Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 65 miliard koupili další významnou část
23.7.2019 | Petr Prokopec
Největším akcionářem pýchy německého automobilového průmyslu je od loňska Číňan Li Shufu a už jeho vstup Němce vyděsil. Teď si velký podíl ve firmě koupila další čínská firma.
Jak se Němci dívají na čínské firmy? To záleží na konkrétní situaci. Když se loni stal největším akcionářem Daimler miliardář Li Shufu, začalo u našich sousedů hotové pozdvižení. Celý národ se totiž začal obávat toho, že by veškeré technologie třícípé hvězdy mohly velmi snadno zamířit na východ. Samotná automobilka Geely, kterou Li vlastní, byla však jen o pár měsíců později vnímána kladně, neboť se postarala o převzetí problematického Smartu.
Nálady Němců jsou tedy jako na horské dráze, přičemž nejprve jsme tu měli jen samá negativa, jenž následně vystřídalo pozitivní oznámení o zbavení se ztrátové značky městských vozů. Renomé zachránců ale Číňanům dlouho nevydrželo, nově jsou totiž opětovně vnímáni jen jako moderní kolonizátoři. Opět je u toho i Mercedes-Benz, značka Geely však byla nahrazena firmou BAIC, se kterou má ostatně třícípá hvězda dlouhodobé zkušenosti.
BAIC již v roce 1984 založila společnost Beijing Jeep Corporation, která bylo vůbec první spoluprací jakékoliv čínské automobilky se západním zahraničním partnerem. Toto partnerství přestálo i převzetí Jeepu Chryslerem v roce 1987, přičemž poté, co americká automobilka po nějaký čas spadala pod Daimler, stalo se majetkem třícípé hvězdy. Ta se pak sice s Chryslerem zase rozešla, čínský joint venture si však ponechala. S jeho opětovným rozjezdem si ale dala na čas, stalo se tak až v roce 2005.
Spolupráce se přitom začala prohlubovat, dokonce až do takové míry, že Mercedes začal odmítat všechny ostatní partnery ze země se zdí viditelnou až z vesmíru. BAIC tak těžko nesl přes srdce, když zjistil, že největším akcionářem třícípé hvězdy se stal jeden z jejích velkých konkurentů. Vedení značky tak začalo nejen bít na poplach, ale rovněž i konat. A jak už jistě tušíte, svými skutky BAIC dostalo Němce opětovně do rozpaků.
Tato čínská automobilka v souladu se zákonnými povinnostmi oznámila, že v Daimleru uchvátila pětiprocentní podíl. Zabránit tomu nemohl v podstatě nikdo, neboť většina akcií firmy je obchodována na volném trhu a právě na něm měl Číňany zmíněný podíl měl vyjít na 2,54 miliardy Eur, tedy skoro 65 miliard korun. To je obecně vzato spousta peněz, pro BAIC ale nejde o zásadní sumu.
Nic s tím nenadělalo ani opatření vlády proti převzetí německých národních pokladů, který na to zřídila speciální fond. V tomto případě to ale bylo pro Němce složité - čínský trh je pro Daimler nadmíru důležitý a bez spolupráce s BAIC na něm Mercedes prakticky nebude moci působit. Proč by tedy vláda měla bránit nákupu zrovna ze strany BAIC, zvláště když třícípá hvězda sama vlastní v čínské firmě 9,55procentní podíl a s Mercedesem nespolupracujícími Li Shufuovi patří ještě víc?
Tento obchod tedy proběhl hladce a není přehnané tvrdit, že z Daimleru se postupně stává čínská automobilka - tak významné jednotlivé akcionáře z jiných zemí nemá a se svými 14,55 procenty akcií si mohou dělat s Mercedesem, dalším velkým akcionářem je až s 6,8 procenty akcií Kuwait. Takového osudu se minimálně v nejbližší době nemusí bát třeba BMW, které je z více než poloviny ovládáno rodinou Quandtů. Porsche a tedy i Audi pak mají pro změnu pod palcem klany Porsche a Piëchů, ani v tomto případě tak prodej většího balíku akcií nevypadá příliš pravděpodobně.
Mercedes ve spolupráci s BAIC vyrábí třeba sedan třídy A v prodlouženém provedení...
...či protaženou třídu E. Ani jeden z těchto modelů nedováží do Evropy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva