Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z největších propadáků moderních aut nechtěl skoro nikdo, dnes je miliónovým tiketem v rukou majitelů
24.1.2023 | Petr Miler
Jednou nezajímavý, vždycky nezajímavý? Někdy to tak je, čas od času se ale stane, že se z dobového prodejního propadáku stane sběratelský artikl takového kalibru, že za něj zájemci majitelům trhají ruce. Tak je tomu i v tomto případě.
Nebudeme vám mít za zlé, pokud už si ani nevzpomenete na existenci Toyoty iQ, která přišla na trh v roce 2008 jako konkurent Smartu. Oproti němu byla o něco větší, neboť na délku měřila 2 985 milimetrů, a tak ubytovat dokázala hned čtyři pasažéry. Zadní sedadlo za řidičem bylo tedy jen velmi nouzové, neboť jej šlo využít jen za předpokladu, že řidič vypadal asi jako Jiří Krytinář. Na straně spolujezdce bylo ale prostoru docela dost.
Toyota vůz nabízela s litrovým tříválcem (68 koní), 1,3litrovým čtyřválcem (98 koní) a 1,4litrovým dieselem (90 koní), kdy poslední zmíněný nedosahoval pouze nejlepší spotřeby, ale také nejlepší dynamiky. Stovku zdolal za 10,7 sekundy a přitom si průměrně řekl o čtyři litry paliva na sto kilometrů. Pro pohyb po městě to mohlo být dobré auto, dokud si tedy člověk neprohlédl ceník. Toyota si za prťavé iQ účtovala nejméně 339 900 Kč, za to šlo ve stejné době koupit novou Octavii.
Bylo to na každý pád úsporné auto, proto si také Toyotu iQ vybral Aston Martin, který se chystal na splnění přísnějších evropských limitů spotřeby resp. emisí CO2. A a dal tak za vznik modelu Cygnet. Japonský prcek byl rozsáhle přepracován - oproti originálu dostal jiný bodykit i luxusnější interiér. Technika se ale nezměnila, navíc s ohledem na tradiční strukturu zákazníků britské značky byla zvolena silnější benzinová varianta namísto dieselu. Což je vlastně docela škoda, ale o tom až později.
Cygnet se tedy dočkal jedna-trojky a 98 koní, s nimiž zvládl stovku za necelých 12 sekund. To ale vážně nebyla dynamika, kterou by klientela značky snadno přijala za svou. Jinak chytře řešený interiér japonského vozu pro ni navíc byl příliš stísněný. Není tedy nakonec divu, že se Cygnet setkal s téměř nulovým zájmem a troufalý plán tehdejšího šéfa Astonu Ulricha Beze (čtyři tisíce prodaných aut ročně!) absolutně nedošel naplnění. Po pouhých dvou letech byla výroba tohoto modelu ukončena, přičemž na britském trhu se prodalo jen asi 300 aut a celkově pouze o něco víc. Jde nepochybně o jeden z největších prodejních propadáků moderních aut, tak malý zájem byl o málokterý jiný vůz.
Život je ale plný paradoxů, a tak se stalo, že z ošklivého káčátka může vyrůst krásná labuť, což zde sedí skoro doslova - název vozu značí mladou labuť. Právě skutečnost, že se nakonec Cygnetů prodalo jen velmi málo, totiž z vozu udělala raritu, která je dnes ceněna tak moc, že na ni lidé, kteří si ji koupili jako novou, mohou s odstupem více jak dekády snadno vydělat. O něčem takovém se nesní ani naprosté většině kupců majitelů exkluzivních Ferrari, Porsche, Lamborghini apod. - tato auta klesají často na ceně velmi pozvolna, ale klesají. Cygnet na ceně roste.
Nevymýšlíme si ani v nejmenším. Cygnet v době svého zrodu přišel na sumy okolo 900 tisíc Kč a zdál se absurdně drahý. Dnes je skoro nemožné koupit jakkoli zachovalý kus za méně než 1 milion korun. Na fotkách níže vidíte auto z roku 2011 jen s 9 180 km s preferovanou manuální převodovkou, takové dnes vyjde na 44 900 Eur, tedy asi 1 075 000 Kč. A skutečně to není nejdražší kus v nabídce, zdaleka ne, ceny stoupají až k více než 1,4 milionu Kč (navíc bez možnosti odpočtu DPH). Vzhledem k tomu, že nabídka se obměňuje relativně často, nepochybujeme, že tyto vozy někdo kupuje.
Museli byste toto auto opravdu zamilovat, abyste jej upřednostnili třeba před zcela novým BMW řady 5, ale takoví lidé zjevně existují. Na druhou stranu je třeba dodat, že investice do tohoto vozu ani v posledních letech nevedla ke ztrátě. Ceny jsou stále vyšší a nedá se očekávat, že by výhledově mohly dramaticky klesnout. Tohle už bude jednou pro vždy bizarní rarita.
Všechny ojeté exempláře Astonu Cygnet s levostranným řízením v aktuální nabídce jsou dnes cennější než v době svého vzniku. Když mají malý nájezd a nějak specifické provedení, stojí i o statisíce víc. Tento pořídíte jen kousek pod 1,1 milionu Kč. Foto: A.L.S Automobile, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.cz
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 2 hodinami - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 3 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva