.
V ní i v několika dalších rozhovorech a článcích později popsal, jak ve skutečnosti vznikalo to, co známe jako uvolněnou show tří zábavných chlápků ve středním věku. Pikantní je už fakt, že Porter neměl před nástupem k Top Gearu prakticky žádné zkušeností s psaním čehokoli, přesto zaujal Clarksona s Wilmanem (šéfproducent pořadu, pro jistotu) natolik, že jej přijali jako jednoho z tvůrců. A rychle se z něj stala ústřední, přesto neviditelná postava celé show.
Porter říká, že téměř všechny epizody Top Gearu byly napsané výhradně jím a Clarksonem, přispění Hammonda s Mayem bylo po stránce scénáře minimální. Byly to vždy prý hodiny společné práce s pipláním rozličných vtipných situací k dokonalosti, přesto nechce zbylé dva moderátory nikterak shazovat. Počátky Top Gearu, jak jej zná většina světa, popisuje jako „totální šílenost”, kdy se mu s Clarksonem nedařilo dát show vlastní tvář. Tu získala právě až poté, co se před kamerami sešlo pohromadě celé trio britských mušketýrů.
Jejich mistrovství před televizními kamerami by ale nikdy nevyniklo, kdyby hlavním scénáristou nebyl po celých 13 let a 22 sezón právě Porter. Na pořadu se podílel skutečně od nepřesvědčivého pilotního dílu až do jeho hořkého konce. Ve své knize popisuje nejen to, kolik připravených epizod se nikdy neobjevilo v éteru, ale detailně rozebírá také poslední chvíle Top Gearu v jeho nejslavnějším obsazení.
Podle Porterových slov skončil Top Gear neuvěřitelně náhle a dlouholeté budování značky se stalo minulostí během pár dní. Trvalo mu několik měsíců, než se přes to dokázal přenést a začít s Clarksonem pracovat pro Amazon na novém pořadu, který dnes známe jako The Grand Tour. Tomu je věrný dodnes a je znovu autorem řady dobrých (i špatných, jako třeba segment „Celebrity Brain Crash”) nápadů, které jsme v pořadu mohli vidět a ještě uvidíme. A znovu tak činí téměř bez povšimnutí mnoha z těch, kteří by jména Clarkson, Hammond a May vysypali z rukávu během dvou sekund i po nečekaném probuzení ve tři hodiny ráno...
Richard Porter se velmi zasloužil o úspěch Top Gearu a The Grand Tour i originalitu vystupování Hammonda, Maye a Clarksona. A pokračuje v tom dodnes. Přesto zůstává širší veřejnosti neznámý
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis