Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za Dieselgate může teror Ferdinanda Piëcha, říká Bob Lutz
5.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
„Říkám tomu vláda teroru a kultura, kde je výsledků dosahováno v atmosféře strachu a šikanování,” říká bez servítek známý manažer.
Bob Lutz má za sebou opravdu rozmanitou kariéru, během které zastával vysoké funkce u BMW, Fordu, Chrysleru a především u General Motors, kde byl viceprezidentem. Ačkoliv je mu třiaosmdesát, vypadá čiperně a do se zdaleka nechystá. Místo toho sedí ve vedení společnosti VIA Motors a jedním ze zakladatelů značky VL Automotive. Mimo to působí také jako sloupkař magazínu Road and Track, kde si skutečně nebere servítky. Před pár dny tak v reakci na výsledky Tesly z třetího letošního čtvrtletí naznačil, že automobilka je na pokraji zkázy. Nyní se pro změnu nekritickým okem podíval na kauzu Dieselgate, která má dle něj jasného původce.
Tou osobou je vcelku nepřekvapivě Ferdinand Piëch, bývalý nejmocnější muž koncernu, který prakticky pokaždé dosáhl toho, co si zamanul. Dle Lutze on skutečnou příčinou skandálu, i když nepřímo. Za vším prý stojí Piëchova vláda teroru. „Seděl jsem vedle něj při večeři v 90tých letech, hned poté, co ve Frankfurtu debutovala čtvrtá generace Golfu. Řekl jsem mu: 'Rád bych vám pogratuloval k novému Golfu. Jednak je to opravdu hezky vypadající vůz, ale bože, to slícování!'“
„Líbí se vám?“ odpověděl Piëch. „Ano. Přál bych si, abychom se k tomu v Chrysleru přiblížili,“ reagoval Lutz. Na to se mu dostalo odpovědi, která mu dodnes leží v hlavě. Šéf VW Group tehdy uvedl, že mu předá recept na úspěch. „Zavolal jsem všechny inženýry, dělníky a manažery do konferenční místnosti a řekl jsem jim: 'Jsem unaven vším tím špatným slícováním. Máte šest týdnů na to, abyste dosáhli vrcholné světové úrovně. Mám všechna vaše jména. Pokud perfektního slícování do šesti týdnů nedosáhnete, nahradím vás. Děkuji vám za váš čas.'“
„To jste udělal?“ zeptal se Lutz. „Ano,“ odpověděl Piech. „A fungovalo to,“ dodal.
Nátlak tedy zafungoval, a Lutz se tak domnívá, že obdobným způsobem přistupoval Piëch také k dieselovému útoku na Spojené státy. Jak totiž dodává, šéf Volkswagenu nejspíše jen řekl: „Budete prodávat diesely v USA a nepoděláte to. Udělejte to nebo najdu někoho, kdo to zvládne.“ No a ve chvíli, kdy inženýři přišli s tím, že hardware VW prostě nemůže vyhovět emisním limitům, Piëch jednoduše uvedl: „Vyhoví! Nařizuji to! Nebo najdu někoho jiného, kdo to zvládne!“
V těchto situacích pak lidé podle Lutze mají tendenci chránit si své pracovní místo, prakticky za každou cenu. A ačkoliv tedy vědí, že nelegální řešení se jim jednou vrátí, pořád je lepší přijít o práci za rok než hned. Proto ve výsledku udělají věci, které by přirozeně nedělali a o které je přímo nikdo nežádal. Je to jen tlak „vyřeš to a nebo budeš odejit”, který i pravděpodobně donutil inženýry najít řešení, které fungovalo, jen bylo dlouhodobě neudržitelné. Tato kultura je sice krátkodobě efektivní, z dlouhodobé perspektivy je ale dosti riskantní. Může to vyjít, nemusí, v případě „čistých dieselů“ to evidentně neklaplo, neboť Volkswagen nakonec nejspíše bude stát více peněz, než kolik svým přístupem získal.
Lutz si totiž myslí, že dopady a sankce za implementaci odpojovacího zařízení budou o poznání vyšší než v případě Toyoty a jejích zasekávajících se plynových pedálů nebo Fordu a pneumatik Firestone. Ačkoliv totiž v těchto případech sice lidé umírali přímo na silnicích, obě automobilky dané závady nezpůsobily záměrně, byly to prostě chyby. Volkswagen však vědomě obešel veškeré regule a zákony. A kvůli tomu nejspíše bude platit jak mourovatý...
Bob Lutz si myslí...
...že Ferdinand Piëch zavedl u Volkswagenu vládu teroru, která nakonec vedla k dieselovému skandálu
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva