Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za příchod čtyřválců mohou vlády, ne my, říká vrchní motorář Porsche
22.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čtyřválce podle Marka Baumanna k automobilce z Zuffenhausenu patří, i tak ale nezůstane jen u nich. A to ani v případě Caymanu a Boxsteru.
Porsche aktuálně prochází zásadní érou svého vývoje, kdy postupně nahrazuje atmosférické motory přeplňovanými. Souběžně s tím dochází také k downsizingu, což se v tuto chvíli týká hlavně modelů Boxster a Cayman. Právě v jejich případě je proměna největší, neboť namísto šestiválce se dnes již o pohon starají pouze čtyřválce. Porsche ale je za tuto změnu kritizováno, největší motoristické časopisy Evropy, ať už z Německa či Británie se otírají hlavně o bezcharakterní projev a zvuk čtyřválce, který je připodobňován k původnímu VW Beetle. Podle mnohých jsou čtyřválce plebejské jednotky, které pod kapotu vozů ze Zuffenhausenu již z principu nepatří.
Mark Baumann, šéf vývoje motorů značky, z takových komentářů příliš velkou radost pochopitelně nemá. Dle něj totiž „čtyřválce patří k Porsche, značka s nimi de facto začala. Podívejte se na modely 356 či 550, původní 718 nebo třeba i 912, ty všechny měly čtyřválce. A proto nesouhlasím s kritikou, podle níž čtyřválce Porsche nejdou k pleti.“
„Mezi minulostí a současností ovšem existují dva zásadní rozdíly. Zaprvé, čtyřválec byl tehdy použit proto, že byl nejlepší. A zadruhé, nedorazil po šestiválci. My ovšem nyní musíme čtyřválcové turbo použít, abychom splnili emisní standardy, což bychom se šestiválci nezvládli. Můžete namítnout, že jsme mohli použít šestiválcové turbo, ale to se pod kapotu Boxsteru a Caymanu nevejde.“
Jinými slovy, Porsche bylo k implementaci méně objemných pohonných jednotek přinuceno stále přísnějšími emisními regulacemi. „Nestěžujte si proto na Porsche, ale na vaše vlády. To ony utvářejí pravidla, nikoliv my,“ dodává poněkud nahněvaně Baumann. Tomu se ale nelze divit, neboť jde o petrolheada, který by se takovými emisemi běžně nezabýval.
„Dělám tuhle práci ne proto, že každý vůz musí mít tisíc koní, ale protože miluji techniku. V případě motorů si tak stanovíte cíle a snažíte se jich dosáhnout. Není přitom podstatné, zda pracujete na Porsche 718 Cayman či 911 GT3 RS. Cíle jsou sice odlišné, výzvy jsou ovšem pokaždé stejné,“ říká duchovní otec motorů, na které se sesypala kritika.
„Nový motor je přitom kompaktnější, lehčí, ekonomičtější a rychlejší. Přijde mi, že vše zní jako výhoda. Ale každý (z novinářů - pozn. red.) si může psát, co chce, neboť má právo na svůj názor. Ten, který je ale pro mne rozhodující, přišel minulý týden. Walter Röhrl totiž řídil 718 Cayman, a byl jím nadšený. A to nejen ve chvílích, kdy na místě byli novináři.“ V této souvislosti ale nezbývá, než připomenout, že sám Röhrl už se kdysi stihl vyjádřit i před novináři a ne zrovna pozitivně.
Je tedy otázkou, nakolik můžeme v tomto případě věřit slovům lidí, kteří jsou na výplatní listině Porsche. A je vlastně již jedno, zda jde o závodní eso nebo inženýra, jen málokdo se totiž opře do svého chlebodárce, zvláště v médiích. Zřejmě i proto Baumann v závěru svých oslavných názorů na čtyřválce odvádí řeč zpátky k šestiválcům, které ani pro Boxster či Cayman nejsou definitivní minulostí.
„Volkswagen jako koncern musí plnit určité emisní standardy. To znamená, že modely, které se prodávají ve větším množství, musí být účinnější, musí mít např. přeplňované motory. Nicméně i nadále budeme mít vozy, které budeme vyrábět v limitovaných edicích. Nemůžu samozřejmě říci které, na to si musíte počkat, ale příští Cayman GT4 je dobrým příkladem.“
To znamená, že i nová generace verze GT4 setrvá u atmosférického šestiválce, se kterým opětovně spáruje manuální převodovku. Nepůjde přitom o jediného takového zástupce v řadách Porsche, dorazit mají i řidičsky zaměřené verze modelu 911. Dá se ovšem předpokládat, že čím přísnější emisní limity budou, tím méně takových edic v budoucnu dostaneme. Či jinak: tím spíše zůstanou jen omezenými edicemi, které se dostanou jen do rukou pár vyvolených, bohužel...



















Porsche 718 Boxster a 718 Cayman dostaly v rámci faceliftu přeplňované čtyřválce namísto atmosférických šestiválců. Značka tak čelí nemalé kritice, kterou se nyní snaží uchlácholit
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 11 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch