Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Z nových aut mizí další věc, najdete ji už jen ve 37 procentech z nich. A líp nebude
19.9.2018 | Petr Prokopec
Automobilový svět se v posledních letech mění velmi rychle a přibývá věcí, se kterými se musíme rozloučit. Atmosféricky plněně motory či manuály v tom nejsou samy, mizí i skutečné ruční brzdy.
Stýská se vám po starých časech, kdy pod kapotou odváděly svou práci atmosférické motory, jejichž výkon byl přenášen pomocí ručně řazených převodovek? Pak pro vás máme špatnou zprávu, ony motory, stejně jako manuální převodovky, totiž nejsou jedinými kandidáty na vyhynutí. Do propadliště dějin míří i klasické ruční brzdy, jejíž madlo pomocí ocelového lanka aktivuje čelisti na zadních kolech. Ty pak následně zajistí vůz proti samovolnému pohybu.
Automobilky toto řešení začaly před pár lety nahrazovat elektronickou parkovací brzdou, kdy vám na danou operaci postačí pouhý stisk tlačítka. A někdy vlastně není potřeba ani to - jelikož má vše pod kontrolou software řídicí jednotky, může se vše odehrát zcela automaticky. Vám tedy jednoduše postačí, když zastavíte, vyřadíte a opustíte vůz. Umělá inteligence pak již vše zařídí za vás.
Jelikož s novou technologií jsou spojeny i další výhody, zejména pak ušetřené místo uvnitř a obecně širší možnosti realizace interiérových designérů, rozmáhají se velmi rychle. Dle nové studie britské společnosti CarGurus, jejímž středobodem byl monitoring nabídky 32 automobilek, je nyní pouze 37 procent všech nových aut je osazeno klasickou ruční brzdou. U každého modelu je pak nabízí pouze Dacia a Suzuki.
Na druhé straně spektra pro změnu stojí hlavně prémiové automobilky. Pokud tedy netoužíte po tlačítku umístěném povětšinou na středovém tunelu, musíte obejít obloukem showroomy Audi, Jaguaru, Land Roveru, Lexusu, Mercedesu a Porsche. A třeba takové BMW se jistě brzy přidá - současné, pozvolna končící řady 1, 2 (kupé a kabriolet), 3 a 4 mají být posledními auty, které klasickou „ručku” ještě mají. Nic jiného pak nelze očekávat ani u jiných automobilek - například současná Škoda Octavia zůstává u klasiky, VW Golf už ale léta sází na elektroniku. A další generace se jistě sejdou u modernější alternativy.
„Je to oficiální, smrt ručních brzd přichází, neboť výrobci hromadně přepřahají na elektronické parkovací brzdy,“ potvrzuje danou skutečnost Chris Knapman, editor společnosti CarGurus. Zároveň přitom dodává, že během pár let analogová technologie takřka stoprocentně zmizí a objevovat se bude jen u některých modelů, které navíc nebudou prodávány ve velkém množství.
Podobně jako v případě atmosfér a manuálů si ani v tomto případě většina zákazníků patrně nestýská. O nadšencích toužících po „blbnutí” na sněhu ani nemá smysl mluvit, od běžnějších uživatelů pak slýcháme nářky spíše nad nemožností regulace účinku ruční brzdy - elektronická je buď zapnutá nebo vypnutá, ta skutečně ruční má řadu poloh. Obvykle ale nejde o nic, na co by si nešlo zvyknout.
Současný vývoj nás tedy nepřekvapuje, jakkoli s ohledem na možné širší využití preferujeme klasiku. Většině lidí ale postačí se podívat na úhlednější a praktičtější středový tunel a mají jasno v tom, co preferovat...
Klasické ruční brzdy se zakrátko stanou minulostí...
...přičemž je nahradí elektronické parkovací, s nimiž vypadá středový tunel lépe a využitelněji
Zdroj: CarGurus
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
před hodinou - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
včera - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 07:18 - Truck Daškam
- Octavia 1 1.9 TDI - špatné rozjezdy bez plynu 11.27. 01:44 - salmawis
- Detektory policejních radarů 11.26. 17:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.26. 13:30 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB